۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 3849

حقوق معلولان در شهر/۴

فراهم سازی امکان بازدید همگان از یک میراث جهانی

گزارش «شهر» از اقدامات یزد برای تحقق پروژه شهر دسترس پذیر
فراهم سازی امکان بازدید همگان از یک میراث جهانی

شهر: شهر یزد در سال ۱۳۹۶ به عنوان میراث جهانی، ثبت شد. حال پس از گذشت سه سال، این شهر به عنوان نخستین «پایلوت شهر دسترس پذیر» در کشور به مدت سه سال پیاپی انتخاب شده است.

نجمه نادری، مشاور کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای شهر یزد در گفتگو با شهر، درباره چگونگی انتخاب شهر یزد به عنوان نخستین «پایلوت شهر دسترس پذیر» در کشور، توضیح داد: دسترس پذیری شهر یزد یعنی فراهم کردن امکان بازدید از این شهر تاریخی برای همه مردم. برای دسترس پذیری شهر یزد در گذشته اقداماتی نظیر دیگر شهرها انجام شده بود. بهزیستی نهاد متولی امر مناسب سازی بود و اقدامات جزیی و مقطعی در شهر صورت می‌گرفت .

او با بیان اینکه جامعه معلول شهر یزد حدود ۱۵ درصد جمعیت شهری را تشکیل می‌دهند، یادآور شد: همچنین بیش از ۵۰ درصد جامعه شهر یزد توان‌خواه (زنان باردار، سالمندان، معلولان و ...) محسوب می‌شوند. شهر یزد از سال ۱۳۹۸ آغاز به انجام یک اقدام متمایز می‌کند تا موضوع دسترس پذیری به نوعی در نهاد شهری پایه گذاری و متولی شود.

به گفته نادری؛ نهاد مجری یعنی مدیریت شهری، محور انجام فعالیت‌های مناسب سازی قرار می‌گیرد و بهزیستی تسهیل کننده می‌شود. شهرداری برای مناسب سازی شهر از اعتبارات نقدی و غیرنقدی خود هزینه می‌کند و دیگر نهادها و سازمان‌ها را همراه این فعالیت‌ها دارد.

دبیر کمیته مناسب سازی شهری شورای اسلامی شهر یزد، یکی از ویژگی‌های بافت تاریخی شهر یزد را امکان ناپذیری مداخله مستقیم در بنا ذکر کرد و گفت: مداخله مستقیم از جمله عواملی است که سبب خدشه دار شدن ارزش بنا تاریخی می‌شود. استفاده از تکنولوژی در کنار مناسب سازی اماکن چند صد ساله و هزارساله، چند برابر ارزش افزوده به برند ثبت میراث جهانی شهر یزد ارائه می‌دهد.

تغییر اقدامات موقت مناسب سازی به دائمی

او با بیان اینکه شهر یزد معلولان بسیاری دارد اما تاکنون معلولان یک بار هم داخل مسجد جامع شهر و آتشکده زرتشتیان نشده‌اند، افزود: شهرداری به علت جایگاه خاص شهر یزد به عنوان میراث جهانی، رویکرد ویژه‌ای برای مناسب سازی در اماکن تاریخی پایه گذاری کرد. بسیاری از اتفاقات نشدنی با این رویکرد جدید، ممکن شد. نقطه عطف اقدامات مناسب سازی در شهر یزد، تبدیل موقت اقدامات به دائمی بود. تمامی اقدامات برای مناسب سازی اماکن به صورت زیرساختی انجام شده و می‌شود. بعد از گذشت هشت ماه تعدادی خسارات وجود دارد اما می‌توان با یک تعمیرات جزیی، بنا و مکان تاریخی را حفظ کرد.

نادری یکی از بازوهای مهم مناسب سازی را انجمن‌ ضایع نخاعی استان یزد نام برد و گفت: تعدادی از معلولان در جریان اقدامات مناسب سازی شورای اسلامی شهر یزد به عنوان ناظر افتخاری کمیسیون محیط زیست شورا انتخاب شده‌اند.

او در ادامه افزود: یک تیم متخصص متشکل از معماران و شهرسازان در کنار یک تیم متشکل از زنان و مردان معلول، پایش مناسب سازی را انجام می‌دهند. نظرات معلولان در ساخت و سازها و همچنین طراحی‌ها دریافت و اعمال می‌شود. نیاز واقعی به همراه تخصص و تعهد در کنار یکدیگر، نتیجه موثری به همراه خواهد داشت.

این کارشناس درباره مناسب سازی اتوبوس‌های این شهر، توضیح داد: اراده مناسب سازی تمامی اتوبوس‌های شهر یزد در شهرداری وجود دارد اما تنها اتوبوس‌های لوفلور امکان مناسب سازی دارند. در مرحله نخست ۱۷ دستگاه اتوبوس لوفلور مناسب سازی شد و امسال با بودجه تصویب شده ۱۲ دستگاه اتوبوس جدید، خریداری و به ناوگان اضافه شدند.

او تأمین اعتبار مالی برای انجام مناسب سازی را مساله اصلی این کار ندانست و افزود: مساله این است که مدیریت شهری و دیگر دستگاه‌ها چه میزان خود را متعهد به انجام این فعالیت می‌دانند. اگر مدیریت شهری خود را مسئول در برابر معلولان و توانخواهان جامعه بداند، اعتبار مالی به آن تخصیص می‌یابد و در اولویت پروژه‌ها قرار می‌گیرد. امسال شهر یزد الویت خود را مناسب سازی قرار داد و یک هزارم بودجه خود را به این کار تخصیص داده است.

به گفته نادری؛ در سال نخست مناسب سازی بیشتر اقدامات عمرانی بود اما امسال بودجه از حوزه خدماتی به حوزه ترافیکی منتقل شده است.

او درباره اقدامات مناسب سازی شهر یزد در سال گذشته، بیان کرد: شهر یزد از تابستان سال ۱۳۹۸ به صورت جدی وارد پروژه مناسب سازی شد. نخستین اقدام شهرداری مناسب سازی پنج بوستان در پنج منطقه شهر بود. تمامی بوستان‌هایی که از سال ۱۳۹۸ به بعد بازپیرایی می شوند، بدون امضاء ناظران معلول پایان کار دریافت نمی‌کنند. حدود پنج سرویس بهداشتی مهم و پرمخاطب شهری انتخاب و مناسب سازی شده‌اند. شورای شهر یزد قصد دارد که مشکلات مناسب سازی مربوط به سال‌های پیش از ۱۳۹۸ را برطرف کند.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 3849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =