پویایی و تحرک یک محله با ساخت میدانگاه امیرکبیر

شهر: فضاهای رها شده شهری، پهنه‌هایی با ظرفیت بالا هستند که اگر به درستی مورد بهره‌برداری قرار گیرند و نیازهای جامعه محلی را تامین کنند نه تنها سبب پویایی و تحرک در مناطق می‌شوند بلکه زمینه تحولات فرهنگی و اجتماعی را هم فراهم می‌کنند از همین رو این موضوع از دو سال قبل به عنوان رسالت اصلی در طراحی میدانگاه امیرکبیر در نظر گرفته شد و حالا به نتیجه رسیده است تا ساکنان یکی از مناطق متراکم شهر لذت حضور در یک معبر عمومی محلی را تجربه کنند.

آرش مظفری، معمار و طراح میدانگاه امیرکبیر درباره این موضوع به شهر گفت: فضاهای خالی و رها شده شهری که به عنوان گودهای شهری شناخته می شود اگر مورد بهره‌برداری مناسبی قرار نگیرند، کاربری منفی پیدا میکند و اغلب به محل انباشت زباله و گردهمایی گروه های بزهکار تبدیل می شوند و مردم هم به لحاظ بصری دچار آسیب می شوند اما  باید در نظر گرفت که شهر سالم شهری به شهری گفته می‌شود که در گذرها و محدوه های خود فضای معاشرت اجتماعی داشته باشد.

او افزود: محوطه میدانگاه امیرکبیر هم فضای خالی و رها شده‌ای به شمار می‌رفت و پیش از تبدیل به یک فضای عمومی شهری، یک فضای خالی با دیوارهای بلند بود که به خصوص در شب ها به محل تجمع معتادان تبدیل می شد. از سوی دیگر این محوطه رها شده سبب شده بود که بخشهایی از این محله به واسطه این فضای خالی از هم جدا شوند و پیوستگی‌های اجتماعی میان مردم در دو طرف این گود از بین برود اما با این طرح مردم دوباره به یکدیگر پیوند خوردند.

مظفری درباره هدفی که در طراحی این میدانگاه دنبال شده، بیان کرد: رسالتی که در اجرای این پروژه مد نظر قرار بود، این است که غیر از برقراری آسایش و آرامش برای ساکنان منطقه، نوعی آشتی و بازسازی روابط انسانی هم شکل گیرد که سال‌ها به واسطه این گود از بین رفته بود و شرط رسیدن به چنین رسالتی انتخاب یک بهره بردار خارج از بدنه دولتی و همچنین مشارکت دادن مردم در بهره برداری است. از سوی دیگر در میدانگاه امیرکبیر قرار است رویدادهای مردمی برگزار شود تا از این طریق تاثیرات اجتماعی روی مردم محله ایجاد شده و منظره نامناسب به یک مکان عمومی مناسب به عنوان محل تعامل تبدیل شود.

او درباره امکانات این میدانگاه افزود: اگرچه اکنون زیرساخت‌ها و امکاناتی در این میدانگاه در نظر گرفته شده اما لازم به توضیح است که پروژه میدانگاه امیرکبیر یک برنامه باز است که امکانات و ظرفیت های آن می تواند با گذر زمان تکمیل شود اما رسالت اصلی آن سرویس دادن به مردم منطقه با رویکرد توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی است. علاوه بر این باید در نظر گرفت با توجه به حادثه‌خیز بودن شهر تهران، این منطقه از شهر یک فضای متراکم داشته و اگر زمانی اتفاقی رخ دهد در این منطقه ساختار سرویس دهی بسیار وسیع  امور نیاز است که پیش از این چنین فضایی وجود نداشت.

خبرنگار: ریحانه جاویدی

۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 3805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =