اجرای سه فاز از طرح مقابله با موش‌های تهران تا پایان سال

شهر: فاز نخست مقابله با زاد و ولد موش در تهران با محوریت 22 منطقه شهرداری پایتخت به صورت یکپارچه و همزمان در کل مناطق آغاز شد.

سید علی مفاخریان، رئیس شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران درباره جزئیات این طرح به شهر گفت: تاکنون طرح‌های مقابله با موش و جانوزان موذی در شهر تهران پراکنده دنبال می‌شد و هر منطقه به صورت جزیره‌ای عمل می‌کرد چرا که  دستورالعمل واحدی در این زمینه برای همه مناطق وجود نداشت بنابراین مقابله با جانوران موذی جدی دنبال نمی‌شد اما در این طرح جهادی وظایف تک‌تک واحدها و معاونت‌های شهرداری تهران در مناطق دیده شد.
او افزود: بخش فنی و عمرانی در این طرح مکلف به مسدود کردن منافذ ورودی و خروجی موش‌ها شده و ‌از سوی دیگر سازمان بوستانها و فضای سبز نسبت به پاکسازی محل‌های حضور موش‌ها در فضای سبز و خدمات شهری، مسئول طعمه‌گذاری و انتخاب محل‌ مناسب شده است. همچنین با سازمان حفظ نباتات مکاتباتی صورت گرفت و مؤثرترین سم برای اجرای این طرح انتخاب شد.
رئیس شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران  بیان کرد: برای آنکه مشخص شود در طرح‌های گذشته و آنچه اکنون قرار است اجرا شود چه تعداد موش از بین رفته است باید مراحل زاد و ولد و گردش موش‌ها بررسی شود به همین دلیل نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد تاکنون جمعیت موش‌های تهران کاهش داشته است یا خیر چرا که آثار کشتار موش‌ها به درستی نمایان نمی‌شود، زیرا بخش وسیعی از آنها در لانه‌ها می‌میرند و نماد بیرونی ندارند اما آنچه مهم است توجه به این نکته است که اصلا این انکان وجود ندارد که به طور کامل تمام موش‌ها از بین بروند بلکه هدف این است که در معابر کمتر دیده شوند چرا که موش‌ها با سرعت طعمه‌گذاری‌ها و نوع سم را شناسایی می‌کنند و همین موضوع کار مقابله را دشوار می‌کند. 
مفاخریان گفت: تا پایان سال سه فاز از این طرح اجرا می‌شود که فاز اول آن از 20 اردیبهشت آغاز شده و تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.  نتایج پایش‌ها نشان می‌دهد در مناطق 12 و 18 شهرداری تهران و همچنین مناطق پرتردد که مردم موادغذایی به داخل نهرهای آب می‌اندازند، کلونی‌های بیشتری از موش مشاهده می‌شود چرا که غذادهی و محیط مناسب جمعیت موش را افزایش می‌دهد. 
خبرنگار: ریحانه جاویدی

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
کد خبر: 369

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =