هاشمی: گزارش تفریغ بودجه کمترین مغایرت را با بودجه تصویبی دارد

شهر:شورای شهر تهران در دویست وسی و یکمین جلسه، گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران را بررسی و با ۱۱ نظر موافق از ۱۴ رای آن را مشروط تصویب کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، در جریان این بررسی، مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گزارش تفریغ بودجه شهرداری تهران در سال۱۳۹۷ را ارائه کرد.
او  گفت: تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران براساس نظام نظارت مالی سه سطحی پیش بینی شده در ماده ۴۴ آیین نامه مالی شهرداری ها وظیفه نظارت مالی بعد از خرج در شهرداری ها برعهده حسابرسان داخلی شهرداری، حسابرسان وزارت کشور و همچنین حسابرسان مستقل و منتخب شوراهای اسلامی شهر است.

او افزود: تصویب تفریغ بودجه سالانه شهرداری، موسسات و شرکتهای وابسته که با توجه به مفاد ماده ۶۷ قانون شهرداری ها انجام می شود تنها محمل قانونی نظارتی جدی است که شورا را قادر می سازد با بررسی تفریغ بودجه شهرداری، از یک طرف درآمدهای وصولی قطعی را با اقلام پیش بینی شده در بودجه مصوب مقایسه، تجزیه و تحلیل کند و در برنامه ریزی های سال آتی مورد استفاده قرار دهد و از طرف دیگر تجاوز پرداخت هزینه از اعتبارات مصوب و رعایت ماده ۷۹ قانون شهرداری را کنترل کند.

فراهانی ادامه داد: تفریغ بودجه شهرداری ها در اجرای بند دوازدهم (۱۲) ماده هشتاد (۸۰) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران انجام می گیرد و حسابرسی از صورتهای مالی شهرداری و سازمانهای وابسته در اجرای بند سی ام (۳۰) ماده هشتاد (۸۰) قانون شوراها انجام می شود.  
گزارش حسابرسی تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران توسط موسسه حسابرسی آئین تراز آریا دارای رتبه الف جامعه حسابداران رسمی ایران و معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شده است.

عضو شورای شهر تهران گفت:  کمیته بودجه و نظارت مالی پس از دریافت گزارش حسابرس منتخب  نسبت به بررسی گزارش اقدام کرد و تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران را به علت : ۱. اجرایی نشدن بند ۱.الف مصوبه شماره ۱۶۰/۲۴۴۸/۷۳۵۸ مورخ ۲۲/۳/۱۳۹۷ شورای اسلامی شهر تهران درباره تفریغ بودجه سال ۱۳۹۵ و بند تفریغ بودجه سال ۱۳۹۶ شهرداری تهران؛ که بر اساس آن شهرداری تهران موظف بوده است به‌ منظور اجرای تفریغ بودجه جامع مبتنی بر عملکرد مقداری و ریالی، ضمن ارایه عملکرد ریالی، عملکرد مقداری (واحد کار انجام شده) هر ردیف را در اختیار حسابرس منتخب شورا قرار دهد تا حسابرس با بهره‌گیری از کارشناسان رسمی متخصص نسبت به ارایه گزارش تفریغ بودجه در چارچوب استانداردهای حسابرسی عملکرد مدیریت اقدام کند.  

به گفته او مورد دوم ارائه نکردن گزارش عملکرد مربوط به پرداخت تعهدات قطعی شده سنوات قبل شهرداری است.  

فراهانی بیان کرد: به صورت مشروط با وضع ۱۹ تکلیف برای شهرداری و یک تکلیف برای شورای اسلامی شهر تهران جهت تصویب به صحن شورا ارائه کرد.  در ادامه حسابرس منتخب شورا گزارشی از تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ ارائه کرد.  به گفته حسابرس، جمع هزینه هایی که در سال ۱۳۹۷ به عهده شهرداری نبوده است ۱۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

 انحرافات را اصلاح کنیم 

مرتضی الویری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان بررسی تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷شهرداری تهران گفت: تفریغ بودجه موافق و مخالف ندارد، بلکه تصویری از دخل و خرج شهرداری ارائه می دهد که در این تصویر می شود انحرافات را دید.  او ادامه داد: ما به خودمان هم باید انتقاد کنیم که این تفریغ دیر به صحن می آمده است.  
هاشمی در پاسخ به این انتقاد گفت: در نزدیکی انتخابات هیات رییسه نباید از این حرف های مشکوک زد.  
الویری گفت : جلسه تفریغ جلسه ذکر مصیبت نیست که همه ما فیض ببریم ما باید براساس این گزارش قدم در راه اصلاح انحرافات برداریم.

تصویب مشروط گزارش تفریغ بودجه ۱۳۹۷

بهاره آروین، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران نیز در جریان بررسی گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران در موافقت با تصویب گزارش گفت: زمانی می توانیم گزارش تفریغ را به کمیسیون برنامه و بودجه برگردانیم که در آن ابهاماتی وجود داشته باشد اما این گزارش بارها بین شهرداری تهران، حسابرس و کمیسیون رفت و برگشت داشته است.  
عضو هیات رییسه شورای شهر تهران ادامه داد: مساله اصلی بودجه  این است که براساس عملکرد تعیین نشده و به همین دلیل حسابرسی را نمی توان متناسب با آن انجام داد. دوستان در شهرداری نوعی از حسابداری را استفاده می کنند که متناسب با یک سری از قوانین و ضوابط نیست و همین باعث اعتراض حسابرس می شود.
او افزود: اگر گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ را بازگشت دهیم جزییات بیشتری به آن اضافه نمی‌شود و تنها زمان بیشتری را از دست می‌دهیم. اینکه در جلسه حاضر از شهرداری توضیح می‌خواهیم برای این است که متوجه ضعف‌های موجود شویم و بتوانیم با مصوبات مناسب اصلاحات عملکردی انجام دهیم.

نبود انسجام در گزارش تفریغ
ناهید خداکرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز گزارش تفریغ بودجه ۱۳۹۷ را فاقد انسجام ارزیابی کرد و گفت: کمیسیون، ۱۹ مورد را به صورت سوال مطرح کرده که پاسخ داده شود و انتظار می رفت این موارد بررسی شود.
برخی دیگر از اعضای شورای شهر از جمله حجت نظری و محمد سالاری نیز نکاتی را درباره تفریغ بودجه ۱۳۹۷ شهرداری مطرح کردند.

نباید فعالیت شهرداری را زیر سوال ببریم
در نهایت محسن هاشمی، رییس شورای شهر در این باره گفت: گزارش تفریغ بودجه شهرداری در سال ۱۳۹۷کمترین مغایرت را با بودجه تصویبی داشته است و نباید با برخی صحبت ها فعالیت شهرداری را زیر سوال برد.
او ادامه داد: تمام ۱۹ بند ارایه شده در گزارش کمیسیون توضیحاتی دارد. گزارش با دو ماه تاخیر به شورا آمده است. ما حسابرس انتخاب کردیم و حسابرس شورا گزارش کاملی ارایه کرد. نباید کار خودمان را زیر سوال ببریم و در اجتماع شبهه ایجاد شود که پولی روی هواست در حالی که این طور نیست.
در نهایت تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری به صورت مشروط با ۱۱ رای موافق از ۱۴ نفر تصویب شد. قرار است شهرداری درباره نکات مورد نظر شورا توضیحاتی ارایه دهد.

۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 3551

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =