معرفی 6 سازمان و شرکت شهرداری با شانس بالا برای ورود به بورس

شرکت‌های شهر سالم، شهروند، نمایشگاه شهر آفتاب، موسسه همشهری و حتی برج میلاد و سازمان مدیریت پسماند، مهم‌ترین شرکت‌ها و سازمان‌هایی هستند احتمال عرضه آنها به بازار سرمایه از سوی شهرداری تهران زیاد است.

محمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای شهر تهران در گفتگو با شهر، یکی از مصوبات شورای پنجم شهر تهران را الزام شهرداری تهران به ارایه لایحه عرضه سهام شرکت‌ها، سازمان‌ها و موسسات تابعه در بازار سرمایه عنوان کرد و پیشنهاد داد: شهرداری تهران می‌تواند شرکت‌های شهر سالم، شهروند، نمایشگاه شهر آفتاب، موسسه همشهری و حتی برج میلاد را به عنوان دارایی‌های خود به بازار سرمایه عرضه کند.

به گفته این عضو شورای شهر تهران؛ «شهر آفتاب» فرصت بزرگی است که می‌تواند به نمایشگاه منطقه‌ای و فراملی تبدیل به بورس ارایه شود. به عقیده اعضای شورای شهر، شرکت «شهر سالم» هم یکی از مواردی است که قابلیت ورود به بازار سرمایه را دارد و مانند شرکت شهروند امکان موفقیت آن در این بازار زیاد است.

میرلوحی همچنین از برگزاری نشست‌ها و مذاکراتی با مسئولان موسسه همشهری و موافقت آنان برای عرضه  این موسسه به بازار سرمایه خبر داد و گفت: در صورتی که موسسه همشهری وارد بورس شود، رسانه‌ها می‌توانند سهام این موسسه را بخرند. این موضوع درباره پسماند هم صدق می‌کند و امکان عرضه سهام این سازمان در بازار سرمایه وجود دارد.

درآمد 50 میلیارد تومانی برج میلاد

 رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای شهر تهران، به برج میلاد اشاره کرد و با بیان اینکه 10 هزار میلیارد تومان در این پروژه سرمایه گذاری شده است، گفت: برج میلاد هم اکنون سالانه 50 میلیارد تومان درآمد دارد، در حالی این رقم هیچ تناسبی با میزان سرمایه‌گذاری و بهره برداری که الان از مکان می‌شود، ندارد.

او ادامه داد: هم اکنون اگر سالانه 10 هزار میلیارد تومان برای نگهداشت برج میلاد هزینه نشود، با مشکلاتی و معضلاتی مواجه می‌شود که جبران‌ناپذیر است. اما حالا که قابلیت برج مخابراتی این مکان منتفی و به یک مکان گردشگری تبدیل شده، گزینه بسیار خوبی برای شهرداری است تا سهام آن را به بورس عرضه کند.

وزارت کشور اساسنامه شرکت‌های شهرداری را تایید کرد

میرلوحی، حضور در میدان تامین سرمایه، بازارهای نو و فعالیت اقتصادی را یک ضرورت مهم برای همه بنگاه‌ها و نهادها می‌داند و تاکید دارد: حالا که بازار سرمایه رشد مثبتی دارد و بازار جذابی برای جذب نقدینگی مردم است، شهرداری تهران باید با سرعت بیشتری کارشناس و مشاور انتخاب کند.

به گفته این عضو شورای شهر تهران؛ شهرداری در حال تلاش و پیگیری برای ورود شرکت‌ها و سازمان‌هایش به بازار سرمایه است، اما این اقدامات راضی کننده نیست و متاسفانه شهرداری تهران تا به امروز با توجه به اینکه به عنوان مدیر پایتخت کشور، می‌تواند در حوزه اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی جدید و بازار سرمایه نقش و حضور داشته باشد، اما تاکنون کاری در این زمینه انجام نداده است.

میرلوحی درباره لزوم شفافیت مالی و صورتحساب‌های شرکت و سازمان‌هایی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند، هم توضیح داد: درباره اساسنامه‌ شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران کار زیادی انجام شد و مدل و اساس‌شان به تصویب رسید، وزارت کشور هم اساسنامه را تایید کرده و وارد مرحله نهایی شده است. بنابراین مانعی برای ورود شرکت ها به بورس نیست.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 374

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =