افزایش ۷۷ درصدی قیمت مسکن در تهران نسبت به پارسال

 شهر: بر اساس اعلام بانک مرکزی، قیمت مسکن در تهران با ۱۰ درصد افزایش نسبت به ماه قبل و ۷۷ درصد افزایش نسبت به پارسال، به طور متوسط به متری ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

به گزارش شهر، مسکن در تهران نه در هر ماه بلکه هر روز رکورد تازه‌ای از خود به جای می‌گذارد، بانک مرکزی گزارشی از تحولات بازار مسکن در تهران در مردادماه سال ۱۳۹۹، منتشر کرده که نشان می‌دهد، در این ماه تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۹ هزار و یکصد واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۳۵/۴ درصد کاهش و ۱۷۵/۸ درصد افزایش نشان میدهد. در این ماه همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معامالت ملکی شهر تهران حدود ۲۳ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل ۱۰/۵۰ درصد و ماه مشابه سال قبل ۷۷/۴ درصد افزایش داشته است.  

پیشتر دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، آمار بازار مسکن تیرماه ۱۳۹۹ در شهر تهران را منتشر کرده بود. براساس این گزارش، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۲۰ میلیون و ۹۸۶ هزار تومان برآورد شده که نسبت به ماه گذشته که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی  ۱۹میلیون و ۷۱ هزار تومان بود، افزایش حدود یک میلیون و ۹۱۴ هزار تومانی را نشان می‌دهد. در نتیجه، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در تیرماه نسبت به خرداد ماه ۱۰ درصد افزایش یافته است.

حجم معاملات مسکن

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر زیربنا در مرداد امسال نتیجه جالبی داشته است آن هم این است که تمایل به سمت خانه‌های کلنگی افزایش یافته است. به طوری که  از مجموع ۹ هزار و ۸۰ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۳۸/۵ درصد بیشترنی سهم را به خود اختصاص داده‌اند اما این در شرایطی است که در مقایسه با مردادماه سال ۱۳۹۸ حدود ۳/۳ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت ۱۱ تا ۱۵ ،۱۶  تا ۲۰ و بیشتر  از ۲۰ ساخت افزوده شده است.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در مرداد ۱۳۹۹ نشان داده که ماننده سال‌های گذشته از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه پنج با سهم ۱۵/۱ درصد از کل معاملات، بیشترین تعداد قرارداد و مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۴ و ۱۰ هر یک با اختصاص سهم مشابه ۸/۵ درصدی در رتبه بعدی قرار دارند. برآوردها نشان می‌دهد منطقه پنج شهرداری تهران همچنان جذابیت زیادی برای خرید خانه از نظر شهروندان تهرانی دارد. اما چه عواملی سبب شده در شرایطی که مسکن در رکود است، این منطقه رکورددار ثبت مبایعه‌نامه باشد. در عین حال منطقه ۲۲، ۱۹ و ۱۶ با ۱۲ مبایعانه دارای کمترین میزان معامله اند.

پیشتر حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه املاک تهران به خبرنگار شهر گفته بود: «در شرق و غرب تهران، وسعت زیاد، تنوع قیمتی، وجود تنوع ساختمان‌های مسکونی از خانه‌های لوکس گرفته تا بسیار معمولی، کوچک مقیاس و بزرگ مقیاس و تنوع بافت سبب شده تا جذابیت بیشتری برای شهروندان ایجاد شود و به تبع آن بیشترین معامله مسکن و معاملات در این دو محدوده انجام می‌شود.»

قیمت مسکن در مرداد

در مردادماه سال ۱۳۹۹، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران حدود ۲۳ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۱۰/۵ و ۷۷/۴ درصد افزایش نشان میدهد.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به منطقه ۱ و کمترین آن با ۹ میلیون ۷۵۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. میزان قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در مرداد امسال در منطقه یک نسبت به مدت مشابه پارسال ۸۲ درصد و در منطقه ۱۸ ، ۶۳ درصد رشد داشته است.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
کد خبر: 4036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =