بهره برداری از پایانه زیرزمینی قطارهای شهری؛ نیمه دوم سال

تنها پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور با نام «پایانه اکباتان» در غربی ترین نقطه خط ۴ متروی تهران تا نیمه دوم سال جاری بهره برداری خواهد شد. عملیات اجرایی ساخت این پایانه با ۶۵ درصد پیشرفت در جریان است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری شهر و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، علی امام، مدیرعامل این شرکت با اعلام خبر بهره برداری از پایانه اکباتان در نیمه دوم سال جاری، عنوان کرد: این پایانه در غربی ترین نقطه خط ۴ متروی تهران و در محدوده شهرک اکباتان واقع شده است.

امام با اشاره به این که مساحت پایانه اکباتان حدود 70 هزار متر مربع است، یادآور شد: این پایانه اولین و تنها پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور است و قابلیت پذیرش ۲۰ رام قطار را دارد.

مدیر عامل شرکت مترو با اشاره به این که عملیات اجرایی ساخت پایانه اکباتان با ۶۵ درصد پیشرفت در جریان است، افزود: با توجه به اینکه این پایانه در محدوده مسکونی شهرک اکباتان ساخته می شود، ساخت آن به صورت زیرزمینی کم‌ترین مزاحمت را برای اهالی منطقه و کمترین آسیب را برای منظر شهری دارد. همچنین سقف آن به گونه‌ای طراحی شده که پس از اتمام عملیات اجرایی امکان خاکریزی و ایجاد فضای سبز بر روی پایانه وجود دارد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) بیان کرد: در این پایانه ۲۰ خط ریلی تعبیه می شود که 9 خط آن دارای چاله سرویس برای بررسی های دوره ای و سرویس های سبک قطارها است. همچنین از نکات بارز طراحی و اجرای سازه پایانه اکباتان امکان ایجاد دهانه های بزرگ به ابعاد ۳۷ متر با استفاده از اسکلت فلزی، جهت نصب سوزن و امکان ایجاد انشعاب های مختلف برای هدایت قطارها به هر یک از ۲۰ خط ریلی تعبیه شده در این پایانه است.

او در پایان یادآور شد: برآورد هزینه عملیات اجرایی در بخش ساختمانی پایانه اکباتان حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است که در حال حاضر نیمی از این مبلغ هزینه شده است.

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 368

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =