آیا لغو طرح ترافیک آلودگی هوا را افزایش داد؟

شهر: با لغو طرح ترافیک گمانه‌زنی‌هایی درباره افزایش آلودگی هوای تهران مطرح شد اما کارشناسان معتقدند آلودگی هوا تابع یک متغیر نیست و عوامل متعددی بر کاهش یا افزایش آن اثر می‌گذارند.

حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، درباره تأثیر اجرا نشدن طرح ترافیک در آلودگی هوای شهر تهران به شهر گفت: آلودگی هوا تابع یک متغیر نیست، بلکه عوامل مختلفی بر افزایش یا کاهش آن تاثیر می‌گذارد، در واقع آلودگی هوا تابع عواملی از جمله باد، دمای هوا، تابش خورشید و میزان‌ تولید آلاینده های اولیه است. در تابستان آلاینده اصلی ازن بوده که در کنار تابش نور خورشید و دمای بالا تولید می شود مسلما اگر شرایط ثابت می ماند با بالا رفتن ترافیک که در مرکز شهر طی دو هفته گذشته شاهد آن بودیم، آلودگیها هم بیشتر و وضعیت بدتر می شد.

شهیدزاده افزود: بنابر آنچه گفته شد، شاهد آن بودیم که برخی روزها این اتفاق افتاد و به دلیل اینکه هفته گذشته متوسط دمای هوا کمتر از دو هفته قبل بود کیفیت هوا وضعیت بهتری داشت. وقتی دما ۲ الی ۳ درجه کاهش می‌یابد واکنش‌های شیمیایی در جو که ازن را تولید می کند نیز به شدت کاهش پیدا می‌کند بنابراین این مقایسه صحیحی نیست که بگوییم آلودگی کمتر یا بیشتر شده و باید همه عوامل را بررسی و اظهار نظر کرد.

او بیان کرد: اگر شرایط ثابت باشد بدون شک وقتی طرح ترافیک لغو می‌شود آلودگی هوا افزایش پیدا می کند اما اینکه در جو چه اتفاقاتی رخ می دهد، آیا ازن تولید می شود یا نه به عوامل دیگری از جمله دمای هوا، ابرناکی و سرعت باد بستگی دارد.

خبرنگار: ریحانه جاویدی

۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 3437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =