منع پیمانکاران شهرداری از جداسازی زباله در ایام کرونا

شهر: رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران از هماهنگی کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر با حوزه خدمات شهری و مدیریت پسماند شهرداری به منظور تغییر شیوه جمع آوری زباله در ایام کرونا خبر داد که بر این اساس پیمانکاران موظف هستند تا زباله های خشک و تر را بدون جداسازی جمع آوری کنند و به این ترتیب هزینه ای که برای این کار پرداخت می شد متوقف شود و از زباله گردی بویژه زباله گردی کودکان ممانعت شود.

زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره کودکان کار و زباله گرد در تهران گفت: موضوع زباله گردی از جمله موضوعاتی است که در تهران و به طور کلی کلانشهرها به عنوان یک چالش مطرح است.

او ادامه داد: در این راه افرادی توسط گروه های سازمان یافته به کار گرفته می شوند که زباله های ارزشمند بویژه زباله خشک را از داخل زباله ها جدا و حمل می کنند و در نهایت با تبدیل آنها به پول، تحویل افرادی می دهند که آنها را اجیر کرده اند. این کار نه تنها غیربهداشتی است بلکه آسیب جدی به محیط زیست می زند و علاوه بر این می تواند این افراد را دچار انواع بیماری ها کند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در این کار، معمولا از کودکان و افراد کم سن و سال استفاده می شود، گفت: آثار منفی این اقدام بسیار شدید است. کودکان و نوجوانانی که به این کار گماشته می شوند در سنی هستند که به تفریح و نشاط نیاز دارند و باید پشت میز مدرسه بنشینند و کسب دانش و علم آموزی کنند. بیشتر این کودکان به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی از سوی این گروه ها به استثمار گرفته می شوند تا اقدام به جمع آوری زباله کنند.

او با اشاره به اینکه این گروه های حساس در معرض آسیب قرار می گیرند، بیان کرد: در شرایط امروز و با توجه به بیماری کرونا زباله ها بیشتر از گذشته می تواند آلودگی را منتقل کند و هر نوع ویروس و میکروبی انتقال پیدا می کند و بویژه زباله افرادی که مبتلا به کرونا هستند می تواند به محل های مختلف انتقال پیدا کند و افراد سالم را درگیر بیماری کند.

نوری به شهر گفت: در همین زمینه کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر با حوزه خدمات شهری و مدیریت پسماند شهرداری تهران هماهنگ کرده است که شیوه گذشته جمع آوری زباله های خشک توسط پیمانکاران متوقف شود. هزینه ای که از پیمانکاران برای مجزا کرده زباله ها دریافت می شد کنسل شود و همه زباله ها به صورت خشک و تر جمع آوری شود. بر این اساس پیمانکاران موظف هستند که هیچگونه جداسازی زباله های خشک و تر نداشته باشند و این موضوع در بخشنامه به همه پیمانکاران ابلاغ شده است.

او ادامه داد: ممکن است مواردی مشاهده شود که این موارد از سوی پیمانکاران شهرداری انجام نمی شود و اگر توسط پیمانکاران سازمان مدیریت پسماند انجام شود حتما با آنها برخورد خواهد شد.

او درباره قوانین به کارگیری کودکان کار بیان کرد: قانون در این مورد قانون جامعی است و سن کار برای کودکان تعریف شده است اما اگر قانونی به درستی اجرا نمی شود به این معناست که نظارت بر اجرای آن وجود ندارد و ساز و کار مناسبی برای اجرا ندارد. با چنین رویکردی قانون اثر خود را از دست می دهد و خنثی می شود.

نوری گفت: باید در این باره فرهنگ سازی انجام شود و شیوه هایی برای برخورد با متخلفان وجود داشته باشد. در این موضوع بحث معیشت و گروه های آسیب پذیر و کم برخوردار مطرح است و اگر با متخلفان برخورد شود اثرگذار خواهد بود. بسیاری از کودکان به دلیل فقر و ناتوانی خانواده به این کارها کشیده می شوند، گاهی اوقات این امر ناشی از فقر فرهنگی خانواده است که نمی دانند تا چه اندازه به کودک خود آسیب می زنند و گاهی نیز کودکان از خانواده خود جدا می شوند و از شهرستان ها و شهرهای مختلف به استثمار گرفته می شوند.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 3337

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =