جمع‌آوری پسماند تهران به استانداردهای جهانی نزدیک می شود

شهر: سیستم تخلیه زباله شهر تهران با جمع‌آوری سطل‌های موجود در محلات به زودی تغییر می‌کند و سه مدل جدید برای تخلیه زباله، در صورت تامین بودجه، قرار است از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اجرایی شود.

صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره این موضوع به شهر گفت: سطل‌هایی که اکنون در خیابان‌های شهر تهران برای جمع آوری زباله وجود دارد در واقع یک مدل منسوخ در دنیاست که هم شیرابه تولید می‌کند و هم سبب گسترش زباله‌گردی می‌شود. این طرح برای چندین سال قبل مناسب بود اما اکنون جوابگوی سیستم زباله‌های تهران نیست. در شرایط فعلی نیاز است که سطل‌ها مسئول داشته باشد و از خیابان به داخل ساختمان‌ها منتقل شود تا بتوان بر آن نظارت کرد، جمع‌آوری زباله و مخزن‌گذاری در سطح شهر یک طرح چند جانبه است که بر اساس شرایط مکانی از سیستم مناسب استفاده می‌شود. در حال حاضر سه مدل جدید برای جمع‌اوری پسماند در تهران در دستور کار قرار دارد.

او افزود: در مرحله نخست قرار است این طرح درشهرک‌های مسکونی و ساختمان‌های بلندمرتبه تهران شروع شود که بر اساس آن مخازن جمع‌آوری پسماند به مدیران این شهرک‌ها تحویل داده شده و به جای خیابان در داخل ساختمان‌های مسکونی نصب شود. از سوی دیگر در مسیرهای پرتردد از مخازن سه‌گانه تفکیک از مبدا استفاده می‌شود که اغلب قرار است مقابل سازمان‌های دولتی، ادارات و ساختمان‌های پرتردد نصب شود. همچنین طرح دیگری که در مراحل ابتدایی شروع است استفاده از دستگاه RVM    برای مکان‌های تجاری بوده که اکنون دو دستگاه مورد بهره‌برداری قرار گرفته و در صورت تامین بودجه  6 دستگاه دیگر هم به زودی نصب شده و این طرح ادامه پیدا می‌کند. این دستگاه‌ها قرار است در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند شهروند و میادین میوه و تره‌بار سطح شهر تهران نصب شود که مردم با تحویل زباله‌های خود به این دستگاه یا وجه نقد دریافت کرده و یا امتیاز شهروندی بگیرند.

علیپور بیان کرد: در مجموع برای تحول در مدل جمع‌آوری پسماند در شهر تهران به صورت حدودی 400 تا 500 میلیارد تومان بودجه لازم است، اگرچه این رقم زیاد بوده اما باید توجه کرد که در واقع هزینه‌ای قابل برگشت است چرا که از این طریق ارزش زباله خشک محاسبه شده و از سوی دیگر هزینه تامین بهداشت و حمل و نقل از چرخه جمع‌آوری زباله کم می‌شود که خود نوعی بازگشت سرمایه است. اکنون نیروی سازمان پسماند برای جمع‌اوری زباله دو بار در روز در سطح شهر تردد می‌کنند که اگر این مدل‌های تازه اجرا شود، این هزینه هم از جمع‌آوری زباله حذف می‌شود.

 خبرنگار: ریحانه جاویدی

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
کد خبر: 388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =