ساخت ۳۵۰۰ متر مسیر ویژه نابینایان در سال گذشته

شهر: سه هزار و ۵۰۰ متر مسیر ویژه نابینایان سال گذشته به منظور مناسب سازی معابر و پیاده راه‌های مناطق ۲۲گانه شهر تهران ساخته شد. اقدامات بسیار دیگری در سطح مناطق شهر انجام شده که در ادامه خواهید خواند.

به گزارش شهر، شعار «تهران، شهری برای همه» زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که پیروز حناچی، شهردار تهران شد. شعاری چهار کلمه‌ای که تهران را متعلق به یک قشر خاص یا یک طبقه از جامعه نمی‌داند. بلکه در یک جمله اعلام می‌دارد، تهران متعلق به همه شهروندان این شهر است. البته که تنها بیان یک شعار کافی نیست چرا که مدیریت شهری باید دسترسی همه شهروندان به خدمات و امکانات شهری را مهیا کند. دسترسی یک فرد معلول، کم توان، سالمند، کودک و حتی یک مادر باردار با دسترسی یک فرد جوان یا سالم تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند. بنابراین امکانات شهری باید به گونه‌ای باشد که شهروندان امکان استفاده از آن را داشته باشند؛ برای مثال ورودی یک ساختمان تنها پله نباشد بلکه باید دارای سطح شیبدار و رمپ برای عبور معلولان شهر هم باشد. البته نباید از یاد برد که دستیابی به این شعار زمان بر است.

پیروز حناچی، شهردار تهران در این‌باره می‌گوید:« شعار «تهران، شهری برای همه» در صورتی محقق خواهد شد که ما استثنائی در خدمت‌رسانی به اقشار مختلف قائل نباشیم و با حفظ کرامت و شان عزیزان دارای معلولیت، شهر را برایشان هموار کنیم.»

مدیریت شهری در راستای تحقق این شعار، اقدامات بسیاری را در سطح مناطق ۲۲گانه شهر تهران در سال گذشته انجام داده است. حذف و جمع آوری یکهزار و ۴۹ دستک فلزی و مانع فیزیکی از ۶۱۹  نقطه شهر، مناسب سازی ۱۹۸ ایستگاه سامانه اتوبوس‌های تندرو به مسیر ویژه نابینایان و ساخت سه هزار و ۵۰۰ متر مسیر ویژه نابینایان از اقدامات مهم مناطق ۲۲گانه شهر تهران در سال ۱۳۹۸ است. لازم به ذکر است که فعالیت‌های مناطق برای مناسب سازی شهر و تسهیل دسترسی معلولان به امکانات شهری تنها منوط به این سه اقدام نمی‌شود.

خدمات رسانی‌های مطلوب بسیاری به دانش آموزان استثنایی شهر تهران در معابر منتهی به ۵۸ مدرسه دولتی، هفت مدرسه غیردولتی و ۶۶ مرکز آموزشی و توانبخشی غیردولتی شده است. این ارائه خدمات شامل مرمت و بازسازی معابر منتهی به مراکز آموزشی، ایمن سازی معابر منتهی به مراکز آموزشی با نصب علائم و انواع تجهیزات ترافیکی، شناسایی گره‌های ترافیکی و جلوگیری از تراکم ترافیکی محدوده‌های مورد نظر، ساماندهی توقف خودروها در حاشیه مراکز آموزشی و جلوگیری از حفاری در معابر نزدیک مراکز آموزشی در ایام مهرماه ۱۳۹۸ است.

سال گذشته ۳۲۶ عدد تابلوی پارک حاشیه‌ای ویژه معلولان در نصب و ۱۷۰ مورد شابلون محل پارک ویژه معلولان در سطح مناطق ۲۲گانه شهر تهران ترسیم شد. همچنین به منظور عبور معلولان از نهر یا جوی آب، ۲۵۷ عدد پل جدید نصب شده است.

همسطح سازی، بهسازی و دسترس پذیری ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی به مساحت ۲۶۱ متر مربع، همسطح سازی و پیوستگی و حذف پله در سطح معابر ۵۶۳ متر مربع و همسطح سازی گذرگاه‌های عابر پیاده به مساحت دو هزار و ۷۰۰ متر مربع از جمله دیگر اقدامات مناطق است.

نصب سه دستگاه بالابر و مناسب سازی منازل معلولان آخرین اقدام مناطق ۲۲گانه شهر تهران در سال گذشته است.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 4064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =