ضابطه‌های تازه برای حفظ میراث معماری معاصر

شهر: «لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر شهر تهران» با هدف جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی پایتخت از سوی شهرداری تدوین و تا دوماه آینده به شورای شهر تهران ارائه می‌شود.

ابوالفتح شادمهری، مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران درباره  ضرورت تدوین این طرح به پایگاه خبری شهر گفت: در سال گذشته برخی بناهای دارای ارزش معماری در تهران تخریب شد که نه در فهرست بناهای ثبت شده بود و نه با ضوابط وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و همچنین طرح تفصیلی، دارای ارزش ثبت ملی به شمار می‌رفت. آسیب‌شناسی این تخریب‌ها مشخص کرد که  دلیل اصلی بروز این اتفاق، فقدان ضوابط مشخصی بود که سبب می‌شد به راحتی مجوز تخریب و نوسازی صادر شود چرا که هیچ اطلاعی از شناسنامه بنا در شهرداری وجود نداشت و در نهایت هم اگر شهرداری از وزارت میراث ‌فرهنگی استعلام انجام می‌داد، کارشناس‌های این وزارتخانه و کمیته فنی در بسیاری از موارد برخورد سلیقه‌ای انجام داده و همه چیز تابع نظر کارشناس بود بنابراین شورا تصمیم گرفت شهرداری را ملزم کند که لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر شهر تهران تصویب شده تا بناهای معماری معاصر حفظ شود. 
او افزود: وزارت میراث‌فرهنگی باید برای حفظ این بناها اقدام می‌کرد اما مسئولان این وزارتخانه معتقدند چون بناهای معماری معاصر تهران با قوانین آن‌ها سازگار نیست بنابراین این وزارتخانه نمی‌تواند این بناها را ثبت ملی کند پس شهرداری به عنوان مسئول حفظ این بناها قرار شد با همکاری وزارت میراث ملاک‌هایی را مشخص کند که بر اساس آن معلوم باشد برای چه بناهایی نباید مجوز تخریب و نوسازی صادر شود. 
شادمهری درباره جزئیات این طرح بیان کرد: در این طرح قرار است مشخص شود که آیا ثبت بنا فقط کفایت به موضوع می‌کند یا باید ارزش‌افزوده‌ای برای آن در نظر گرفت تا توجیهی برای حفظ آن در شهرداری وجود داشته باشد به همین دلیل قرار شد تا تمام راهکارهایی که مالکین این بنا را ترغیب به حفظ بنا می‌کنند پیش‌بینی شود. از سوی دیگر در این طرح شناسنامه کامل بنا تهیه شده تا مشخص شود طراح، سال ساخت، ارزش معماری و کاربری احتمالی برای آن چیست و همچنین مرمت آن باید از سوی کدام نهاد انجام شود و چه کسی باید هزینه آن را پرداخت کند. در نهایت قرار است تا دوماه آینده این لایحه تهیه شده و از سوی شهرداری به شورای اسلامی شهر ارائه شود. 
طرح الزام شهرداری تهران به ارایه «لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر شهر تهران»، اواخر سال ١٣٩٨ از سوی کمیسیون شهرسازی و معماری شورا تهیه و تقدیم هیأت رئیسه شد. در نهایت این طرح در دویست و دوازدهمین جلسه شورای اسلامی  شهر در تاریخ بیست و یک اردیبهشت 1399، بررسی و با اکثریت آرا تصویب شد، تا به مجوب آن ضوابط مدون و شفافی برای حفاظت از بناهای تاریخی شهر تهران تدوین شود.

خبرنگار: ریحانه جاویدی

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 363

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =