شهرداری تهران باید سهم خود از بازار سرمایه را بگیرد

هم اکنون چیزی در حدود 2 هزار، هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که به طور متوسط سالانه 26 درصد به این رقم افزوده می‌شود. شهرداری باید با ارایه دارایی‌های خود مانند «شرکت شهروند»، «نمایشگاه شهرآفتاب» در بورس، سهم خود را این بازار بگیرد.

عطاالله سینایی، سرپرست اداره کل برنامه‌ریزی و اقتصادی معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، در گفتگو با شهر، ورود شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری به بازار سرمایه را امری ضروری عنوان کرد که به گفته او سبب می‌شود تا این نهاد علاوه بر بازار سرمایه به شبکه اجتماعی هم متصل شود.

به گفته او؛ شهروندان که برای اداره شهر به شهرداری عوارض پرداخت می‌کنند، درصورتی که ببینند شهرداری دارایی‌های خود را در بورس عرضه کرده است، خود را به نوعی شریک شهرداری تهران می‌دانند و همین موضوع حس مشارکت در آنان را افزایش می‌دهد و ارزش اجتماعی زیادی دارد.

سینایی به ارزش افزوده‌ای که بازار بورس ایجاد می‌کند هم اشاره کرد و گفت: هم اکنون چیزی در حدود دو هزار، هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که به طور متوسط سالانه 26 درصد به این رقم افزوده می‌شود. شهرداری باید با ارایه دارایی‌های خود مانند «شرکت شهروند»، «نمایشگاه شهرآفتاب» و سازمان‌ها و شرکت‌ها در بورس، سهم خود را این بازار بگیرد.

به گفته سرپرست اداره کل برنامه‌ریزی و اقتصادی معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران؛ زمانی که شرکت‌های نفتی و غیر نفتی که درباره مسایل مالکیت و سوددهی آنها حرف است، می‌توانند در بورس بدرخشند و از سود 500 هزار میلیارد تومانی این بازار بهره ببرند، شهرداری تهران هم باید سهم خود را این بازار بگیرد و از آن بهره ببرد. البته هم اکنون اداره کل امور مجامع و شورای سازمان‌های شهرداری تهران پیگیر انجام کارها است.  

او ورود شهرداری تهران به بازار سرمایه را جزو اولین راهبردهای پیشنهادی شهرداری تهران در تامین منابع درآمدی عنوان کرد و توضیح داد: این نهاد، یا باید به سمت بورس حرکت کند یا بورس را به سمت خود بکشد به این معنی که باید نظامی برای استفاده از ظرفیت های حقوقی، قانونی و نهادی بورس برای توسعه و عمران شهر تعریف شود. راهبرد استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بازارهای مالی و بورس، یک راهبرد تایید شده است به خصوص با توجه به هیجان اجتماعی که وجود دارد توصیه می شود شهرداری از این فرصت استفاده کند.  

سال 1398 بود که مسعود سریع‌القلم، مدیرعامل وقت شرکت فروشگاهی شهروند، از انجام کارهای اولیه برای عرضه 10 درصد از ارزش این فروشگاه به بورس خبر داده بود اما به تازگی برخی اعضای شورای شهر تهران بر ورود شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران به بازار سرمایه پافشاری می‌کنند تا به گفته آنان، درآمد پایدار نصیب این نهاد شود.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 371

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =