باید به سمت شهرداری‌های "شیشه‌ای" برویم

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با تاکید بر انضباط مالی و مسئولیت پذیری مدیران شهری، بر لزوم پیشروی به سمت شهرداری‌های شیشه‌ای تاکید کرد وافزود: این امر موجب اعتماد مردم و ارتقا سرمایه اجتماعی خواهد شد.

  مهدی جمالی نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در همایش شهرداران استان کرمانشاه که امروز (۱۳ شهریور) در محل سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، به تشریح برخی سیاست های سازمان شهرداریهای کشور پرداخت و افزود: سیاست های این سازمان باید در تمامی شهردارها و بویژه شهرداری‌های کلانشهرها اجرایی شود.

او "برنامه محوری" را یکی از مهمترین این سیاست ها برشمرد و افزود: شهرداری‌ها باید یاد بگیرند که برای امور شهر برنامه های چند ساله تدوین کنند، این امر یک ضرورت مهم بویژه برای کلانشهرهاست تا با تغییر شهردار و شورای شهر، برنامه های شهر تغییر نکند و امور شهر به روال سابق خود ادامه یابد.

این مسئول بحث ایجاد نظام اجرایی، مسئولیت پذیری مدیران و انضباط مالی  را سیاست مهم دیگر در حوزه مدیریت شهری عنوان کرد و افزود: اگر مدیران شهرداری مسئولیت پذیر بوده و انضباط مالی وجود داشته باشد و تمام امور شهرداری به نوعی شفاف شود، قطعا اعتماد مردم و به تبع سرمایه اجتماعی افزایش می یابد و همین امر موجب تسهیل پیشبرد امور شهری می شود.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بر لزوم حرکت به سمت شهرداری های شیشه ای تاکید کرد و افزود: این نوع شهرداری‌ها هستند که اعتماد مردم را افزایش می دهند و حس تعلق آنها را به شهر و شهرداری بالا می برند.

جمالی نژاد عنوان کرد: چنانچه مردم نسبت به شهر احساس تعلق کرده و سرمایه های اجتماعی بالا برود، همکاری مردم هم در بحث پرداخت عوارض و کمک به امور شهر افزایش می‌یابد.

معاون وزیر کشور پیشروی به سمت شهر الکترونیک را سیاست مهم دیگر شهرداری های کشور دانست و افزود: کرونا علی رغم معضلاتی که به همراه داشت، در بحث ارتقا زیرساخت های الکترونیک و تسریع در ایجاد شهر الکترونیک نقش موثری داشت و باید از این فرصت استفاده کرده و به این روند سرعت بدهیم.

جمالی نژاد از ارتقا آموزش شهروندی هم به عنوان یکی از سیاست های مهم شهرداری های کشور یاد کرد و افزود: آموزش شهروندان در تمام حوزه های شهری هزینه های شهر را کم کرده و از این طریق به وضعیت مالی شهرداری‌ها کمک می کند.

او افزود: از طرفی شهرداری‌ها باید یاد بگیرند که در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی هم ورود کنند، چرا که ارتقا فرهنگ شهر و نیز کاهش آسیب های اجتماعی  موجب کاهش هزینه های شهرداری ها شده و از طرفی با افزایش حس تعلق شهروندان به شهر، به ارتقا درآمدهای شهرداری ها کمک می کند. 

جمالی نژاد افزود: شهرداران باید یاد بگیرند طوری عمل کنند که مردم با عشق به شهر خود، عوارض را پرداخت کنند و ایجاد این عشق و علاقه به شهر قطعا برعهده این مجموعه است.

 معاون وزیر کشور همچنین از برون سپاری برخی وظایف شهرداری ها به عنوان یکی از دیگر از سیاست های مهم در حوزه مدیریت شهری یاد کرد و افزود: شهرداری‌ها با درآمد اندک خود نمی‌توانند به تمام امور شهر رسیدگی کنند و نیاز است در این زمینه از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود.

خبرنگار: نوشا دبیری مهر

۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶
کد خبر: 4094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =