۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 3587

ضرورت خرید اتوبوس در دوران شیوع ویروس کرونا

آیا بخش خصوصی حاضر به خرید اتوبوس برای پایتخت است؟

مهرداد تقی‌زاده، معاون سابق وزیر راه و شهرسازی در امور حمل و نقل
آیا بخش خصوصی حاضر به خرید اتوبوس برای پایتخت است؟

۶ ماه گذشته، موضوع جلسه شورای تخصصی حمل و نقل درباره خرید اتوبوس بود. در آن جلسه بیان شد که به سرعت باید تعداد بسیاری اتوبوس برای کلانشهرهای ایران بویژه پایتخت خریداری شود تا کاهش ازدحام از حمل و نقل عمومی اتفاق افتد. برخی از دوستان در جلسه معتقد بودند که این اقدام زمان‌بر و هزینه‌زا است.

دولت در شرایط شیوع ویروس کرونا، رکود کسب و کار، تحریم و مشکلات مالی امکان خریداری تعداد بسیاری اتوبوس را ندارد. بنابراین در این شرایط شهرداری‌ها باید به دنبال بخش خصوصی بروند. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا بخش خصوصی حاضر به خریداری اتوبوس است؟

اگر شهرداری‌ها بخشی از مسیرهای پرازدحام شهری را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند و ضمن عقد قرارداد بلند مدت (بیش از ۱۰ سال)، آن‌ها را در هزینه بلیت و تبلیغات روی بدنه اتوبوس و داخل ایستگاه‌ها شریک کند، بخش خصوصی وارد این شراکت و همکاری خواهد شد. هزینه سنگین خریداری اتوبوس از طریق همکاری با بخش خصوصی حل خواهد شد. شهرداری‌های سراسر جهان برای جلب مشارکت بخش خصوصی، مدت زمان قرارداد را طولانی درنظر می‌گیرند چرا که سبب ایجاد انگیزه برای ورود بخش خصوصی می‌شود.

اگر با دستور رئیس جمهور بخشی از مراحل کاری و اداری خریداری اتوبوس کوتاه شود، مشکل زمان نیز حل می‌شود. برای مثال بانک مرکزی نیاز نیست مبلغی برای خریداری پرداخت کند اما در مرحله گشایش اعتبار یا جابجایی هزینه با بخش خصوصی همکاری کند. اگر بخش‌های دیگر نظیر گمرک، بنادر، موسسه استاندارد و ... همکاری کنند، مراحل خریداری اتوبوس  و بهره برداری از آن کوتاه می‌شود.

یکی از سرمایه گذاران بخش خصوصی گفته که شش ماه زمان برای خرید و واردات ۱۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد. اگر از ۶ ماه گذشته، این اقدامات صورت می‌گرفت، تاکنون ماهیانه به طور متوسط ۱۰۰ دستگاه اتوبوس وارد کشور شده بود. واردات ۱۰۰ دستگاه اتوبوس تنها منوط به ظرفیت یک سرمایه گذار بخش خصوصی است؛ قطعا سرمایه گذاران دیگری هستند که می‌توانند تعداد اتوبوس بیشتری وارد کشور کنند و این ادعا مربوط به یک سرمایه گذار است.

تعداد بسیاری از اتوبوس‌ها به سن فرسودگی رسیده‌اند. همچنین با توجه به گفتمان‌های بهداشتی مبنی بر اینکه ویروس کرونا بیش از دو سال دیگر هم مهمان ما خواهد بود، بهتر است که هرچه سریع‌تر تصمیمی در این‌باره اتخاذ شود؛ چرا که حمل و نقل عمومی یکی از مراکز تشدید و شیوع ویروس کرونا است، ناوگان حمل و نقل عمومی‌ که از کمبود ناوگان رنج می‌برد.

شهروندان تا یک مدتی امکان استفاده از تاکسی و خودروی شخصی را دارند و در صورت ادامه‌دار بودن ماجرا به سمت حمل و نقل عمومی سوق داده می‌شوند و دوباره ازدحام در اتوبوس و مترو شکل می‌گیرد. همچنین پایتخت در نیمه دوم سال با آلودگی هوا مواجه خواهد شد. البته در کنار واردات اتوبوس، ظرفیت داخل را هم می‌توان فعال‌تر کرد.

۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 3587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =