۳۰ اقدام اساسی در ۲۰ماه

کاهش فروش تراکم (شهرفروشی)، شفافیت، بازپس‌گیری املاک، تعریف پروژه‌های محله‌ای، پیاده‌محوری، ترویج دوچرخه‌سواری، هوشمندسازی، کاهش پسماند، نوسازی استاندارد بافت‌فرسوده و... ازجمله اقدامات مدیریت شهری بوده است. ۲۰‌ ماه از عمر مدیریت پیروز حناچی بر شهرداری تهران می‌گذرد.

شهرداری تهران در این مدت با شعار تهران شهری برای همه برنامه‌ها و اقدامات گسترده‌ای را در دستور کار قرار داده است؛ اقداماتی که برخلاف دوره گذشته، پایان دادن به غلبه سواره بر پیاده در شهر را هدف‌گذاری کرده و قصد دارد از اتفاقات ناخوشایند دوره قبل جلوگیری کند. با این حال اما شهرداری تهران با موانعی در این دوره مواجه بوده و این موانع تا حدی قابل توجه، بر روند کارها تأثیر منفی گذشته است. بی‌شک، مشکلات اقتصادی از یک‌سو و شیوع ویروس کرونا از سوی دیگر ضمن کاهش درآمدها، هزینه‌های اداره شهر را هم افزایش داده و این موضوع یکی از مسائلی است که دست‌های شهرداری را برای اجرای به‌موقع و کامل طرح ها بسته است.

باوجود این، این دوره مدیریت شهری با برگزیدن رویکردی متفاوت، اجرای طرح‌های کوچک‌مقیاس را در سطح محله‌های شهر آغاز کرد که اثراتش در شهر مشهود است. به بیان ساده‌تر شاید خیلی‌ها اجرای پروژه‌های بزرگ‌مقیاس که بیشتر به چشم می‌آید را انتظار می‌کشیدند اما مدیریت شهری سعی داشته تا از یک‌طرف پروژه‌های نیمه‌تمام را به انتها برساند، از طرف دیگر با اتخاذ رویکرد توسعه پایدار، سعی بر آن داشته تا از تخریب فضاهای شهری و سربرآوردن آسمانخراش‌ها جلوگیری کند.

 بر این اساس  به ۳۰اقدام اصلی مدیریت شهری در ۲۰ماه گذشته پرداخته‌ایم. بدون تردید، اینها خلاصه‌ای از کارهای صورت گرفته به‌حساب می‌آید و به‌طور حتم به بخش دیگری از اقدامات اشاره‌ای نشده است.

جلوگیری از تخریب باغ‌ها

یکی از اصلی‌ترین اقدامات صورت گرفته لغو مصوبه برج باغ‌ها به شمار می‌رود. با لغو این مصوبه، دیگر اجازه تراکم ۳۰ به ۷۰ در باغات داده نمی‌شود چراکه با این روش عملا تمام باغ در پی ساخت‌وساز از بین می‌رفت. در عوض طرح خانه‌باغ جایگزین مصوبه پیشین شد که البته هنوز جای کار دارد. همچنین تملک باغات و تبدیل آنها به فضاهای عمومی در دستور کار قرار گرفت که نمونه‌اش بوستان‌های عبقری، حدیدچی و جی به‌شمار می‌رود.

 تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمامی مثل دسترسی بزرگراه شهید چمران به ولنجک، تکمیل بخش پایانی پروژه اتصال بزرگراه‌های امام‌علی، شهید صیاد شیرازی و ارتش و زیرگذر استاد معین و زیرگذر گیشا ازجمله مواردی بوده که مدیریت شهری سعی داشته تا با انجام آنها هم تردد محدوده را بهبود دهد و هم فضای کارگاهی را جمع‌آوری کند.

پرداخت بدهی‌های به ارث رسیده

حجم بدهی‌هایی که از دوره مدیریت شهری پیشین به این دوره رسید آنقدر زیاد بود که اگر شهرداری تمام بودجه سالانه را به این بدهی‌ها اختصاص می‌داد بازهم کفاف نمی‌داد. این در حالی است که روزانه به این بدهی‌ها مبلغی حدود ۱۷میلیارد تومان سود (جریمه) تعلق می‌گیرد و باعث انباشت بدهی‌ها می‌شود. بنابراین شهرداری از راه اولویت‌بندی دیون پیمانکاران و تهاتر با دولت در مورد بدهی - طلب سعی کرده تا حجم قابل‌توجهی از بدهی‌ها را پرداخت کند.

 اقدام به ثبت جهانی ولیعصر

یکی از برنامه‌های اعلامی پیروز حناچی در شورای شهر تهران زمانی که کاندیدای شهرداری تهران شد، ثبت جهانی طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه بود. به همین منظور اقداماتی برای ثبت جهانی خیابان ولیعصر در دستور کار قرار گرفت. به‌عبارتی طبق برنامه یونسکو باید مقدماتی فراهم شود تا چنین هدفی به نتیجه برسد. در این راستا با افتتاح چند خانه‌موزه مثل خانه موزه مینایی، بازآفرینی ساختمان‌های تاریخی و ارزشمند، نصب تابلوهای هوشمند معرفی بناهای تاریخی و محدوده اطراف در طول خیابان، کاشت چنارهای چندساله به جای چنارهای آسیب‌دیده و بهسازی پیاده‌رو در چند نقطه تکمیل پرونده خیابان و ارسال آن صورت گرفته است. با این حساب، واضح خواهد بود که پیگیری ثبت جهانی خیابان ولیعصر تهران نیازمند زمان است و به‌گفته مسئولان مربوطه اوایل سال۲۰۲۱ میلادی به نتیجه لازم می‌رسد.

 صدور الکترونیکی پروانه ساخت

مسیر پرپیچ و خم صدور پروانه‌های ساختمانی همواره مورد انتقاد شهروندان قرار داشت و نارضایتی‌ها از این حوزه را افزایش داده بود. شهرداری تهران در سال گذشته بخشی از مراحل صدور پروانه را الکترونیکی کرد. بر این اساس، پروانه شهرسازی مشروط بر اینکه متقاضیان همه موارد مورد نیاز را در سایت بارگذاری کنند، ۱۵روزه و حتی یک هفته‌ای صادر می‌شود؛ اتفاقی که در گذشته بیش از ۳‌ماه زمان می‌برد. البته قرار است تا پایان سال۹۹ با رفع برخی موانع، همه مراحل صدور پروانه الکترونیکی شود.

 پیاده‌محوری و عرصه گشایی

برخلاف دوره قبلی مدیریت شهری که همه تلاشش معطوف به‌خودرو محوری و نهضت بزرگراه‌سازی‌ در پایتخت بود، این دوره همه تلاشش را برای بازپس‌گیری عرصه‌های عمومی شهر از خودروها به‌کار بسته و توانسته برخی از عرصه‌های خودرو محور را به محورهایی برای پیاده‌ها تبدیل کند.

پل سبز زندگی (پل گیشا) : شهرداری تهران سال قبل، بعد از حدود پنج دهه راه عبور خودروها را به روی پل گیشا بست تا این سازه پیر و قدیمی را به پل سبز زندگی و پاتوقی برای پیاده‌ها تبدیل کند. این طرح اکنون درپایان راه است و به‌زودی افتتاح می‌شود.

پهنه رودکی وگذرگاه شهریار در همین پهنه: ۲۲تیرماه گذشته فا ز دوم عملیات اجرایی ساخت پیاده‌راه شهریار در پهنه رودکی آغاز شد. محور خیابان شهریار به‌دلیل وجود عناصر شاخص فرهنگی در پهنه رودکی حائز اهمیت است و برنامه‌های متنوع هنری در کنار کاربری‌های فرهنگی با تقویت دسترسی‌ها برای کنترل حرکت خودروها و نیز دسترسی عابر پیاده اجرا خواهد شد. پیاده‌راه محور استاد شهریار، زمینه ایجاد فضای مکث در پهنه و احداث پلازای شهریار برای افزایش تعاملات اجتماعی را فراهم می‌کند.

 پیاده‌راه خیابان ویلا (نجات‌اللهی) : این مسیر یکی دیگر از نمونه‌های عرصه گشایی برای افزایش حضور پیاده‌ها در شهر است. تابستان۹۸ بود که راسته صنایع‌دستی در خیابان ویلا با حضور شهردار تهران و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به بهره‌برداری رسید. قرار است این محور فرهنگی با تعریض پیاده رو، بازگشت گردشگران به این خیابان را هدفگذاری کرده و برای تردد مسافران و گردشگران و شهروندان مناسب‌سازی‌ شده است.

 هوشمندسازی فرایندها

هوشمندسازی فرایندها در شهرداری تهران یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که مدیریت شهری تهران از ابتدا آن را در دستور کار قرار داد. این اقدام علاوه بر کاهش هزینه‌های اداره شهر، از اتلاف وقت شهروندان جلوگیری می‌کند. سامانه «تهران من» نمونه خوبی برای این مورد است. این سامانه در بدو راه‌اندازی در اسفند۱۳۹۶، تنها خدمات مربوط به طرح ترافیک سال۱۳۹۷ تهران را ارائه می‌کرد، اما سازمان فاوای شهرداری تهران با اضافه کردن خدمات مرتبط با شهرسازی، عوارض، ۱۳۷، رزرو پارکومتر و خرید بلیت مترو و... سعی در تجمیع خدمات و ارائه آن از درگاهی واحد دارد؛ درگاهی که هر فرد تهرانی در آن دارای یک حساب شهروندی باشد. این سامانه به بیش از ۱۲سامانه ملی و پایگاه داده اصلی متصل است و ارائه خدمات پرداخت و یکپارچه‌سازی خدمات عمومی، بهره‌گیری از به‌روزترین فناوری‌ها و بالاترین ضریب امنیتی از ویژگی‌های آن است. خدمات غیرحضوری، امکان مشاهده روند انجام فرایند رسیدگی به درخواست، بهره‌مندی عموم شهروندان از خدمات شهری به‌صورت عادلانه، حذف سفرهای درون‌شهری و کاهش ترافیک و... از نتایج توسعه این سامانه خواهد بود.

 شفافیت و مبارزه با فساد

شفاف‌سازی‌ یکی از رویکردهای اصلی و اساسی دوره پنجم مدیریت شهری بود و بر همین اساس، شورای شهر با راه‌اندازی سامانه شفافیت و شهر هوشمند در شورای شهر تهران، گام به گام به سوی تحقق شهر شیشه‌ای و مبارزه با فساد حرکت کرده است و حالا تهران در رتبه نخست شفاف‌سازی‌ در کشور قرار دارد. در این سامانه که ریاست آن برعهده بهاره آروین است، مجموعه‌ای از اطلاعاتی که پیش‌تر به‌عنوان محرمانه‌های شهر لابه‌لای زونکن‌ها نگهداری می‌شد، در دسترس عموم شهروندان قرار گرفت. برخی از گام‌های شفافیت ساز مدیریت شهری تهران به شرح زیر است: جزئیات قراردادهای بالای ۲۵۰میلیون تومان، انتشار فیش حقوق مدیران، اطلاعات مربوط به سفرهای خارجی مدیران، بارگذاری اطلاعات شهرسازی، بارگذاری جزئیات بودجه سنواتی و برنامه سوم توسعه پنج ساله شهرداری تهران و...

  سامانه چابک‌سازی تشکیلات

ساختار شهرداری به ۴۰سال قبل برمی‌گردد و ناکارآمد است. با توجه به شرایط فعلی و مأموریت‌ها و وظایفی که به آن سپرده شده، ساختار فعلی نمی‌تواند جوابگوی نیازها باشد، از این‌رو شهرداری براساس طرح یک فوریتی شورای شهر در این دوره باید ساختار شهرداری را اصلاح کند. البته این طرح در شورای شهر اعلام وصول اما مقرر شد بعد از مطالعات کارشناسی، شهرداری لایحه اصلاح ساختارش را به شورا بیاورد؛ لایحه‌ای که به‌احتمال زیاد در روزهای آینده به پارلمان شهری پایتخت ارسال خواهد شد.

 افزایش تعداد مدیران زن

یکی از شعارهای شورای پنجم شهر تهران از ابتدا افزایش تعداد بانوان مدیر در سطوح مختلف مدیریتی مدیریت شهری بوده است. شهرداری تهران با همین رویکرد، تاکنون سعی بر آن داشته که بانوان بسیاری در رده‌های مختلف مدیریتی به‌کار گرفته شوند. انتصاب چند بانو به‌عنوان شهردار منطقه مثل مناطق ۷ و ۸، انتصاب مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار و انتخاب مدیران میانی و عملیاتی از میان بانوان را می‌توان برای این مورد مثال زد. در همین خصوص طبق آمار منابع انسانی، سهم ۳۰درصدی زنان در پست‌های مدیریتی شهر تهران تحقق یافته است.

بازنگری طرح تفصیلی منطقه ۲۲

ساخت و سازهای بی‌ضابطه به‌ویژه در ۲دهه گذشته چهره نامناسبی از تهران و برخی محلاتش به‌جا گذاشته و مشکلاتی را برای شهر و شهروندان ایجاد کرده است. این به‌هم‌ریختگی در نبود مبنایی برای توسعه شهر، دلیلی بود تا در سال۱۳۸۶طرح جامع و در سال۱۳۹۱طرح تفصیلی شهر تهران به‌عنوان مهم‌ترین ابزار ساماندهی کالبد شهر، معیار توسعه پایتخت شود. بی‌توجهی مدیران دوره‌های گذشته به این سند بالادستی تخطی‌هایی را در توسعه تهران به‌دنبال داشته که بلندمرتبه‌سازی‌ در معابر کم‌عرض و ساخت آپارتمان‌های چند طبقه در کوچه‌های کم‌عرض‌ازجمله این انحرافات است. افزایش بار ترافیکی، آلودگی هوا، کمبود پارکینگ خودرو، کمبود سرانه فضای سبز و فشار بار جمعیت بر شبکه‌های آب و فاضلاب و... دیگر مشکلاتی است که به سبب انحراف از طرح تفصیلی بر کیفیت زندگی تهرانی‌ها اثر منفی داشته است. ‌ماه گذشته اما بازنگری طرح تفصیلی منطقه ۲۲تهران با تلاش مدیریت شهری این دوره تهیه و تصویب شد.

کاهش اتکا به شهرفروشی

شهرداری تهران برای کاهش اتکا به فروش تراکم به‌عنوان منبع اصلی درآمد شهر تهران برنامه‌هایی را در این دوره در دستور کار قرار داد که یکی از آنها جلوگیری از احداث سازه‌های بالای ۱۲طبقه بود. همچنین در این دوره صدور پروانه براساس ضوابط طرح تفصیلی تهران رخ داده و مدیریت شهری هرچند شاید کم از تراکم‌فروشی فاصله گرفته است. این موضوعی است که در راستای مدیریت انسان‌محورانه شهر انجام شده و بالطبع روی درآمدهای شهرداری اثر منفی می‌گذارد.

صدور اوراق مشارکت حمل‌ونقل عمومی

۳هفته پیش چانه‌زنی‌های شورا و شهرداری در واپسین دقایق جواب داد و مجوز انتشار اوراق مشارکت برای توسعه حمل‌ونقل عمومی تهران در دقیقه ۹۰ صادر شد. به این ترتیب شهرداری می‌تواند با استفاده از منابع مالی حاصل از فروش ۱۵۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت، خون تازه‌ای را به شاهرگ ارتباطی کلانشهر تهران بدمد و ناوگان اتوبوسرانی و متروی پایتخت را توسعه دهد. بخشی از منابع مالی این اوراق برای تأمین ۱۰۵دستگاه واگن مترو و ۱۲۰دستگاه اتوبوس اختصاص خواهد یافت و بخشی دیگر فرصت طلایی افتتاح هرماه یک ایستگاه جدید مترو را پیش روی شهر تهران قرار می‌دهد.

تکمیل اقدامات مدیریت بحران

بازپس‌گیری سوله‌ها (پایگاه‌ها) ی مدیریت بحران که در اختیار برخی از عوامل فرهنگی و تفریحی قرار گرفته بود، نصب شتاب‌نگارها و سامانه هشدار سریع مربوط به زلزله، اقدامات اساسی برای کنترل مهار سیلاب، لایروبی دائمی انهار و کانال‌ها برای جلوگیری از رخداد سیلاب، ساخت سوله‌های جدید مدیریت بحران، ارائه برنامه‌های آموزشی در قالب استارتاپ‌ها مثل اپلیکیشن شهرآماده، مانورهای آمادگی و ارائه طرح مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله ازجمله مهم‌ترین کارهایی به‌حساب می‌آید که طی ۲۰ماه اخیر صورت گرفته است.

بازآفرینی و احیای مکان‌های تاریخی

در این دوره سعی شده تا اقداماتی برای بازآفرینی مکان‌هایی که دارای پیشینه قابل توجه هستند انجام شود. این کارها در راستای رویکرد اقتصاد مبتنی بر فرهنگ انجام شده است. موزه‌های دخانیات و پمپ بنزین، بوتیک هتل، خانه معمار، تالار مشاهیر ورزش و خانه موزه سیمین و جلال ازجمله پروژه‌های به‌سرانجام رسیده به شمار می‌رود. ضمن اینکه موزه صنعت با احیای کارخانه سیمان تهران، خانه موزه نیما، و... نیز در حال انجام است.

تلاش برای توسعه حمل‌ونقل عمومی

در این دوره شرایط سخت اقتصادی مانع از اجرای برنامه‌های مربوط به توسعه مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در برخی از بازه‌های زمانی شد. با این حال، طی ۲۰ماه اخیر، علاوه بر ایمن‌سازی خط ۷مترو و بهره‌برداری از آن، تکمیل خط ۶ و ۸، به‌کارگیری از ظرفیت تولید داخل برای تولید قطار و واگن، نوسازی و اورهال چندین دستگاه اتوبوس، قرارداد ساخت اتوبوس‌های جدید و مینی‌بوس‌های پاک با شرکت خودروسازی داخلی، تهیه طرح احداث خط ۱۰مترو از طریق مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری و گرفتن سهم اوراق مشارکت از دولت برای سال‌های ۱۳۹۷و ۱۳۹۸، ازجمله کارهای صورت گرفته به‌حساب می‌آید. از سوی دیگر طبق برنامه تا پایان سال ۱۲ ایستگاه جدید مترو به بهره‌برداری می‌رسد و یک‌رام قطار ملی به خطوط ریلی درون‌شهری وارد می‌شود.

نوسازی استاندارد بافت فرسوده

در دوره مدیریت شهری جدید نوسازی بافت فرسوده با طرح‌های تشویقی نو ادامه پیدا کرد. در این مسیر، نوسازی برخلاف قبل با رویکرد احداث ساختمان‌های استاندارد پیش رفته است. ارائه وام‌های بانکی، معافیت‌های عوارض نوسازی و بسته‌های تشویقی در بهره‌مندی از تاسیسات شهری مثل انشعابات گاز، آب، فاضلاب و ... مواردی است که در نوسازی بافت فرسوده لحاظ شده است. طی دو سال گذشته حدودهفت هزار پلاک در بافت‌های فرسوده شهر تهران نوسازی شده‌اند که این کار منجر به تولید نزدیک به ۳۰هزار واحد مسکونی شده است. ۷۵درصد از نوسازی‌هایی که صورت گرفته در اثر تجمیع پلاک‌های ریزدانه بوده است.

شناسایی بناهای ناایمن

سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در همکاری با شورای شهر توانسته ۳۳هزار ساختمان را از نظر ایمنی بررسی و از بعد خطرناکی طبقه‌بندی کند. این مهم سبب خواهد شد تا اخطاریه‌ها به بناهای ناایمن ارسال شده و از فعالیت برخی از آنها جلوگیری به عمل آید. البته چنین کاری نیازمند پشتوانه قضایی نیز است. ایمن‌سازی بازار بزرگ و تعویض سیم‌های فرسوده نیز از دیگر کارهای انجام شده به‌حساب می‌آید. تا مهرماه مشخصات ۱۰۰ بنای ناایمن و پرخطر در سامانه پایش بناها اعلام می‌شود.

جلوگیری از به‌کارگیری کودکان زباله‌گرد

بیش از دو ماه است که دستگاه‌های مختلف شهرداری تهران با ابلاغیه حناچی موظف شده‌اند تا راه سوءاستفاده از کودکان را در جمع‌آوری زباله‌های خشک مسدود کنند. روشن است که این موضوع در ابتدای راه قرار دارد و تا رسیدن به هدف مطلوب فاصله زیادی دارد. اما به هرحال این اقدام با چنین جدیتی برای نخستین بار است که در دستور کار قرار گرفته و با حمایت‌های شهروندی می‌تواند مؤثر واقع شود.

تعریف  هزار پروژه محله‌محور

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹شهرداری ۱۰۰۰پروژه محله‌ای را تعریف کرد. این مسئله در چارچوب پایین به بالا و افزایش مشارکت مردم در اداره شهر صورت گرفت. با این حساب پروژه‌های شهر بر حسب نیازهای شهروندی تعریف و اجرا می‌شوند تا مشکلات ۳۵۲محله تهران کاهش پیدا کند.

کاهش پسماند

یکی از اهداف دنبال شده مهم کاهش پسماند تولیدی در شهر تهران بوده است. برای این اساس، طرح کاپ در دستور کار قرار گرفت که سبب شد میزان جمع‌آوری روزانه پایتخت از هفت هزار و ۵۰۰تن به حدود ۶هزار تن کاهش پیدا کند. نصب سطل‌های جدید رنگی در مجتمع‌ها در چهار منطقه تهران، نصب دستگاه‌های خوددریافت زباله خشک، آموزش شهروندی و ایجاد طرح‌های تشویقی برای تفکیک از مبدأ و تحویل پسماند خشک اقداماتی به شمار می‌رود که اجرایی شده‌اند.

کاهش هدررفت منابع

یکشنبه هفته جاری و در جلسه شورای شهر هنگام بررسی و تصویب تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷مشخص شد که شهرداری در عملکرد درآمدی و هزینه‌ای انحراف از بودجه نداشته است. بر این اساس، مدیریت شهری تهران سعی کرده که با جلوگیری از فساد و هدررفت منابع، بر مدار بودجه مصوب حرکت کند. چابک‌سازی و کاهش مصرف انرژی ازجمله مواردی به شمار می‌رود که به این منظور کمک کرده است.

حضور در خط مقدم مبارزه با کرونا

شهرداری تهران در شرایطی که هیچ سهمی از اعتبارات مربوط به ستاد ملی مقابله با کرونا نداشته اما از همان ابتدای شیوع این ویروس تاکنون همیشه در خط مقدم مبارزه با آن بوده و هست. ضدعفونی روزانه دستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی، ضدعفونی معابر، اجرای طرح‌های ویژه جمع‌آوری و دفن زباله به‌ویژه همکاری با وزارت بهداشت برای دفن زباله‌های عفونی، ارائه خدمات بهداشت و سلامت در مراکز خدمات درمانی شهرسالم، ارائه برنامه‌های آموزشی از طریق فضای وب، ارائه خدمات به اقشار آسیب‌پذیر از طریق بسته‌های حمایتی، انجام عملیات مربوطه برای گرمخانه‌ها و مددسراها برای جلوگیری از شیوع کرونا در آنها و کاهش سرفاصله قطارها در یک‌خط مترو برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تنها بخشی از کارهای شهرداری از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون بوده است.

 توسعه دوچرخه‌سواری

بی‌شک نمی‌توان گفت که پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو با پرچمداری شهردار تهران بی‌نتیجه بوده است. همین پویش باعث شده تا احداث معابر ویژه دوچرخه در بسیاری از خیابان‌ها در دستور کار قرار گیرد. به‌طور حتم تأیید می‌کنید که این روزها نسبت به دو سال پیش تعداد بیشتری دوچرخه‌سوار را در شهر مشاهده می‌کنید. یادمان باشد که دوچرخه پاک‌ترین وسیله حمل‌ونقل است که با بهره‌مندی از آن، فاصله‌گذاری اجتماعی خودبه‌خود رعایت شده و بر سلامت روح و بدن تأثیر شگرفی دارد.

بازشدن مسیر گفت‌وگو با شهروندان

جدا از راه‌اندازی سایت شفافیت که منجر می‌شود تا شهروندان به اطلاعات شهرداری دسترسی داشته باشند، سامانه تدوین و تنقیح قوانین نیز در این دوره راه‌اندازی شده است. با سامانه مکانیسیم ارتباطی شهروندان با شورای شهر و شهرداری برقرار می‌شود چراکه هم طرح‌ها و لوایح در دستور کار را می‌توانند مشاهده کنند و هم می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های خود را از طریق آن ارسال کنند. این سامانه بخش نظرات مردمی دارد و راه ارتباطی خوبی بین شهروندان و مدیریت شهری ایجاد می‌کند. دوشنبه‌های پاسخگویی تلفنی مدیران به سؤالات مردمی، جلسات محله‌ای با حضور نمایندگان تهران در مجلس، اعضای شورا، فرمانداری، شورایاران در مساجد برای بررسی مشکلات محله و همچنین اجرای برنامه سلام آقای شهردار برای پاسخگویی شخص شهردار تهران به سؤالات مردم از دیگر برنامه‌هایی به‌حساب می‌آید که به باز شدن مسیر گفت‌وگوی شهروندان با مدیران شهری کمک کرده است.

 ساماندهی دستفروشان

طیف زیادی از دستفروشان در نقاط مختلف شهر به‌صورت پراکنده، شهروندان را با مشکلاتی همچون ایجاد ترافیک و سد معبر مواجه کرده اند. ازاین‌رو شهرداری از ابتدا تلاش کرده است تا با اجرای برنامه‌های مختلف، دستفروشان را ساماندهی کند. بر همین اساس، اواخر اردیبهشت‌ماه نرم افزاری با عنوان «سامان بازار» با همکاری سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران طراحی و در ۲۴مردادماه به‌صورت آزمایشی اجرا شد. براساس دستورالعمل مشاغل سیار و بی‌کانون مصوب شورای شهر، متقاضیان غرفه در روز بازارهایی که برای فعالیت‌های مربوط به دستفروشی و بساط گستری طراحی شده باید در این سامانه ثبت نام کنند. پس از ثبت نام افراد، مسیر احراز هویت و تکمیل مدارک آنان طی و برای افراد کد شناسایی صادر می‌شود. افراد پس از شناسایی به‌عنوان دستفروش، می‌توانند در روز بازارها، راسته بازارها یا پلازاهای که در برخی ساعات شبانه روز آمادگی پذیرش دارند، جانمایی شوند.

 بازپس‌گیری املاک

واگذاری املاک به تعدادی از مدیران اسبق شهرداری تهران موضوعی است که در دوره پیشین مدیریت شهری پایتخت سر و صداهای زیادی را به راه انداخت. املاکی که با رانت و انحصار واگذار شده بود در ادامه، صدای شهروندان را هم درآورد. سیدمحمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران به نمایندگی از شورای پنجم مأمور بازگرداندن این املاک شد. این تلاش‌ها در سال گذشته منجر به بازپس‌گیری ۴۱ملک از مدیران پیشین شهرداری و اعضای شورای چهارم شد. با اینکه این تعداد ملک در برابر دوهزار ملک دراختیار مدیران اسبق شهری رقم زیادی نیست اما به هر حال روند بازپس‌گیری این املاک شروع شده و مدیران شهری امیدوارند بقیه املاک را هم پس بگیرند چرا که این موضوع یکی از مطالبات مردم تهران است.

 کمک به استان‌های درگیر بحران

درحالی‌که نخستین روزهای سال۱۳۹۸ پیش‌بینی شده بود مدیریت شهری برنامه‌های مربوط به برگزاری مراسم نوروز را برای شهروندان اجرا کند اما اوضاع به‌گونه دیگری رقم خورد و بحران سیل کشور را فرا گرفت. در این شرایط شهرداری تهران به کمک استان‌های خوزستان، گلستان و لرستان رفت و کاروان‌های کمک‌های امدادی شهرداری تهران عازم مناطق سیل‌زده در این استان‌ها شد. نیروهای شهرداری تا پایان بحران، مردم سیل‌زده این استان‌ها را تنها نگذاشتند. همچنین ارسال کمک‌های غیرنقدی به ارزش ۳۰میلیارد ریال به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان با کمک تأمین‌کنندگان شرکت شهروند و هلال‌احمر را هم می‌توان به اقدامات مدیریت شهری تهران اضافه کرد.

 بهبود کالبد شهری

برای تغییر حس و حال فضاهای شهری، شهرداری مجموعه‌ای از تکالیف مجاز و اقدامات ممنوعه را به مناطق ۲۲گانه ابلاغ کرد. این شیوه‌نامه، آغازی برای تغییر حال و هوای شهر بود. دستورالعمل رنگی شهر که اردیبهشت۱۳۹۸ از سوی حناچی ابلاغ شد در ادامه، روح تازه‌ای به کالبد خاکستری شهر بخشید. با گذشت ۱۵‌ ماه از ابلاغ این دستورالعمل، تهران از بی‌رنگی فاصله گرفته و همنشینی رنگ‌ها، رنگ و روی تازه‌ای به محله‌ها و مناطق شهر بخشیده است.

به گزارش شهر به نقل از همشهری، مدیران مناطق با بهره‌گیری از ظرفیت شهروندان به‌ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان هنرهای تجسمی، رنگ‌آمیزی سازه‌ها، دیوارها، پل‌ها و... را آغاز کردند و این دستورالعمل تقریبا در همه مناطق شهر اجرا شده است. آنطور که از صحبت‌های شهروندان در محافل عمومی شهر مانند مترو، اتوبوس و تاکسی پیداست، این الگوی یکسان رضایت‌ شهروندان را درپی داشته است.

۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
کد خبر: 3642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =