نباید به مشکلات شهر اضافه شود

شهر: پیروز حناچی در یک برنامه تلویزیونی به برخی از اقداماتی که در دو سال مسئولیت او در مدیریت شهری ، انجام شده اشاره و تاکید کرد که با شهرفروشی مخالف است و نباید کاری کرد که به مشکلات شهری اضافه شود.

به گزارش شهر، پیروز حناچی شهردار تهران صبح چهارشنبه -۲۲ مرداد- در برنامه تلویزیونی «چاپ اول» حضور یافت و در جواب سوالی درباره شرکت نکردن او در جلسات هیأت دولت گفت: از قبل سنت حسنه ای در دولت وجود داشت تا برای همکاری های بیشتر، شهردار تهران نیز به جلسات دعوت می شد اما مدتی است دعوتنامه ای برای من ارسال نمی شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام به دلیل ملک جماران بوده، گفت: نه! اختلاف از این جنس بین دستگاه های مختلف زیاد است جالب است بدانید خیلی از وزارتخانه های بزرگ دولت از سال ها قبل در ساخت و سازهای ساختمان هایشان رای کمیسیون ماده ۱۰۰ (تخلف ساختمانی) دارند و این امکان وجود ندارد که شهرداری بخواهد در مورد همه این ساختمان ها رای کمیسیون ماده ۱۰۰ را اجرا کند با این حال تاکید می کنم ارتباط نزدیک بین شهرداری و دولت با وجود تمام این اختلافات، به نفع مردم خواهد بود.

او درباره درخشان ترین عملکرد دولت در دوره خود گفت: ما در شرایط سختی شهر را اداره می کنیم. علاوه بر مشکلات جاری که ناشی از نبود توازن بین هزینه ها و درآمد است شیوع کرونا و تحریم هم به آن اضافه شده و به طور حتم این شرایط بر شهرداری تهران هم اثر گذاشته است. مهمترین اقدام دوره مدیریت شهری کنونی اتمام طرح های عمرانی بود که از قبل باقی مانده بودند. آخرین آن هم پروژه شهید رستگاری بود که حداکثر پاییز امسال به بهره برداری می رسد و دیروز هم یکی از مناطق تهران از بن بست ترافیکی خارج شد و خیابان استاد معین عملا به محله جی وصل شد.

او در ادامه اضافه کرد: یکی از اقدامات اصلی شهرداری این بود که به مشکلات شهر تهران بیشتر دامن نزند. طرح های تهران را با درجه بندی در سه مرحله انجام دهیم و طرح ها را بر اساس پیشرفت فیزیکی رضایتمندی و تاثیرگذاری دسته بندی کردیم.

حمل و نقل؛ مسأله روز تهران

حناچی بزرگترین اتفاق شهری را توسعه حمل و نقل عمومی عنوان کرد و گفت: وقتی مدیریت شهری تغییر می کند، اداره شهر نمی ایستد و کارها بر اساس اولویت ادامه می یابد. طرح جامع حمل و نقل در شهر وجود دارد و هر شهردار که می آید آن را ادامه می دهد. در دوره جدید مدیریت شهری خط ۶ و ۷ متروی تهران تکمیل شد و خط ۱۰ به زودی کلنگ خواهد خورد. منطقه ۲۲ که من آن را «سیاه چاله» تهران می نامم به حمل و نقل ریلی وصل خواهد شد.

لایروبی مسیل ها اقدامی برای ایمنی شهروندان

او با اشاره به اینکه در مدیریت شهری  اقدامات مهمی در حال اجراست که دیده نمی شود، افزود: شاید از خود بپرسید که چرا سال ۱۳۹۸ در تهران سیل نیامد در حالی که ۱۲ فروردین آن سال آب تا زیر عرشه های پل کرج آمد علت آن آمادگی قبلی و لایروبی های مداوم مسیل ها و جویها بود؛ این اقدام مهمی بود که هرچند ممکن است، کسی آن را ندید.

نمی خواهیم به مشکلات شهر اضافه کنیم

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که برخی می گویند اجرا نشدن پروژه های بزرگ نشان از عملکرد ضعیف مدیریت شهری است، گفت: اگر پروژه عمده ای را شروع نکردیم برای این بود که مشکلی به مشکلات شهر هم اضافه نکنیم بلکه تلاش شد شهر در ریل درست خود قرار گیرد.  انضباط در اداره شهر است و تلاش ما این است که روی ریل طرح تفصیلی شهرداری حرکت کنیم، به تراکم فروشی دامن نزدیم چراکه افزایش و توسعه کالبدی شهر را به عنوان یک محور در دستور کار خود قرار ندادیم.

تصویب لوایح یاری دهنده

شهردار تهران در ادامه افزود: در مدیریت شهری کنونی، تلاش شد دو لایحه به تصویب برسد که همه کارهایش انجام شد ولی ابلاغ نشد. نخست لایحه مالیات بر ارزش افزوده و دومی لایحه درآمد پایدار که به همه کلانشهرها ربط دارد. باید معلوم شود که شهرداری ها با چه هزینه ای و از کجا باید تامین مالی شوند چراکه اگر این این اتفاق نیفتد آنها خودشان تصمیم می گیرند از کجا کسب درآمد کنند.

بهره برداری از ۱۲ ایستگاه جدید

شهردار تهران درباره افزوده نشدن تونل جدید مترو گفت: شبکه متروی تهران این طور نیست که با متر آن را بسنجیم. توسعه این شبکه سال ها طول می کشد حفاری و تونلینگ آن چند سال طول می کشد تا آماده ریل گذاری شود. ۵۰ درصد مترو  سیویل و ۵۰ درصد متحرک و ثابت است. این را با متر نمی توان سنجید ولی به طور قطع توسعه و اتصال کامل خط ۶ و ۷  در این دوره انجام شد معنی آن این است که حرم حضرت عبدالعظیم را به سولوقون وصل کردیم تا آخر امسال ۱۲ ایستگاه به بهره برداری خواهد رسید.

او ادامه داد: گرچه دولت از بودجه عمرانی کمکی نکرد ولی از محل قانون بودجه و اوراق مشارکت برای این کار اجازه داده شد. در اوراق مشارکت ۵۰ درصد را ما تامین می کنیم و بازپرداخت بقیه توسط دولت است. البته این مرحله پیچیده ای دارد و موفق شدیم اوراق سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ را زنده کنیم. به زودی در تهران تعداد زیادی اتوبوس خواهیم بود و سرعت تکمیل خطوط مترو زودتر انجام می شود.

شهردار تهران در مورد اتوبوس های شهری نیز گفت: فکر می کنم از سال ۱۳۹۳ به بعد اتوبوس جدیدی به تهران اضافه نشده و امسال با ایران خودرو دیزل برای ساخت ۱۲۰ اتوبوس و ۱۲۰ مینی بوس  قرارداد امضا شد.

اگر جسارت یعنی زیر پا گذاشتن قانون، من جسور نیستم

حناچی درباره نظر رییس شورای شهر تهران که گفته بود «شهردار جسارت شهردار سابق را ندارد » گفت: البته این سوال شما را اخلاقی نمی دانم ولی آن زمان جواب دادم اگر جسارت به معنای زیر پا گذاشتن قانون باشد من جسور نیستم. در چارچوب قانون مشکلات شهر را حل کنم اگر ما به خود اجازه دهیم از قانون عدول کنیم ممکن است در کوتاه مدت مشکل حل شود اما مشکلات مضاعفی به شهر اضافه می شود.

آلودگی هوا و ترافیک، مشکلات مردم

او درباره علت حل نشدن مشکل آلودگی هوا گفت: در سال ۱۳۹۶ وقتی از مردم درباره مشکلات شهر تهران پرسیدند آنها دو مشکل آلودگی هوا و ترافیک را اصلی ترین مشکل تهران می دانستند. الان هم این دو مشکل وجود دارد شاید مشکلات اقتصادی هم در اولویت قرار گرفته باشد.  این مشکلات را همه کلانشهرها دارند. طرحی از دو دهه پیش در تهران آغاز شده است با نام طرح «کنترل آلودگی هوای تهران» که شامل اقدامات بسیار گسترده ای است، از معاینه فنی و نمره گذاری خودروها تا اصلاح سوخت خودروهای سنگینی که در شهر تردد می کنند.  حتی کنترل معادنی که در اطراف تهران فعالیت دارند و یا نیروگاه هایی که از مازوت استفاده می کنند هم در این طرح دیده شده است. اگر نمودار اقدامات انجام شده را در دو دهه گذشته ترسیم کنید، می بینید که روند آلایندگی کاهنده بوده اما به تناسب افزایش جمعیت و گذر زمان، تعداد آلاینده ها هم درکل افزایش یافته که باعث شده اثر آن اقدامات دیده نشود. گرچه برخی اقدامات هم مانند تعویض کاتالیز خودروهای در حال تردد، انجام نشد. به عنوان مثال میزان آلایندگی خودروی تندر یا ال نود بعد از سه سال از ۴۰ به ۱۲۰ درجه می رسد. این را گفتم تا بدانیم با وجود همه اقدامات انجام شده ، کارها کافی نبوده است.

به گزارش شهر، حناچی با بیان اینکه در دو سالی که شهردار تهران بوده تمام تلاش خود را برای کاهش آلودگی هوا کرده است، گفت: تلاش شد که اتوبوس های جدید وارد ناوگان شهری شود، برنامه ای برای برقی کردن موتورسیکلت ها در دستور کار است، برنامه ریزی برای استفاده از اتوبوس های برقی و تاکسی های هیبریدی که نقش مهمی در کاهش آلودگی خواهند داشت، همین طور توسعه حمل و نقل عمومی پیشرفته شامل مترو ، اتوبوس و موتورهای برقی که سوخت الکتریکی دارند.

او افزود: در روزهای گذشته هم از پروژه ساخت یک رام قطار شهری ساخت داخل رونمایی شد که تاکنون ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، شرکت های دانش بنیان در این پروژه دخیل هستند و تحقق آن، همه کلانشهرها را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

طرح ۹۹۹ برای ساختمانهای ناایمن

حناچی در پاسخ به مجری که پرسید در حادثه پلاسکو شما معاون وزیر مسکن بودید و طی مقاله ای بر روشن شدن وضعیت ساختمان های ناایمن تهران و معرفی آنها تاکید کرده بودید آیا در شهرداری این کار را کردید، گفت: بعد از حادثه پلاسکو گزارشی منتشر شد که نشان می داد یکهزار ساختمان بلند در تهران در معرض خطر هستند و این در قالب طرحی در آتش نشانی با عنوان طرح «۹۹۹» اجرا می شود . در این طرح ساختمان ها شناسایی شده و به مالکان آن خطرات احتمالی اعلام می شود. پلاسکو یک ساختمان اداری بود که در آن به صورت انبوه لباس تولید می شد و حتی پله های اضطراری آن هم انبار شده بود.

او در ادامه با اشاره به حادثه ساختمان سینا اطهر نیز گفت: این ساختمان هم یک ساختمان مسکونی بود که به دلیل خلاء قانونی به یک کلینیک پر رفت و آمد تبدیل شده بود ، حتی به دلیل ترس از افزایش قیمت در بخشی از این ساختمان تعداد زیادی کپسول اکسیژن دپو شده بود و آن انفجار، نتیجه منفجر شدن دو کپسول بود که با تلاش همکاران از اشتعال مابقی کپسول ها جلوگیری شد. آتش نشانی به آنها چهار اخطار داده بود اما طبق قانون، شهردار اجازه پلمب ندارد. درباره تلاش ها برای بهبود شرایط ساختمان های ناایمن لازم است جناب آقای داوری رییس سازمان آتش نشانی را دعوت کنید تا گزارشی به شهروندان بدهد.

شهردار تهران گفت: بعد از حادثه پلاسکو تجهیزات آتش نشانی به شکل بی سابقه ای افزایش یافت؛ در آن زمان سازمان آتش نشانی تنها دو نردبان بلند داشت الان این تعداد به ۲۲ نردبان رسیده و سایر تجهیزات هم بروز رسانی شده است. به هر حال باید دانست که برخی ساختمان هایی که در تهران ساخته شده اند متعلق به چند دهه قبل هستند و کسانی که در این ساختمان ها حضور دارند باید بدانند در معرض چه خطراتی هستند. سیستم های اطفای حریق در برخی ساختمان ها نصب شده و حتی سامانه مجازی طراحی شده که در ساختمان های نصب این سامانه در دستور کار است و به زودی افتتاح می شود به طوریکه  با استفاده از این سامانه بدون نیاز به تماس تلفنی، آتش نشانی متوجه حادثه می شود.

شهردار تهران افزود: بعد از زلزله رودبار و منجیل مقررات ملی ایمنی ساختمان به طور کامل در شهرها اجباری شد. در واقع ساختمان هایی که قبل از سال ۱۳۶۸ ساخته شده اند مقررات ملی در آن رعایت نشده که تعداد زیادی از ساختمان ها را شامل می شود. رفتن سراغ ساختمان هایی که در معرض آسیب هستند پروژه عظیمی است که فقط شهرداری نمی تواند از پس آن برآید و همه باید کمک کنند.

رابطه خوب شهرداری و شورای شهر

او درباره رابطه اش با شورای شهر تهران گفت: رابطه خیلی خوب است ما ۲۲ عضو هستیم ، نظرات مختلفی وجود دارد اما رابطه بسیار خوبی داریم و معمولا با تعامل مشکلات را حل می کنیم.

پاسخگوی شهروندان هستم

حناچی در پاسخ به این سوال که آیا حاضرید با دوربین شبکه خبر به میان مردم برویم و مشکلات را از آنها بپرسیم، گفت: من همین الان هم سیستم ام روی مردم باز است و پیام های مستقیم را دریافت می کنم.

شهردار تهران در پایان گفت: حل مشکل کلانشهری مثل تهران که یک ابرشهر است و از قزوین تا آن سوی فیروزکوه تحت تاثیر آن است از یک نفر و یک سازمان بر نمی آید و همه باید کمک کنند. از شهروندان گرفته تا مسئولان که در این شهر نقش دارند. وقتی مردم می گویند آلودگی مشکل ماست بنابراین باید همه کمک کنیم تا حمل و نقل وآلودگی حل شود.

۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 3416

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =