۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 4165

گزارش خزانه دار شورا از عملکرد بودجه ای چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۹

کاهش ۳۳ درصدی درآمدهای شهرداری

از کل درآمد چهار ماهه شهرداری ۲۸ درصد پایدار و ۷۲ درصد آن ناپایدار است
کاهش ۳۳ درصدی درآمدهای شهرداری

شهر: بررسی عملکرد بودجه ای شهرداری در چهارماهه اول سال جاری و همچنین ابقای اعضای کمیسیون های شورای شهر تهران از دستورات جلسه امروز یکشنبه -۱۶ شهریور- شورای شهر بود.

به گزارش خبرنگار شهر، نخستین دستور دویست و سی و چهارمین جلسه شورای شهر تعیین کمیسیون های شورا و اعضای آن در سال چهارم بود. اعضای شورای شهر بنا به گفته محسن هاشمی، رییس شورای شهر پیشنهاد جدیدی برای تغییر اعضا نداشتند. به این ترتیب برای ابقای اعضا در جایگاه قبلی خود رای گیری در صحن انجام شد و با ۱۶ رای موافق و اجماع کامل ترکیب قبلی کمیسیون ها تصویب شد.
دستور بعدی جلسه امروز شورای شهر عملکرد چهار ماهه اول سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران بود. حسن رسولی، خزانه دار شورا گزارش کامل از وضع بودجه ای شهرداری را بر این اساس قرایت کرد.

حسن رسولی با اشاره به  درآمدهای چهار ماهه شهرداری تهران گفت: این مجموعه بر اساس بودجه مصوب موظف بوده در برش عملکردی چهار ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۱۰۱،۹۱۵ میلیارد ریال اقدام کند. طی این دوره چهار ماه مبلغ ۵۸،۸۰۳  میلیارد ریال معادل ۵۸ درصد درآمد کسب شده طی چهار ماهه مذکور کسری عملکرد معادل ۴۲ درصد بودجه مصوب مشاهده شده از کل درآمد چهار ماهه ۲۸ درصد درآمد پایدار و ۷۲ درصد آن درآمد ناپایدار است.
رسولی ادامه داد : در این دوره شهرداری اجازه داشته حداکثر تا سقف اعتبار ۸۹،۸۸۴ میلیارد ریال  هزینه کند طی دوره مذکور ۶۴ درصد هزینه ها در دفتر ثبت شده که از این مبلغ ۹۹.۷ درصد  درصد آن به صورت پرداخت نقدی و ۳ دهم درصد آن غیر نقدی است در دوره گذشته یعنی سه ماهه نخست سال ۹۹.۹ درصد هزینه‌ها به صورت نقدی و یک دهم درصد آن غیر نقدی بوده است .
به گفته رسولی طی این ۴ ماهه تنها ۳ دهم درصد به جای ۲۰ درصد غیر نقد بوده است و اگر ما کل دستگاه های مسئول در این بخش را تعطیل می کردیم دستکم از محل دستفروشی هزینه ها کسب درآمد داشتیم . 
این عضو شورای شهر تهران گفت : شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوبه شورا موظف بوده در برش عملکرد تیرماه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۲۵،۴۷۹ میلیارد ریال اقدام کند. در این ماه مبلغ ۱۷،۱۱۴ میلیارد، معادل ۶۷ درصد درآمد کسب شده است از کل درآمد تیرماه ۲۴ درصد پایدار و ۷۶ درصد ناپایدار بوده است .

کسب درآمد نسبت به مشابه سال قبل کاهش داشته و از ۹۱ درصد در سال ۹۸ به ۵۸ درصد در سال جاری رسیده است کاهش ۳۳ درصدی کسب درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل شاخص مهم و تامل برانگیز است کسری تحقق درآمدی ۴۲ درصدی در بسیاری از حوزه های ماموریتی شهرداری به ویژه در بخش تملک دارایی آثار وضعی ناگواری می گذارد.

در گزارش ارائه شده هزینه های چهار ماهه ۹۹ و هفت دهم درصد نقدی و از ۲۰ درصد بودجه غیر نقد تنها  سه دهم درصد تحقق یافته است به عبارتی منابع غیر نقد از طریق تهاتر املاک عملاً تعطیل است بر این اساس برطرف کردن موانع موجود عملیاتی شدن کل ۲۰ درصد منابع نقدی را در ۸ ماهه آینده مورد انتظار است . 
براساس این گزارش بسته محرک اقتصادی توانسته تاثیر اندکی بر افزایش درآمدهای شهرداری در خرداد و تیرماه داشته باشد اما همچنان وضعیت کسب درآمد در شهرداری به ویژه در بخش غیر نقد چندان امیدوار کننده نیست .

در ادامه این جلسه برخی از اعضای شورای شهر نسبت به گزارش ارایه شده واکنش نشان دادند و پیشنهاداتی مطرح کردند.

یک فوریت اصلاح رویه های حاکم بر خدمات شهری تصویب شد

دستور بعدی جلسه با پیشنهاد احمد مسجد جامعی و ارایه طرحی درباره حق حیات شهروندان ادامه پیدا کرد. این عضو شورای شهر ادامه داد: حوادث اخیر که باعث از دست رفتن جان کارکنان شهرداری بوده قابل پذیرش نیست. شهرداری تهران باید طی مدت سه ماه برای پاکبانان و رانندگان شرایط جدید فراهم کند ضمن آنکه فضای عمومی شهر  باید به نحوی طراحی شود که به کاهش تلفات در شهر کمک کند.
به گفته مسجد جامعی، شهرداری باید نحوه حمایت از آسیب دیدگان را ارائه دهد. 

یک فوریت طرح اصلاح رویه ها و فرایند های حاکم بر نحوه انجام فعالیت های خدمات شهری و نحوه حمایت از خانواده متوفیان با ۱۸ رای موافق تصویب شد.

یک فوریت طرح هوشمندسازی یارانه های شهرداری تهران تصویب شد
طرح بعدی از سوی بهاره آروین درباره ساماندهی به یارانه های شهرداری مطرح شد. 
این عضو شورای شهر در این باره گفت: باید یارانه ها به اقشار هدف برسد و هدف این طرح نیز همین است. ما فقط اصول را بررسی کردیم و از شهرداری یاری خواسیتم و فوریت دار بودن ان به این دلیل است که بتوانیم در بودجه برای آن برنامه ریزی کنیم.
او ادامه داد: این لایحه در کمترین زمان برای شهروندان ملموس می شود و برای سال آخر فعالیت شورا دستاورد خوبی است.
به این ترتیب یک فوریت طرح هوشمندسازی یارانه های شهرداری تهران به رای گذاشته شد و با ۱۶ موافق از مجموع ۱۹ نفر حاضران به تصویب رسید.

تصویب کلیات نظام نامه انتخاب، ارزیابی و نظارت بر عملکرد ذیحساب و قائم‌مقامان ذیحساب شهرداری

چهارمین دستور جلسه امروز شورای شهر ، بررسی طرح نظام نامه انتخاب، ارزیابی و نظارت بر عملکرد ذیحساب و قائم مقامان ذیحساب شهرداری تهران و قرایت گزارش کمیسیون های برنامه و بودجه و نظارت و حقوقی بود که از سوی مجید فراهانی قرائت شد.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در جریان صحن علنی و در دفاع از نظام‌نامه انتخاب، ارزیابی و نظارت بر عملکرد ذیحساب و قائم‌مقامان ذیحساب شهرداری تهران گفت: برای ارتقاء انضباط مالی و سلامت اداری در شهرداری ما نیازمند به ساماندهی امور مربوط به انتخاب،ارزیابی و نظارت بر عملکرد حسابرس منتخب شورا، ذیحساب و قائم مقامان ذیحساب که با تایید شورا فعالیت می کنند هستیم که امروز با تصویب فرآیند بررسی نظام نامه انتخاب ، ارزیابی و نظارت بر عملکرد ذیحساب و قائم مقامان ذیحساب شهرداری تهران گام مهمی برای تقویت نظارت حین خرج شورا برخواهیم داشت. 

او افزود: انتخاب ذیحساب و قائم مقامان ذیحساب در شورای شهر تهران دارای سه مصوبه پیشین است که همه این مصوبات بر مراحل انتخاب و معرفی ذیحساب توسط شهرداری تاکید دارند و چگونگی ارزیابی افراد معرفی شده از سوی شهرداری و نظارت و ارزیابی عملکرد این افراد در دوران ذیحسابی و یا قائم مقامی ذیحسابی مورد غفلت بوده است، همچنین پیوند میان حسابرس منتخب شورا و ذیحساب و قائم مقامان ذیحساب بدون تعریف و توجه بوده است و حسابرسی از عملکرد ذیحساب  و واحدهای ذیحسابی نیز چندان مورد توجه قرار نگرفته است. 

فراهانی گفت: نظام نامه با استفاده از نظرات اعضاء کمیسیون حقوقی و نظارت و در تفاهم با کمیسیون برنامه و بودجه در جلسه کمیسیون مشترک بررسی و نتیجه برای تصویب ارائه می شود، در فرآیند تدوین این نظام نامه از تجربیات خزانه داری کل کشور و دستورالعمل های آن در حوزه تعیین و نظارت بر عملکرد ذیحسابان استفاده شده است و بابهره گیری از نظرات خبرگان و متخصصان ذیحسابی کشور طرح تکمیل و متناسب با شرایط شهرداری تغییر یافته است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: لازم به ذکر است در این نظام نامه از پیش نویس لایحه اصلاحیه قانون محاسبات عمومی کشور که توسط وزارت امور اقتصاد و دارائی تهیه شده نیز استفاده شده است. 

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان اینکه در این نظام نامه فرآیند ارزیابی افراد پس از معرفی شهرداری، نحوه تایید یا تایید نشدن ایشان بر اساس مولفه های تخصصی و حرفه ای، ارتباطشان با شورای شهر پس از انتخاب و نظارت شورا بر عملکرد ایشان و تعامل فی مابین حسابرس منتخب شورا و ذیحساب یا قائم مقامان ذیحساب مورد توجه جدی قرار گرفته است، افزود: تلاش شده است تا روند امور مربوط به ذیحسابان به جای یک امر مقطعی و منتج از بررسی لایحه معرفی ذیحسابان شهرداری به یک فرآیند پیوسته تبدیل شود.

او گفت: متاسفانه نگاه مقطعی به ذیحسابان و قائم مقامان ذیحساب سبب شده است ما شاهد مغفول ماندن تبصره ۷ مصوبه شورا در خصوص ذیحسابی در شهرداری تهران باشیم. 

فراهانی گفت: امیدوارم با همگرایی و اتفاق نظر همکاران نظام‌نامه انتخاب، ارزیابی و نظارت بر عملکرد ذیحساب و قائم‌مقامان ذیحساب شهرداری تهران به عنوان نقشه راه تحقق وعده شورای پنجم به شهروندان در ارتقاء انضباط مالی تصویب گردد تا شهروندان محترم تهرانی از دستاوردهای اجرای آن بهره مند شوند.

 اعضای شورای شهر کلیات دستور بررسی این نظام نامه را به رای گذاشتند و با ۱۸ رای به تصویب رسید.
مواد این نظامنامه نیز به رای اعضای شورای شهر گذاشته شد. ماده یک درباره اصطلاحات و ماده دوم درباره وظایف شهرداری به تصویب رسیدند و ماده سه درباره میزان تحصیلات و حذف مدرک کارشناسی ارشد به تصویب نرسید. 
مواد دیگر این نظامنامه نیز به بحث و بررسی گذاشته شد و بر اساس پیشنهادهای اعضای شورا با تغییر برخی واژگان به تصویب رسید.

خبرنگار سمیرا امیرچخماقی

۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 4165

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =