۵۳ میلیون مترمکعبی آب های زیرزمینی تهران صرفه جویی می شود

شهر: معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران گفت: براساس تفاهمنامه آب میان شهرداری تهران و وزارت نیرو میزان مصرف پساب برای آبیاری فضای سبز تهران  از ۷ میلیون به ۱۴۵ میلیون متر مکعب در سال افزایش پیدا می کند  و میزان مصرف آب های زیرزمینی نیز از ۱۳۳ میلیون به ۸۰ میلیون کاهش پیدا می کند.

مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره جزئیات تفاهمنامه جامع مدیریت نیاز آب فضای سبز شهر تهران از پساب و منافع آبی که روز چهارشنبه (۱۲ شهریور) میان شهرداری تهران و وزارت نیرو به امضا رسید در پاسخ به پرسشی درباره میزان صرفه جویی در مصرف آب های زیرزمینی با اجرای این تفاهمنامه گفت: در حوزه آب های زیرزمینی حدود ۱۳۳ میلیون مترمکعب در سال از بخش چاه ها یعنی آب های زیرزمینی استفاده می شود. میزان مصرف در استفاده از پساب که موضوع هدف این تفاهمنامه است ۷ میلیون مترمکعب  است که تفاهمنامه «آب» بر اساس برنامه ۱۱ ساله یعنی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۰ قرار است میزان مصرف پساب را از ۷ میلیون به ۱۴۵ میلیون مترمکعب در سال برساند. به همین تناسب نیز میزان مصرف آب های زیرزمینی از ۱۳۳ میلیون به ۸۰ میلیون کاهش پیدا می کند.

او ادامه داد: به این ترتیب در استفاده از منابع آب زیرزمینی کاهش و در حوزه مصرف پساب در فضای سبز افزایش ایجاد می شود. در حال حاضر میزان ۷ میلیون مترمکعب که برای آبیاری از پساب می شود خیلی محدود و غیر روشمند است که از این پس برنامه کاملا مهندسی شده و بر اساس یک اصول علمی شکل می گیرد. در تمام دنیا در این بخش کارهای پیشرو انجام شده است و این اتفاق خوبی در تهران است که در چرخه آب دورریز منابع آبی به حداقل برسد و امیدواریم این اتفاق تبدیل الگویی برای همه کشور شود.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به ساخت تصفیه خانه خرگوش دره در منطقه ۲۲ و استفاده از پساب آن برای آبیاری فضای سبز گفت: خرگوش دره یک مدل مشارکتی بین شهرداری تهران و شرکت آب و فاضلاب شهر تهران است. مدل دیگر، مدلی است که احداث کامل با وزارت نیرو است و شهرداری پساب را خریداری می کند.

او در توضیح مدل تفاهم مشارکتی گفت: مدل مشارکتی این طور است که شهرداری منابع مالی مانند پروانه و جواز و زمین را تهیه می کند و ستاده پساب است. در این مدل در خرگوش دره، شهرداری ۲۵ سال پساب رایگان در منطقه ۲۲ دریافت می کند و آن توافق نیز یکی از شاخص های همین تفاهمنامه ای (تفاهم نامه آب) است که بین شهرداری و وزارت نیرو امضا شد.

 بر اساس اطلاعات وزارت نیرو ۱۷ تصفیه خانه برای شهر تهران طراحی شده که اغلب اطراف تهران هستند. یزدانی در این باره گفت: البته در محلات شوش، شهرک غرب و زرگنده تصفیه خانه های داخل بافتی هم وجود دارند. در سال های بهره برداری طرح (بر اساس تفاهمنامه) ممکن است هرکدام از تصفیه خانه ها ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون مترمکعب پساب داشته باشند که قرار است ۱۴۵ میلیون مترمکعب از این میزان به فضای سبز شهر تهران تعلق گیرد.

معاون شهردار تهران درباره نحوه اختصاص این پساب ها به فضای سبز گفت: محل خروجی پساب تبدیل به محل خروجی تصفیه خانه ها می شود و بعد از تصفیه خانه، پساب بر اساس استانداردهایی که برای فضای سبز در نظر گرفته شده است در اختیار فضای سبز شهرداری تهران قرار می گیرد. ساخت شبکه و زیرساخت در این مرحله با شهرداری تهران است که بر اساس مهندسی، اگر نیاز باشد مخزن یا پمپاژ و شبکه و ...فراهم کند.

او در این باره که آبرسانی از کدام بخش تهران آغاز می شود گفت: این تفاهم گام نخست برای دریافت پساب است. در گام های بعدی باید زیرساخت برای استفاده از پساب را طراحی کرد. چون برای نخستین بار این اتفاق رخ داده، باید پوشش کل شهر در نظر گرفته شود و طراحی شبکه و در نهایت استفاده از پساب در نقاط هدف انجام شود.

یزدانی درباره تقویت آب های زیرزمینی با این اقدام شهرداری و وزارت نیرو بیان کرد: در هر آبدهی یک درصد نفوذ به سفره های زیرزمینی وجود دارد و در مهندسی شبکه آبیاری یک بخش تبخیر، بخش دیگر مصرف و بخش دیگر نفوذ به شبکه های زیرزمینی است که خود این امر برای غنی سازی یک گام موثر است.

یزدانی گفت: اگر شهرداری قصد داشته باشد گامی برای محیط زیست بردارد این تفاهمنامه مهمترین گام و دستاورد شهرداری در حفظ منابع زیرزمینی، حفظ فضای سبز موجود و توسعه با کاهش مصرف منابع آب زیر زمینی است که رخداد مبارکی برای شهرداری تهران است.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 4068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =