۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 3546

حقیقت محرم و بحران کرونا

روح الله چوبلی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت شهر سالم شهرداری تهران
حقیقت محرم و بحران کرونا

«محرم» ماه ایثار و شهادت است و از دیرباز ایرانیان در بزرگداشت آن از هیچ‌گونه کوشش خودجوش و بی‌منت دریغ نکرده‌اند. در حقیقت عزاداری‌های ماه محرم و صفر در قالب هیئات، خود بازتابی زیبا و چشم‌نواز از ایثاگری و از خود گذشتگی است.

امسال اما به دلیل شیوع گسترده کرونا در کشور حال و هوای ایثار و فداکاری پررنگتر از هر دوره دیگری است. ۶ ماه است که جهادگران صف نخست مبارزه با کرونا به ویژه در حوزه‌های درمانی، بهداشتی و شهری با حضور شبانه‌روزی خود در پرخطرترین مناطق به ارائه انواع خدمات به مردم آسیب‌دیده یا در معرض بیماری می‌پردازند و در این راه انواع لطمات جسمی و روانی را متحمل شده‌اند. در این ۶ ماه روزی نگذشت مگر آن‌که خبر ابتلای یکی از همکاران‌مان در حوزه شهری یا درمانی را به بیماری کووید-۱۹ شنیدیم و در پیگیری روند درمان این عزیزان نگران افزوده شدن نام یک شهید دیگر به قافله شهدای سلامت بودیم.

اکنون و در موج دوم شیوع بیماری لازم است توجه عموم مردم به موارد بهداشتی برای پیشگیری از آمار روبه صعود ابتلا بیش از پیش باشد که خطر فرسایش سیستم درمانی کشور خود می‌تواند ما را به پرتگاه فاجعه نزدیک‌تر کند. موج‌های دوم در همه اپیدمی‌ها عموما خطرناک‌تر از موج نخست بوده است؛ چرا که به مرور زمان، جامعه حساسیت خود را نسبت به مسئله از دست می‌دهد و در رعایت پروتکل‌ها سهل می‌گیرد. به این مورد اگر نتایج تحقیقات جدید را که نشان می‌دهد قدرت سرایت و ابتلای ویروس کرونا چند برابر شده است، اضافه کنیم خطر موقعیت موجود قابل فهم‌تر خواهد بود.

در این شرایط بر همه ماست که به یاری مدافعان سلامت که امروز در مسیر روشن امام حسین (ع) قدم گذاشته‌اند، بشتابیم و از انتشار این ویروس خطرناک به هر نحو ممکن پیشگیری کنیم. در این راه، همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تاکید کرده‌اند، گوش سپردن و عملی کردن نظرات متخصصصان امر بهداشت و ستاد ملی کرونا در عزاداری‌های محرم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

چنانچه اگر این آیینِ گرانقدر بدون در نظر گرفتن پروتکل‌های علمی و بر اساس همان روش‌های سنتی انجام شود، باید منتظر پاییز سختی برای ملت مسلمان ایران و کادر درمانی زحمتکش‌مان باشیم. از این رو لازم است ضمن توجه به دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا، بر دانش و حساسیت خود در این عزاداری‌های محرم و صفر بیفزاییم:

۱) استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای امور فرهنگی در سال‌های اخیر رونق خوبی پیدا کرده است. برای عزاداری‌ها نیز می‌توان از این فرصت با روش‌های خلاقانه استفاده کرد و برنامه‌های سخنرانی و روضه را در این محیط برگزار کرد. به این ترتیب، می‌توان تعداد مخاطبان بیشتری به ویژه از میان نسل جوان را نیز به این فرهنگ نورانی جذب کرد.

۲) با وجود تنوع رسانه‌های جمعی و افزوده شدن بر کمیت آن در سال‌های اخیر، صداوسیما اما همچنان یکی از رسانه‌های مهم با ضریب نفوذ بالا به ویژه در شهرستان‌ها محسوب می‌شود. بهره‌گیری از شبکه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی برای پوشش تنوع سلایق عزاداری می‌تواند از حجم حضور فیزیکی عزاداران در تجمعات پیشگیری کند. همچنین بسیاری از آیین‌های سنتی که بعضا خاص مناطق مشخصی از کشور پهناورمان است و اجرای آن امسال به دلیل پروتکل‌ها شدنی نیست، می‌تواند از شبکه‌های استانی و ملی صداوسیما اجرا و پخش شود تا و بخشی از رفت‌وآمدهای شهری و حتی بین شهری را کاهش دهد.

۳) مردم ایران قرن‌هاست که یک ماه در سال را زیر سایه تفکر و تعمق به پیام امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت گذرانده‌اند و پاسخ به این نیاز فرهنگی جامعه، به یک برنامه‌ریزی هدفمند احتیاج دارد. انتشار محتوای متنی و تصویری از طریق شبکه‌های اجتماعی با تمرکز بر پیام عاشورا می‌تواند عطش عاشقان اهل بیت (ع) در این روزها را برطرف کند.

۴) هیات‌های مذهبی که می‌خواهند سنت برگزاری عزاداری را انجام دهند، لازم است آن را در فضای باز، با جمعیت محدود و با فاصله‌گذاری فیزیکی مناسب برگزار کنند. همچنین عزادارانی که در چنین برنامه‌هایی حاضر می‌شوند، باید تجهیزات اولیه مانند ماسک، دستکش و دستمال کاغذی همراه داشته باشند.

۵) توزیع غذای نذری یکی از سنت‌های پسندیده در ماه‌های محرم و صفر است که با توجه به پیچیدگی‌های رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این زمینه، بهتر است امسال به توزیع مواد غذایی خام برای نیازمندان تبدیل شود تا هم اجر معنوی آن حاصل شود و هم باری از دوش اقشار آسیب‌پذیر در وضعیت بحرانی امروز برداشته شود.

نکته پایانی اینکه کرونا هر چقدر قدرتمند و به هر میزان دیرپا باشد، نمی‌تواند از انتقال پیام روشنی‌بخش حقیقت محرم جلوگیری کند. چنان‌که صدای رسای آن در ۶ ماه گذشته در ذهن و روان جامعه ایرانی جریان داشته است. وظیفه اول امروز ما انجام پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده است که خدایی که ۱۴ قرن حافظ طنین «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین (ع) در تاریخ بوده است، حق‌الناسِ  رعایت نکردن نکات بهداشتی و انتشار ویروس سخت‌جان کرونا را نخواهد بخشید.

۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 3546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =