تاثیر پروژه‌های محلی بیشتر از مگاپروژه‌هاست

شهر: شهردار تهران بر این باور است که تاثیر پروژه‌های محلی بسیار بیشتر از مگاپروژه‌ها است. به گفته او در مگاپروژه‌ها در بسیاری از مواقع موضوعی برای هدفی طراحی می‌شود اما آنقدر عوامل شناخته نشده است که ممکن است آن پروژه به آن هدف مورد نظر دست پیدا نکند.

به گزارش شهر، در نشست هم اندیشی پیروز حناچی، شهردار تهران با اصحاب رسانه، عباس عبدی، رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با بیان اینکه شهرداری در بسیاری از زمینه‌ها یک نهاد متفاوت از دولت است، گفت: در یک نظرسنجی زمانی که از مردم پرسیدند ارزیابی‌تان از عملکرد دولت در کرونا چیست، بیش از ۶۷ درصد نظر منفی داشتند، اما هنگامی از کار نهاد محلی پرسش شد نظرات منفی به کمتر از ۳۰ درصد رسید، این نشان دهنده یک تفاوت فاحش است اما نباید تصور کرد این دو نتیجه خیلی باهم فرق دارند، در حالی که قضیه طور دیگری است.

او ادامه داد: دلیل این تفاوت این است که مردم محلی زمانی که از نهاد محلی صحبت می‌شود گویی از مشارکت و حضور خودشان پرسش می‌شود حتی اگر عملکردشان بد بوده باشد. بنابراین که یکی از مهمترین کارهایی شهرداری در یکسال باقی مانده می‌تواند انجام دهد که ماندگار باشد این است که تا حدی که امکان دارد واقعیت کارهای خود را مستقیم تر به نهادهای محلی و مردمی ربط بدهد.

حناچی، شهردار تهران در پاسخ به این روزنامه‌گار، گفت: بر اساس ارزیابی‌ها به نظر می‌رسد شهرداری در سطوح کلان در سایه دولت و حاکمیت قرار می‌گیرد؛ اما در سطوح محلی ارزیابی‌ها منصفانه‌تر است. نظرسنجی‌های شهرداری هم این را نشان می دهد؛ مثلا در حوزه خدمات شهری و فضای سبز یا سرویسی که در میادین میوه و تره بار به شهروندان داده می،شود نمره ۱۶ و ۱۶.۵ گرفته که نمره قابل قبولی است. شهرداری تهران جزو دستگاه هایی است که بیشترین ارتباط مردمی را دارد درواقع از روز تولد تا روز وفات سرویس و خدمات به شهروندان می‌دهد. از همه مهمتر در حوزه شهرسازی که در دوره‌های قبل نخستین حوزه نارضایتی مرم بوده اما حالا به چهارمین حوزه تبدیل شده که علامت خوبی است اما به معنای حل کامل مشکلات نیست.

او با بیان اینکه در شهرداری تغییر رویکرد هم ایجاد شده است، توضیح داد: در برنامه توسعه سوم شهر تهران موضوع محله محوری و اجرای یک هزار پروژه که هر کدام به طور متوسط  فقط سه تا پنج میلیارد تومان هزینه دارد و در مقیاس محلات است  با اعتبار دو هزار میلیارد تومانی در دستور کار گرفته است. تاثیرات این پروژه‌ها بسیار بیشتر از مگاپروژه‌ها است. در مگاپروژه‌ها در بسیاری از مواقع موضوعی  برای هدفی طراحی می‌شود اما آنقدر عوامل شناخته نشده است که ممکن است آن پروژه به آن هدف مورد نظر دست پیدا نکند.

برای مشاهده گزارش تصویری اینجا را کلیک کنید.

۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 3935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =