بازنگری جامع در محور کتاب تهران

بازنگری در محور فرهنگی خیابان انقلاب و راه‌اندازی میدانگاه (پلازای) فرهنگی مرتبط با کتاب قرار است با شناسایی بناهای ناپایدار این مسیر، همچنین تعریف کاربری برای بناهای واجد ارزش و ساماندهی دستفروشان انجام شود.

محمود منتظرالحجت، مشاور طرح احیای محور فرهنگی خیابان انقلاب درباره جزئیات این طرح به پایگاه خبری تحلیلی شهر گفت: خیابان انقلاب با وجود اینکه مسیر اصلی خرید و فروش کتاب در تهران است اما به دلیل آلودگی‌های بصری و به هم‌ریختگی در طراحی شهری به مرور زمان جاذبه لازم را برای مخاطب از دست داده و همین موضوع سبب شده تا کمتر از سوی اقشار مختلف جامعه به عنوان مسیری برای تردد و گشت و گذار در شهر انتخاب شود بنابراین قرار شد در راستای طرح بازنگری در طراحی این خیابان، دلایل کاهش رونق در این محور شناسایی شده و با بررسی ظرفیت های موجود این محدوده طراحی تازه‌ای ایجاد شود. از همین رو تمرکز بر پیاده روی جنوبی خیابان انقلاب به عنوان فاز نخست قرار گرفت  و طراحی آن انجام شد و در فازهای دو و سه  این طرح هم تمامی مسیر خیابان انقلاب و کریمخان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او افزود: در این طرح نظرات افراد مختلفی که درگیر پروژه هستند مورد بررسی قرار گرفت تا چشم انداز درستی با پیشنهادات ساکنین، عابرین و کسبه برای این طرح تدوین شود. به همین منظور فضاهای اجتماعی و فضاهای باز شهری در خیابان انقلاب شناسایی  و مشخص شد این محور اکنون دچار فقر فضاهای تجمعی بوده و وضعیت مناسب توقفگاهی ندارد بنابراین ضرورت داشت تا بازنگری در پیاده‌راه بخش جنوبی خیابان انقلاب انجام شود. در بخش دیگری از این طرح ساختمان‌های ناپایدار و بناهای واجد ارزش در این مسیر که نزدیک به 10 مورد بود شناسایی شده و برای آن‌ها شناسنامه تهیه شد تا از این طریق برای هرکدام کاربری مناسب و فرصت سرمایه‌گذاری تعیین شود. از سوی دیگر مطالعات جامعی هم در حوزه ترافیکی در این محور انجام شد چرا که منطقه 6 بیشترین میزان تولید سفر را در شهر تهران دارد، در نهایت چند ایده برای حل معضل ترافیک در این مسیر اندیشیده شد تا این منطقه برای تبدیل به پلازای شهری مشکلات ترافیکی کمتری داشته باشد. همچنین  در راستای اجرای طرح خیابان کامل در قسمت پیاده روی شمالی خیابان انقلاب، مسیر دوچرخه سواری ایجاد شده تا طرح ترافیکی این خیابان کامل باشد. حل مشکل ضعف پوشش گیاهی در این خیابان هم معضل دیگری بود که قرار است با این طرح رفع شده و بخشی از فضای غیرقابل استفاده فعلی مانند راه‌آب‌ها یا بخشی از مناطق خالی از پوشش گیاهی با مناسب‌سازی به مسیر تردد عابرین پیاده اضافه شده تا از هرج و مرج در این محور جلوگیری شود.

حجت درباره اصلی‌ترین مشکلات موجود در این محور که ضرورت بازنگری در راسته کتاب خیابان انقلاب را مشخص می‌کند، بیان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده کمبود پارکینگ، کمبود فضای سبز، کمبود روشنایی و کاهش سطح امنیت و همچنین در هم ریختگی مسیر تردد به دلیل وجود دستفروشان از مهم‌ترین مواردی بود که شناسایی شد تا در این طرح پاسخ مناسبی برای آن پیدا شود.  در این محدوده از میدان انقلاب تا خیابان فلسطین حدود 100 دستفروش وجود دارد که برای تمامی آن‌ها شناسنامه تهیه شد تا مشخص شود هرکدام در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنند از این تعداد تنها حدود 27 مورد دستفروشان کتاب هستند. همچنین از مشکلات دیگر این خیابان که در طرح بهسازی قرار است به آن پرداخته و رفع شود، زیرساخت‌های ضعیف برای معلولان بود که  پیش‌بینی شده کف‌سازی‌های موردنیاز انجام شود تا راسته فرهنگی خیابان انقلاب برای معلولان هم مناسب‌ باشد.  در نهایت آنچه مورد اهمیت بود این است که خیابان انقلاب به محلی تبدیل شود که برای تمامی شهروندان جذابیت داشته باشد و صرف استفاده دانشجویان نباشد بلکه فضایی برای تفرج تمامی افراد از مناطق مختلف شهر تهران باشد.

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 340

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =