۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 3733

حفظ محیط زیست، فرهنگ مذهبی ماست

شینا انصاری، مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران
حفظ محیط زیست، فرهنگ مذهبی ماست

کشور ما جزو کشورهای پرمصرف محصولات پلاستیکی یکبار مصرف در جهان است. حتی پیش از روزگار کرونا نیز در مناسبت های مختلف جشن و سوگواری و یا هنگام تفرج در طبیعت آنچه از ما برجای می ماند حجمی انبوه از پسماندهای پلاستیکی بود.

 حال بواسطه پاندمی کرونا، مصرف محصولات پلاستیکی یکبار مصرف به طرز بی سابقه ای در کشور افزایش یافته است. ماندگاری طولانی مدت این پسماندها در طبیعت و تشکیل ریزپلاستیک هایی که منابع آبی ما را تحت تاثیر قرار می دهند و در نهایت وارد زنجیره غذایی می شوند یک تهدید جدی محیط زیستی و بهداشتی است. از آنجا که بطور معمول استفاده از محصولات پلاستیکی وظروف یکبار مصرف توسط هیئات و تکیه های عزاداری طی ایام سوگواری ماه محرم افزایش می یابد، لذا باید تدابیری اندیشید و از روند مصرف بی رویه این کالای آسیب رسان به محیط زیست که در درازمدت منجر به آلودگی های غیرقابل جبران محیط زیست، ایجاد بیماری های ناعلاج وسرطانها می شود جلوگیری کرد.
نکته شایان توجه آنکه، در آموزه های مذهبی ما بر حفظ محیط زیست بسیار تاکید شده است. اینکه خداوند در قرآن کریم بارها به طبیعت و عناصر آن قسم خورده، طبیعت را واجد شعور دانسته و از آن به عنوان امانت الهی در دست بشر نام برده، حاکی از توجه دین مبین اسلام به حفاظت از محیط زیست است. در آداب و مناسک اسلامی نیز، موأنست دایم انسان با طبیعت کاملاً ممتاز و نمایان است؛ انسان مسلمان با آب وضو می گیرد، بر خاک سجده می کند و برای تعیین وقت عبادت، به آسمان چشم می دوزد و همین امر، او را خویشاوند صمیمی طبیعت می سازد. از این رو با تکیه بر تعالیم موکد اسلامی، توجه به موازین محیط زیستی در طی ایام سوگواری اباعبدالله حسین(ع) یک ضرورت است گفت وگو با مسئولین هیات های عزاداری برای حرکت در جهت حفظ محیط زیست وپاکی سطح شهر بنحوی که کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را در خصوص نذری ها مدنظر قرار دهند و همچنین با رعایت سایر شئون زیست محیطی همچون کاهش مصارف آب، انرژی و تولید پسماند در طول این ایام برای فرهنگ سازی محیط زیستی به عنوان یک باور دینی و مذهبی تلاش نمایند، اقدامی همراستا با ارزش های دینی ما محسوب می شود. امید است طی روزهای سوگواری حضرت سیدالشهدا، مداحان اهل بیت (ع) و روحانیون وسخنرانان نیز مسائل محیط زیستی را در محور موضوعات قرار دهند و در زمینه اشاعه فرهنگ زیست محیطی بیش از پیش همکاری نمایند. فراموش نکنیم که امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین اهداف قیام عاشورا بوده است و بی تردید حفاظت و صیانت از محیط زیست و طبیعت از مصادیق مهم معروفات است.

۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 3733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =