تغییر نام های تکراری معابر پایتخت از سیاست های شورای شهر

رییس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران گفت: یکی از سیاست های ما در شهر تهران این بوده که بتوانیم نام های تکراری را به تدریج تغییر دهیم.

محمد جواد حق شناس، ریس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران،  در تشریح نامگذاری های مصوب اخرین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: در این جلسه پیشنهادات مربوط به آبان ماه و آذرماه سال گذشته که در کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران مطرح شده بود در صحن شورا مورد بررسی قرار گرفت و حدود ۲۲ نام مصوب شد که برخی مربوط به گذرها و معابر فاقد نام بود و برخی تغیراتی بود که در نام ها داده شد.

او افزود: بر اساس پیشنهاداتی که وجود داشت تمامی موارد با رأی مثبت اعضای شورا در صحن علنی همراه شد و همگی به تصویب رسید؛ یکی از مهمترین نام هایی که توجه اصحاب رسانه را نیز به همراه داشت پیشنهادی برای نامگذاری معبری به نام مهندس بازرگان بود که در کمیسیون مطرح شده بود، اما اینکه چه گذری به نام ایشان باشد تا نسبت میان نام ایشان و گذر وجود داشته باشد مسئله مورد پرسش بود.

او ادامه داد: پس از بررسی ها به این جمع بندی رسیدیم که مهندس بازرگان فارغ از وجه مبارزات سیاسی و مذهبی قبل انقلاب خود وجه دیگری برای شهر داشتند که متاسفانه خیلی مورد توجه قرار نگرفته است و آن هم نقش ایشان در دهه ۲۰ و ۳۰ به عنوان مسئول بهبود کیفیت آب شرب تهران و لوله کشی آب شرب تهران بوده که نقش ارزشمندی برای ارتقاء سلامت و خدمت رسانی شهری داشتند و درحالی که بسیاری از این نقش مهندس بازرگان بی اطلاع هستند.

او تاکید کرد: یکی از سیاست های ما در شهر تهران این بوده که بتوانیم نام های تکراری را به تدریج تغییر دهیم در مورد نام سازمان آب نیز ۱۳ بار در گذرها و معابر شهر تهران این نام تکرار شده است؛ اگر برای سازمان آب جایگاه و حرمتی قائل باشیم یکی از این نام ها برای شهر کفایت می کند و مابقی می تواند تغییر کند لذا مقرر شد نام سازمان آب در منطقه ۲ و ۵ حدفاصل شیخ فضل الله تا صادقیه به نام مهندس بازرگان نامگذاری شود.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به نام گذاری معبری به نام اعظم طالقانی اشاره کرد و افزود: خانم اعظم طالقانی از چهره های ارزشمند مبارزه قبل از انقلاب بودند و در ادامه مبارزات پدر یعنی آیت الله طالقانی به زندان افتادند و به حبس ابد محکوم شدند و در سال ۱۳۵۶ با مبارزات مردم ایران و تهران از زندان آزاد شدند و در دوره اول مجلس به پارلمان راه پیدا کردند؛ همچنین ایشان روزنامه نگار، مدیرمسئول و صاحب امتیاز دو مجله معتبر بعد از انقلاب بودند.

او افزود: بر همین اساس محل زندگی ایشان در محدوده خیابان شهید کلاهدوز در منطقه ۳ به نام ایشان نامگذاری شد. حق شناس ادامه داد: درخواستی هم توسط سازمان نظام پزشکی وجود داشت مبنی بر اینکه برای بزرگداشت بیش از ۱۵۰ نفر از همکارانشان از کادر پزشکی، درمانی و پرستاری که در مقابله با کرونا جان خود را از دست داده اند در آستانه روز پزشک بتوانیم نامگذاری برای آنها داشته باشیم و عنوان مدافعان سلامت برای این نامگذاری پیشنهاد شده بود که به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

او ادامه داد: بر این اساس عنوان مدافعان سلامت در خیابان زرافشان شمالی در نزدیکی وزارت بهداشت و درمان که قبلا حدود ۷ گذر منشعب از آن به نام پزشکان شایسته کشور نامگذاری شده بود، خیابان اصلی نیز به نام مدافعان سلامت نام گذاری شد که این کار در راستای قدردانی از تلاشهای غیرقابل توصیف و خدمات آنها بوده است.

به گزارش شهر به نقل از ایسنا،  حق شناس تاکید کرد: حدود ۱۵ نام گذاری دیگر نیز به نام شهیدان والامقام کشور در آخرین جلسه شورای شهر تهران به تصویب رسید و تعدادی پل و میدان بی نام وجود داشت که پیشنهادات کمیسیون برای نامگذاری آنها همگی در شورا با اتفاق آراء به تصویب رسید.

۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 3480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =