حاملان چرخ دستی در محدوده بازار ساماندهی می‌شوند

شهر: حاملان چرخ دستی فعال در محدوده بازار تهران شناسایی و اطلاعات آنها ثبت می شود.

به گزارش شهر، باتوجه به ضرورت ساماندهی حاملان چرخ دستی فعال در محدوده بازار تهران و شناسایی و ثبت اطلاعات‌شان، تفاهمنامه همکاری سه جانبه‌ای میان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، شهرداری منطقه ۱۲ و جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار به امضاء رسید.

سیدمناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم امضای تفاهمنامه، بیان کرد: بازار در همه حوزه‌ها اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... نقش‌های مهمی ایفا می‌کند. همیشه شهرداری‌ها تلاش می‌کردند که ارتباط خوبی با بازار برقرار کنند چرا که بدون حمایت بازار بسیاری از پروژه‌ها پیش نمی‌رود. پشتیبانی بازار تنها یک پشتیبانی اقتصادی و مالی نیست. اگر حادثه ای در بازار تهران رخ دهد این حادثی در سراسر کشور رخ داده است.

او با بیان اینکه منطقه ۱۲ به نوعی تاریخ و قلب تهران است، افزود: حفظ این نقش و تاریخ با کارکردهای امروزی، بسیار مهم است. ۴۵ درصد بازار ایران در شهر تهران متمرکز است که نیمی از ۴۵ درصد در منطقه ۱۲ وجود دارد. بنابراین مشکلات این منطقه بیش از سایر حوزه‌ها ‌و مناطق است.

هاشمی در ادامه، یادآور شد: تجربه اینگونه ساماندهی‌ها در گذشته وجود داشته اما موفق نبوده است. یکی دیگر از مشکلات اصلی در مناطق مرکزی شهر تهران نبود پارکینگ‌های محلی است که باید از منابع کسری پارکینگ ساخته شود.

او مهمترین مشکل بازار تهران را تردد موتورسواران دانست و گفت: اصلی‌ترین معضل امروزه که در بازار احساس می‌شود، موتورسواران هستند. استفاده موتورسواران از پیاده روها، امنیت عابران پیاده را به خطر می‌اندازد. این موضوع در منطقه ۱۲ تهران بیشتر وجود دارد.

معاون شهردار تهران در پایان بیان کرد: امید است که با امضای این تفاهمنامه ساماندهی حاملان چرخ دستی انجام شود و دولت برای آن‌ها تسهیلات و وام‌های مناسب درنظر بگیرد. با انجام این تفاهمنامه شناسایی و ثبت اطلاعات حاملان چرخ دستی انجام خواهد و شد و دولت به نظور ارائه تسهیلات به آن‌ها می‌تواند از بانک اطلاعاتی شهرداری تهران استفاده کند. باید حواسمان باشد که زندگی این اقشار سخت‌تر نشود.

نقش اساسی اصناف بازار در ساماندهی حاملان چرخ دستی‌

مهدی اسماعیل بیگی، معاون بار و کالا سازمان حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره ضرورت این تفاهمنامه، گفت: بازار تهران به عنوان قطب اقتصادی کشور و تهران شناخته می‌شود. روزانه چهارهزار و ۵۰۰ تن بار به صورت خرده بار در بازار تهران حمل‌ می‌شود. به علت محدودیت‌هایی که در معابر بازار تهران اعمال می‌شود، امکان تردد خودروهای باربری وجود ندارد بنابراین چرخ دستی‌ها نقش اساسی حمل بار را ایفا می‌کنند.

او با بیان اینکه طی سال‌های متمادی نگاه درست و جامعی به چرخ دستی‌ها نشده است، افزود: علت آن ندادن هویت شغلی مستقل به حاملان چرخ دستی‌هاست. برای نخستین‌بار در تاریخ این صنف، ارائه پروانه بهره برداری و هویت بخشی به فعالیت چرخ دستی‌ها انجام می‌شود.

اسماعیل بیگی ضمن اشاره به نقش اساسی مجموعه اصناف بازار به عنوان صاحبان بازار در طرح ساماندهی چرخ دستی‌ها، گفت: در گذشته طرح‌های مقطعی بدون جامعه اصناف بازار به صورت پلیسی انجام شده بود که به شکست انجامید.

به گفته او؛ بستر نرم افزاری از سمت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای ثبت بانک اطلاعاتی حاملان چرخ دستی و صدور پروانه آماده شده که تحت نظارت عالی وزارت کشور صورت گرفته است.

معاون بار و کالا سازمان حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره مشکلات چرخ دستی‌ها توضیح داد: مشکلات بسیاری در حوزه حاملان چرخ دستی‌ اعم از قیمت گذاری نامناسب، عدم اعتماد، مشکلات معیشتی حاملان چرخ دستی، آسیب‌های فیزیکی به عابران و ... وجود دارد. یکی دیگر از مشکلات مهم و جدی اختلال در ترددها در محدوده بازار تهران به علت تردد نادرست چرخ دستی‌ها است. امضای این تفاهمنامه مقدمه‌ای برای همکاری‌های گسترده‌تر در منطقه ۱۲ و حل مشکلات بازار تهران خواهد بود.

هر اقدامی با مشارکت ذی نفعان خواهد بود

علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ نیز در ادامه مراسم بیان کرد: موضوعات منطقه ۱۲، پیچیده و منحصر بفرد است. علت حضور و فعالیت گسترده حاملان چرخ دستی برای امرار معیشت است. موضوع چرخ دستی‌ها، پدیده جدیدی نیست و از سالیان گذشته همراه با مشکلات کم و زیاد وجود داشته است.

او  افزود: غفلت عمومی در مدیریت شهری گذشته برای سیاست گذاری‌ها در این‌باره وجود داشته  اما امروز فصل جدیدی از این نوع اقدام با مشارکت ذینفعان رقم‌ می‌خورد. بسیاری از پروژه‌ها باوجود صرف انرژی و هزینه‌های سنگین بدون مشارکت مردم و ذینفعان نتیجه مثبتی نداشته است.

شهردار منطقه ۱۲ شهر تهران هدف طرح را ساماندهی، شناسایی و کنترل بهتر و بیشتر به منظور ارائه خدمات باکیفیت‌تر به شهروندان ذکر کرد و یادآور شد: با اجرای این اقدام امنیت محیطی و بزه‌های محیطی ناشی از این فعالیت کاهش پیدا خواهد کرد. امید است که این تفاهم‌نامه زمینه‌ای برای حل دیگر معضلات ده‌ها ساله با یک رویکرد مشارکتی و همراه با استفاده از ظرفیت‌های اصناف و بازاریان باشد.

بازار تهران، سرمایه ملی است

احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار در این مراسم ضمن اشاره به تردد یک میلیون و ۸۰۰ نفر روزانه در مساحت ۱۲ هکتاری بازار تهران، گفت: بازار تهران در گذشته برای این حجم از جمعیت ساخته نشده بود. به موازات افزایش جمعیت، برنامه ریزی دقیقی برای پاسخگویی به ساماندهی و حل مشکلات محیطی انجام نشده است. این پاسخگویی در سایه نظارت کامل و تعهد به انجام برنامه‌ریزی‌ها تحقق پیدا می‌کند.

او در ادامه، یادآور شد: اهمیت اجرای طرح ساماندهی حاملان چرخ دستی تنها منوط به آرامش و آسایش شهروندان نیست بلکه یکی از دلایل مهم این اجرای طرح، امنیت در محدوده بازار تهران است. بازار تهران به عنوان یک سرمایه ملی شناخته می‌شود که اگر امنیت آن به خطر افتد، امنیت کشور نیز به خطر خواهد افتاد.

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار با بیان اینکه روزانه ۵۰ درصد خیابان خیام، بارانداز است، افزود: برای ایجاد نظم و انضباط ترافیکی، انجام یک‌سری سخت گیری‌ها لازم است.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 3734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =