پل‌ها هم به درمان‌های دوره‌ای نیازمندند

شهر: پل‌ها به عنوان شاهرگ‌های ترافیکی یک کلانشهر شناخته می‌شوند. پل‌ها همچون دیگر سازه‌ها نیازمند مراقبت و درمان‌های دوره‌ای و تخصصی هستند تا مبادا براثر گذر زمان، دچار خرابی‌های زودهنگام و کاهش مقاومت شوند.

به گزارش شهر، بی شک تاکنون کارگرانی که دو سر یک پل را بسته‌اند و روی آن به انجام عملیات‌های فنی و عمرانی می‌پردازند را دیده‌اید. کارگرانی که آسفالت بر روسازه پل پخش می‌کنند یا پیچ و مهره فولادی به دست، عرشه‌های فلزی شهر را تعمیر می‌کنند. شاید با دیدن این صحنه‌ها این سوال پیش بیاید که چرا پلی که در یک زمان دور یا حتی جدید ساخته شده دوباره نیازمند تعمیرات است؟ پاسخ پرسش آشکار است؛ هر سازه‌ای بعد از ساخت نیازمند بازرسی، نگهداری، تعمیرات دوره‌ای و تخصصی، مقاوم سازی و بازسازی و حتی تعویض است. حال شاید این پرسش دیگر مطرح شود که چرا اقدامات ذکر شده باید روی پل‌ها انجام شود؟ به منظور افزایش عمر پل‌ها.

هنوز با افزایش تکنولوژی و استفاده از بهترین مواد اولیه برای ساخت، پل‌ها با گذشت زمان پس از مدتی بر اثر شرایط محیطی نامناسب، تغییرات دمایی، تغییرات آب و هوایی، ترافیک سنگین و ... دچار خرابی‌های متعددی می‌شوند. با نگهداشت اصولی و دقیق و همچنین انجام تعمیرات دوره‌ای و تخصصی می‌توان عمر پل‌ها را افزایش داد. علاوه بر افزایش عمر پل، با انجام تعمیرات دوره‌ای و تخصصی می‌توان هزینه‌های جاری نگهداری را کاهش داد و از وقوع خطرات احتمالی از جمله کاهش مقاومت بار پل جلوگیری کرد.

علی پیوسته، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران می‌گوید که در یکسال گذشته ۲۰۰ دستگاه پل سواره رو در چهارگوشه پایتخت تحت اجرای تعمیرات تخصصی قرار گرفته‌اند.

اگر تعمیرات تخصصی روی پل‌ها انجام نشود نتیجه‌ای جز خرابی روسازه، زیرسازه و عرشه یا تخریب یک پل بویژه پل‌های بزرگراهی ندارد. توجه به سلامت پل و انجام اقدامات متنوع برای حفظ این سلامتی یا درمان پل در صورت خرابی‌های گوناگون، سبب می‌شود که ظرفیت تحمل بار کاهش نیابد و بر اثر زمان فرو نریزد چرا که هزینه لازم برای بازسازی پل‌ها به مراتب بیشتر از هزینه ساخت خواهد بود.

طبق گفته احسان رزقیان مقدم، مجری نگهداشت و مقاوم‌سازی پل و ابنیه سازمان مهندسی و عمران شهر تهران؛ هم‌اکنون بیش از ۷۵۰ دستگاه پل در سطح شهر تهران وجود دارد که نیاز به تعمیرات تخصصی و مقاوم‌سازی دارند. شهرداری تهران بر آن داشته شده تا به ‌منظور یکپارچه‌سازی و ثبت مداوم عملیات بازرسی و مقاوم‌سازی پل‌ها نسبت به ایجاد حوزه فنی و تخصصی با عنوان مجری نگهداشت و مقاوم‌سازی پل و ابنیه تحت‌مدیریت معاونت فنی و عمرانی (سازمان فنی و عمرانی شهر تهران) اقدام کند.

با به‌کارگیری کارشناسان خبره و متخصص و استفاده از دستورالعمل‌های نظام فنی و اجرایی، معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران نسبت به بازدید چشمی و بازرسی‌های تخصصی در راستای نگهداشت پل‌ها اقدام کرده و پس از انتخاب مهندسین مشاور و پیمانکار ذیصلاح تعمیرات تخصصی پل‌ها را انجام می‌دهد.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 3327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =