توجه به نیاز عابران پیاده به اندازه خودروها

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران صفر تا صد اجرای طرح خیابان کامل را در ادامه بلوار استاد معین به طول حدود ۹۰۰ متر تشریح کرد.

به گزارش شهر، صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره آغاز بهره‌برداری از بخش جنوبی خیابان استادمعین گفت: در بخش جنوبی خیابان استاد معین، خیابانی به بهره‌برداری رسید که در حال حاضر اسم آن را ادامه بلوار استادمعین قرار داده‌ایم، اما شاید در آینده‌ای نزدیک نام دیگری بر آن نهاده شود.

او ادامه داد: امتیاز این خیابان و وجه تمایز آن با سایر خیابان‌ها و پروژه‌ها این است که بیش از ۶۰ سال است که مردم دو محله اصلی در جنوب‌غربی شهر تهران منتظر گشایش این خیابان بودند و به این ترتیب این خیابان این دو محله را از بن‌بست خارج کرده است.

او ادامه داد: از این به بعد ساکنین محله سی‌متری جی و محله استاد معین که پیش از این بن‌بستی به نام پادگان جی را داشتند می‌توانند با استفاده از این خیابان به طول ۸۷۵ متر از میانه پادگان جی عبور کنند و به شمالی‌ترین نقطه بلوار استادمعین و اتوبان شیخ فضل‌الله نوری برسند.

صبوری دیلمی گفت: از سال ۱۳۹۳ ساخت این خیابان در شهرداری تهران کلید خورد، اما تنها مدت کوتاهی بعد، ساخت آن متوقف شد و دلیل آن هم این بود که توافقات با ارتش به عنوان مالک اصلی پادگان به سرانجام نرسیده بود.

معاون فنی عمرانی شهرداری تهران بیان کرد: از سال ۱۳۹۷ اجرای مجدد این پروژه آغاز شد و همزمان توافقاتی هم با ارتش جمهوری اسلامی شد و مقرر شد عملیات عمرانی  داخل پادگان  ادامه پیدا کند و پس از قطعی شدن توافقات، دیوار پادگان برداشته شود.

صفا صبوری دیلمی گفت: سرانجام توافقات لازم با ارتش به مرحله نهایی رسید و خیابان تکمیل شده و روز گذشته این خیابان وارد مسیرهای شریانی منطقه ۹ شد.

معاون شهردار تهران افزود: یکی از نکات مهم ساخت این خیابان این است که این خیابان با رویکردی نوین و تازه ساخته شده است و دلیل آن هم این است که ما در منطقه ۹ و منطقه ۱۰ بافت متراکمی از ساختمان‌های مسکونی را داریم که فاقد پارک و فضای سبز هستند.

او گفت: ۷ ماه قبل بود که پروژه زیرگذر استادمعین به صورت یکطرفه افتتاح شد و دلیل این موضوع هم این بود که برای دوطرفه شدن آن باید یکسری تمهیدات در بخش جنوبی خیابان دیده می‌شد که با بهره‌برداری از این خیابان ۸۷۵ متری، تمهیدات تکمیل شده و همزمان با بهره‌برداری از آن، زیرگذر استادمعین هم دوطرفه شد.

صفا صبوری دیلمی به تشریح برخی جزئیات این خیابان ۸۷۵ متری با عرض ۴۵ متر پرداخت و گفت: تلاش شد تا این خیابان یک خیابان کامل باشد؛ یعنی به جای یک پیاده‌راه کوچک و باریک، پیاده‌راهی عریض داشته باشد و در کنار آن، مسیر دوچرخه و مبلمان شهری کاملی در آن دیده شده باشد.

او افزود: امروز در دو طرف خیابان مجموعاً چهار خط فضای سبز کاشته شده است که این خیابان را طی ۱۰ سال آینده به زیباترین خیابان تهران مبدل خواهد کرد و هموطنان در حین عبور از آن،‌ تجربه عبور از داخل یک تونل فضای سبز را خواهند داشت.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت:‌ در کنار آن دو خط دوچرخه‌سواری به طول ۱.۹ کیلومتر ساخته شده است و به موضوع نورپردازی و مناسب‌سازی برای گذر معلولان هم توجه شده است.

صفا صبوری دیلمی گفت: در کنار این موضوعات، دو دستور خوب و دو اقدام خوب هم روز گذشته صورت گرفت که یکی از آنها به زمین خوردن کلنگ ساخت یک پارک محلی در نزدیکی خیابان و همچنین اجرای یک خط اتوبوس در این محله بوده است.

او افزود: تا این لحظه ۸۰ درصد از ایده‌هایی که باید برای یک خیابان کامل اجرا شود، به اجرا درآمده است و تنها ۲۰ درصد کار باقی مانده است تا ادعا کنیم که یک خیابان کامل در این منطقه ساخته شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: وقتی می‌گوئیم خیابان کامل، یعنی برای جمع‌آوری و هدایت آبهای سطحی، گذردهی روانابها و دارا بودن کندروها و تندروها در کنار مسیر دوچرخه‌سواری و مسیر پیاده‌راه فکر کرده‌ایم و همه آن را در یک مجموعه دیده‌ایم.

او ادامه داد: یکی از نکات دیگری که در ساخت این خیابان مدنظر قرار گرفته است این است که مقرر شده است در ابتدا و انتهای این خیابان، محل استقرار پلیس راهور و پلیس انتظامی دیده شود تا حتی امنیت خیابان در شب‌هنگام هم برای تردد پیاده‌روها حفظ شود.

او گفت: به طورکلی تمام رویکردها برای ساخت این خیابان مبتنی بر انسان‌محوری بوده است و تلاش کردیم به همان اندازه‌ای که به ماشین و تردد ماشین توجه می‌شود، به تردد پیاده‌راه هم توجه شود.

صفا صبوری دیلمی گفت:‌این خیابان به گونه‌ای طراحی شده است که وقتی وارد آن می‌شوید می‌توانید ۱.۹  کیلومتر پیاده‌روی کنید و بدون آنکه هیچ مشکل امنیتی، ترافیکی و خطری شما را تهدید کند، ورزش کنید.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: این نقطه شروع تغییر نگرش در ساخت خیابان‌ها است که همه تلاشش در تقسیم عادلانه خیابان بین ماشین و عابر پیاده است، زیرا در این صد سال اخیر هرگاه خیابانی ساخته‌ایم، نگاهمان به افزایش سرعت خودرو و تعداد خودروها بوده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بهسازی ۵۰۰ کیلومتر از پیاده‌راه‌های تهران اشاره کرد و گفت: در ۱۵۰ کیلومتر این پیاده‌راه‌ها،  تجهیز کارگاه انجام شده و تلاش می‌کنیم به سرعت این بهسازی انجام شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در پاسخ به این سؤال که چه برنامه ای برای رفع هرج و مرج ترافیکی در نقطه خروجی زیرگذر استادمعین  تا ابتدای قطعه تازه‌ساز دارید، گفت: اتفاقاً روز گذشته با شهردار منطقه در خصوص همین موضوع  بحث و تبادل نظر شد.

او گفت: بنا داریم مسیر دوچرخه ایجاد شده در این قطعه از بلوار استادمعین را تا شمالی‌ترین نقطه استادمعین و رسیدن به میدان شهید تیموری ادامه بدهیم و برای این منظور، حتی بنا داریم در زیرگذر استادمعین لاینی برای عبور دوچرخه ایجاد کنیم.

او ادامه داد: یکی از نکاتی که در زیرگذر استادمعین حائز اهمیت بوده،‌ این است که ما در این زیرگذر یک مسیر به عرض ۳ متر درنظر گرفته‌ایم که قرار است برای پیاده‌راه استفاده شود. این بخش با شیشه‌ از بخش سواره‌رو جدا می‌شود و به لحاظ تهویه نیز مناسب و مطلوب خواهد بود.

او گفت: می‌دانید که وزارت میراث فرهنگی به وجود پل عابر پیاده بر روی خیابان آزادی در تقاطع استادمعین اعتراض داشته و گفته است این پل دید میدان آزادی را گرفته است.

صبوری دیلمی گفت: از این رو تلاش می‌کنیم تا این پل جمع شود و عبور پیاده‌رو از عرض خیابان آزادی توسط زیرگذر انجام گیرد و زیرگذر حتی به بی‌آرتی میانه خیابان آزادی هم دسترسی داشته باشد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، یکی دیگر از اقدامات در دست انجام در خیابان استادمعین را موضوع قرار دادن چراغ‌های مخصوص عابر پیاده عنوان کرد و گفت: ‌امروز در دنیا از مدل ساخت پل‌های عابر پیاده عبور کردند و به این نتیجه رسیدند که باید فرهنگ عبور از عرض خیابان را افزایش داد و با استفاده از چراغ‌های مخصوص عابر پیاده، سرعت خودرو را پائین آورده و اجازه تردد به عابر پیاده داد.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اینکه ساخت این قطعه از خیابان استادمعین چه میزان هزینه برای شهرداری تهران داشته است، گفت: هنوز صورت‌وضعیت قطعی قراردادها به دست ما نرسیده است، اما رفع معارضین ملکی و ساخت خیابان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری تهران هزینه دربرداشته است.

صبوری دیلمی در پاسخ به این سؤال که گشایش بلوار استادمعین جنوبی و افزایش احتمالی ترافیک چه تاثیراتی بر کیفیت زندگی ساکنان خواهد داشت، گفت: اولا باید به این نکته توجه داشته باشیم که ساخت این خیابان و رفع بن‌بست خواست خود شهروندان بوده است و شهرداری تهران به خواست شهروندان پاسخ داده است.

او گفت: ما می‌دانیم که شاید به طور طبیعی در دو هفته تا ۳۰ روز اول، گشایش هر مسیر برای مردم سردرگمی و تشویش به وجود بیاورد، اما حتماً بعد از آن به اصلاح روند ترافیکی منطقه کمک می‌کند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ادامه داد: از سوی دیگر، درست است که این خیابان ۴۵ متر عرض دارد، اما کارکرد آن بیشتر کارکرد محلی است و باعث می‌شود تا کیفیت زندگی ساکنان بهبود پیدا کند.

به گزارش شهر و به نقل از فارس، صفا صبوری دیلمی بیان کرد: پیش از این وقتی ساکنان منطقه شمالی بلوار استادمعین قصد رسیدن به منطقه جنوبی را داشتند و یا بالعکس وقتی می‌خواستند از جنوب استادمعین به شمالی‌ترین نقطه آن بروند، باید در یکسری رینگ‌های فرامنطقه‌ای  نظیر بزرگراه های یادگار امام(ره) و آیت‌الله سعیدی تردد می کردند که هم مصرف سوخت و هم اتلاف وقت به همراه داشت. اما امروز این دسترسی ایجاد شده است تا شهروندان بدون اتلاف انرژی و وقت، از شمال استادمعین به جنوب و از جنوب آن به شمال حرکت کنند.

۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 3529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =