باید استفاده از آب مدیریت شود

شهر: برای نخستین بار تفاهمنامه جامع مدیریت نیاز آب فضای سبز شهر تهران از پساب و منابع آبی میان شهرداری تهران و وزارت نیرو عصر امروز امضا شد.

به گزارش شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم امضای تفاهمنامه جامع مدیریت نیاز آب فضای سبز شهر تهران از پساب و منافع آبی ضمن تسلیت ایام عزاداری سیدالشهدا گفت: موضوع این تفاهمنامه یکی از مسائل مهم شهر تهران است. تهران و به صورت کلی ایران همواره از پدیده خشکسالی در رنج بوده و کتیبه های به جامانده از ۲۵۰۰ سال پیش نشان می دهد که داریوش، پادشاه ایران از خدا خواسته است که کشور از دروغ و خشکسالی در امان باشد. بنابراین کمبود آب در سرزمین ما همواره یکی از مشکلات و معضلات بوده است و این نشان می دهد باید استفاده از آب را مدیریت کنیم .

شهردار تهران ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ درصد آب مورد استفاده در فضای سبز شهر تهران از آب های زیرزمینی و آب های سطحی تامین می شود که با اجرای این تفاهمنامه این رقم به ۶۰ درصد خواهد رسید و ۴۰ درصد از پسآب شهری تامین خواهد شد و این اتفاق بزرگی است و این بر اساس سیاست زیست محیطی مدیریت شهری در دوره فعلی و شورای شهر است .

او افزود:  مدیریت شهری حتی به استفاده چند باره از پساب شهری هم می اندیشد و این که فاضلاب بعد از استفاده دوباره به چرخه مصرف در حوزه های دیگر مصرف شود با این نگاه شاید بتوان کمبود آب در تهران را مدیریت کرد. اگر تهران به این موفقیت برسد سایر کلانشهرها هم که از مشکل کمبود آب رنج می برند این برنامه را اجرا خواهند کرد.

کاش زودتر از پساب استفاده می شد

در ادامه این مراسم رضا اردکانیان ، وزیر نیرو گفت: امضای این تفاهمنامه کار ارزشمندی است هر چند به باور من این اتفاق باید زودتر می افتاد. با این حال با توجه به ظرفیتی که در مدیریت شهری فعلی و وزارت نیرو وجود دارد باید این کار با سرعت بیشتری ادامه یابد.

او با تاکید بر تمرکز در مدیریت شهری گفت: از نظر ما وضعیت مطلوب این است که مثل همه مناطق توسعه یافته دنیا مدیریت آب و برق بر عهده مدیریت شهری باشد اما به دلیل برخی ساختارها نمی توان با یک تصمیم به این مهم رسید بلکه باید به این سو حرکت کرد. توسعه یافتگی در کشور ما بخشی نگری است و هر چه از این خصلت فاصله بگیریم بیشتر به سمت توسعه یافتگی حرکت می کنیم .

او به تفاهمنامه اشاره کرد و گفت: اتفاق خوبی که در استفاده از پساب شهری برای فضای سبز رخ می دهد این است که گویی یک سد مجازی در تهران که امکان ساخت هیچ سدی نیست، ساخته ایم و آب آن را وارد چرخه مصرف در شهر کرده ایم.

تصفیه خانه ها بموقع ساخته شوند

همچنین در این مراسم ، محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران با اشاره به امضای تفاهمنامه گفت: اگر در ایران به صورت واقعی از آب استفاده بهینه شود مشکل زیادی در تامین آب وجود نخواهد داشت ضمن این که اجرای این تفاهمنامه می تواند ایران را در زمره کشورهای پیشرو در استفاده بهینه از آب به شمار آورد.

او افزود: این تفاهمنامه یک گام مثبت است اما نگرانی شورای شهر تهران این است که تصفیه خانه های این پساب ها به موقع ساخته نشوند. شورای شهر خواهان سرعت بخشیدن به ساخت تصفیه خانه های تهران است ضمن این که با توجه به این که بیشتر تصفیه خانه ها در بخش های جنوبی تهران است این نگرانی هست که بخش های شمالی شهر نتوانند از آب های تصفیه شده فاضلاب برای فضای سبز استفاده کنند.

هاشمی در پایان گفت: اگر لازم است برای تسریع در ساخت تصفیه خانه ها، شورای شهر مصوبه ای وجود داشته باشد، شورای شهر تهران آمادگی لازم برای همکاری در این زمینه را دارد.

در این مراسم ، قاسم تقی زاده خامسی ، معاون آبفای وزارت نیرو  ، محمدرضا بختیاری، مدیر آبفای تهران  و مجبتی یزدانی،  معاون خدمات شهری شهرداری تهران  طی سخنان کوتاهی به ارائه گزارشی از روند اجرای این تفاهنمامه پرداختند.

۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
کد خبر: 4082

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =