۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 3602

کودکان زباله گرد/۸

کودکان کار، مافیا ندارند

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در گفتگو با «شهر» از کودکان زباله گرد می گوید
کودکان کار، مافیا ندارند

شهر: سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران گفت: اینکه کودکان کار توسط یک مافیا یا جریان های سازمان یافته ای که قدرت و نفوذ دارند به کار گمارده می شوند را قبول ندارم، ممکن است فردی باشد که تعدادی از این کودکان را در یک یا دو چهارراه با اطلاع والدینشان مشغول کار کرده باشد اما به مفهوم مافیا نیست.

سید مالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر  درباره پدیده کودکان کار و  زباله گرد با بیان این مطلب گفت: درباره کودکان کار  با دو پدیده متفاوت مواجه ایم؛ کودکان کار خیابانی و کودکان زباله گرد.  اخیرا شهردار تهران، بخشنامه‌ای را در این باره صادر کرد که به نظر من نقطه عطفی در دو دهه اخیر در این زمینه بوده از این نظر که در بخشنامه تاکید شده است که پیمانکاران شهرداری حق استفاده از کودکان را ندارند و نهادهای مختلف شهرداری ملزم به نظارت بر اجرای این بخشنامه هستند این بخشنامه از آن جهت مهم است که تاکنون کسی مسئولیت این پدیده را به عهده نمی گرفت اینکه شهرداری پذیرفت که چنین مسئله ای در پیمانکاران شهرداری وجود دارد و از مرحله انکار عبور کرد بسیار مهم است.

او افزود: تا پیش از این نهادهایی که در این زمینه مسئولیت داشتند صرفاً به انکار این پدیده می پرداختند اما در این بخشنامه مشکل موجود بیان و دستور مقابله با آن صادر شده است. دو معاونت اجتماعی و فرهنگی و خدمات شهری موظف به اجرای این بخشنامه و نظارت بر آن هستند. در مورد کودکان زباله گرد موضوع به شکلی است که نمی توان آنرا در یک شب برچید. البته تمام تلاش ما این است که این پدیده کاهش یابد و به تدریج به صفر برسد.

حسینی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته، توضیح داد: تمام تلاش ما بر این بوده است که روند این آسیب های اجتماعی کاهش یابد و به این منظور مجموعه ای از اقدامات تدوین و روند اجرای آن  نهایی شد. همچنین در این ماه ها  تلاش شده که این کودکان حداقل از تغذیه مناسب برخوردار باشند و به همین منظور با حضور در مکانهای زندگی این کودکان تلاش شده که هم خدمات پزشکی به آنها داده شود و هم نسبت به تغذیه مناسب تر آنها کمک‌ شود.  البته همانطور که می دانید رسیدگی به وضعیت این کودکان حجم بسیار بالایی از کار را در بر می گیرد اما باید با حوصله، صبر و تحمل فعالیت های خود را ادامه دهیم و امیدواریم در ماههای آینده نتیجه این تلاش ها دیده شود البته طرح های دیگر که در شهرداری اجرا میشوند مانند طرح کاپ که سازمان مدیریت پسماند اجرا می کند نیز در کمک به حل این معضل نقش مهمی دارد

او درباره این که آیا کودکان کار توسط مافیا اداره می شوند گفت: اینکه گفته می‌شود این کودکان توسط یک مافیا یا جریان های سازمان یافته ای که قدرت و نفوذ دارند به کار گمارده می شوند را قبول ندارم برخی از این کودکان به صورت انفرادی این  کار را می‌کنند و برخی هم به وسیله خانواده یا فامیل هایشان همه باهم دسته جمعی این کار را انجام می دهند.  ممکن است فردی باشد که تعدادی از این کودکان را در یک یا دو چهارراه با اطلاع والدینشان مشغول کرده باشد اما این هم به آن شکلی که گفته می‌شود مافیا نیست.

او افزود: طبق بررسی‌ نهادهای مستقل غیر دولتی، ۹۰ درصد زباله گردهای شهر تهران غیر ایرانی هستند و به صورت تنها و اغلب هم غیرقانونی وارد ایران می شوند با این حال اگر کسی اطلاعی دارد که مافیایی در این زمینه در حال فعالیت است می تواند اطلاعات آن را به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی منتقل کند و آنها صلاحیت لازم برای مواجهه با پدیده هایی که ذیل مافیا مطرح می شود را دارند.

حسینی درباره مهمترین معضلات شهر در حوزه مسئولیتی که برعهده دارد،  گفت: در تهران آسیب های اجتماعی متنوع و زیادی داریم. دردآورترین و چالش برانگیزترین آن به نظر من موضوع کودکان کار، کودکان کار خیابانی و زباله گرد است. این پدیده همه شهروندان را تحت تاثیر قرار می دهد و نه تنها اکنون بلکه در آینده بخشی از جامعه را  به چالش می کشد.  برای من و همکارانم این یک اصل است که کودک باید  کودکی کند و از امنیت روانی برخوردار باشد.

او در ادامه گفت: پدیده دیگری که در سطح شهر تهران رو به گسترش است و باید نگران آن بود، اعتیاد است. اعتیاد به انواع مواد مخدر نه تنها آثار مستقیم سو بر شهروندان درگیر با این پدیده دارد بلکه آثار غیر مستقیمی مثل افزایش بزه و یا تشدید پدیده کارتن خوابی را به دنبال دارد.

حسینی تاکید کرد: ابتدا تاکید کنم چه در بحث کودکان کارخیابان و یا زباله گرد و چه پدیده هایی مثل اعتیاد شهرداری تهران جز تامین زیرساخت مسئولیتی ندارد و ورود به این حوزه را از حیث مسولیت اجتماعی انجام می دهد.

او افزود: در شرایط کنونی شهرداری تهران با محدودیت منابع مواجه هست و هر چند ما مسولیت مستقیمی در حوزه آسیب های اجتماعی نداریم اما خوشبختانه با تاکید شهردار تهران و حمایت های شورای شهر بویژه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی بودجه‌ این حوزه کاهش نیافته و به باور بیشتر فعالان دولتی و غیر دولتی در این حوزه شهرداری کارنامه قابل قبولی دارد.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 3602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =