کمینه افزایش نرخ معاینه فنی خودروها ۴۰ درصد است

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران از گران شدن نرخ معاینه فنی خودروها حداقل تا ۴۰ درصد طی روزهای آینده خبر داد.

به گزارش شهر، حسین مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه از ابتدای سال جاری رانندگان ۷۹۵ هزار و ۶۲۲ خودرو تا نیمه نخست شهریور جهت انجام معاینه فنی به مراکز مختلف معاینه فنی در تهران مراجعه کرده‌اند، افزود: که این آمار نسبت به مدت مشابه سال پیش حدود ۶ درصد افزایش یافته است. همچنین در این مدت ۴۰ درصد از خودروهایی که معاینه فنی آنها انجام گرفته در تست‌های مربوط به آلایندگی و ایمنی مردود شده‌اند اما در نهایت پس از رفع ایرادها ۹۴ درصد آنها موفق به دریافت گواهی معاینه فنی شده‌اند. همچنین از آمار قبولی‌ها ۳۰ درصد معاینه فنی برتر و ۷۰ درصد معاینه فنی معمولی دریافت کرده‌اند.  بنابر این به طور کلی ۵۷۰ هزار و ۳۷۰ خودرو به صورت یونیک در پایتخت معاینه فنی آنها انجام گرفته است که این اختلاف آمار با میزان مراجعات کل به این دلیل بوده که برخی از رانندگان برای بار چندم مراجعه کرده و پس از رفع نواقص خودرویشان موفق به دریافت معاینه فنی شده‌اند.

او در ادامه افزود: همچنین دلیل افزایش ۶ درصدی معاینه فنی خودروها در سال جاری به دلیل افزوده شدن ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو به جمع خودروهای تهران بود که تقریبا هر ساله چنین روندی ادامه دارد.

مقدم در پاسخ به این پرسش که چه تعداد خودرو از ابتدای سال موفق به اخذ معاینه فنی برتر شده‌اند، گفت: به طور کلی از ابتدای سال ۱۵۹ هزار و ۲۱۲ مورد گواهی معاینه فنی برتر صادر شده و به طور کلی ۳۰ درصد مراجعات به مراکز معاینه فنی تهران موفق به دریافت معاینه فنی برتر شده‌اند. خودروهایی که معاینه فنی برتر دریافت می‌کنند هم به لحاظ وضعیت احتراق هم به لحاظ کاتالیست سالم هستند و آلودگی بسیار کمی نسبت به سایر خودروها در هوا تولید می‌کنند. همچنین یکی از علل افزایش درخواست رانندگان برای دریافت گواهی معاینه فنی برتر بهره‌مندی از ۳۰ درصد تخفیف نرخ  ورود به طرح کاهش آلودگی هوا است.

او بیان کرد:  از ابتدای سال تاکنون در حدود ۱۶ هزار دستگاه خودرو نو و غیر مشمول معاینه فنی، معاینه فنی برتر اخذ کرده‌اند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که اجرای طرح کاهش آلودگی هوا به نظر شما چقدر در بهبود وضعیت هوای تهران مؤثر است، افزود: بنده به عنوان دانش آموخته رشته محیط زیست و کارشناس آلودگی هوا معتقدم در سراسر دنیا آسان‌ترین روش جهت کاهش آلودگی هوا کنترل منبع آلودگی ناشی از وسایل حمل و نقل موتوری است بنابر این انجام معاینه فنی خودروها و رصد وسایل حمل و نقل موتوری به لحاظ معاینه فنی اقدام مؤثری است و هر عقل سلیمی آن را می‌پذیرد. قبل از اجرای طرح کاهش آلودگی هوا بسیاری از مردم علاقه چندان به انجام تست معاینه فنی نشان نمی‌دادند ولی با اجرای طرح این موضوع با اقبال شهروندان مواجه شد. به طوری که پیش از اجرای طرح سالانه حداکثر ۴۰۰ هزار راننده خودرو  جهت انجام تست معاینه فنی به مراکز مربوطه مراجعه می‌کردند و اکنون این رقم در پایتخت به بیش از یک میلیون مراجعه در طول سال رسیده است. البته نمی‌توان برای رفع معضل آلودگی هوا یک نکته واحد داشت چرا که این موضوع ابعاد مختلفی را در بر دارد و در کنار توجه به موضوع معاینه فنی خودروها توسعه حمل و نقل عمومی و گسترش آموزش به مردم نیز حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد.

او ضمن اشاره به افزایش ۲۰ درصدی معاینه فنی اتوبوس‌ها، توضیح داد: از ابتدای سال جاری ۵ هزار و ۶۴۸ دستگاه اتوبوس معاینه فنی آنها صورت گرفته که ۲۰ درصد نسبت به سال قبل این آمار بیشتر شده است. شرکت واحد اتوبوسرانی رانندگان را مکلف کرده که جهت بررسی و انجام تست معاینه فنی اتوبوس‌ها حتما رانندگان اتوبوس را به مراکز معاینه فنی تهران اعزام کنند.

مقدم درباره وضعیت معاینه فنی تاکسی‌ها، گفت: از ابتدای امسال ۳۳ هزار و ۲۶۷ مراجعه جهت انجام معاینه فنی تاکسی‌ها انجام گرفته که ۲۱ هزار و ۹۸۳ مورد ان مربوط به  مراجعه اول بوده و مابقی آمار مربوط به تاکسی‌هایی است که چندین مرتبه مراجعه کرده تا ایرادات آنها رفع شود. برخلاف اتوبوس‌ها آمار معاینه فنی تاکسی‌ها امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش کمتر شده که علت آن دقیقاً مشخص نیست و شاید تاکسی‌ها به مراکز به غیر از تهران جهت انجام معاینه فنی مراجعه کرده‌اند.

او در پاسخ به این پرسش که تسهیلات تعویض کاتالیست تاکسی‌ها به کجا رسید، گفت: معاینه فنی تاکسی‌ها در پایتخت ۵۰ درصد ارزان‌تر از معاینه فنی سایر خودروها است از طرفی مراکز معاینه فنی درسال گذشته با هماهنگی سازمان تاکسیرانی به تاکسی‌های فرسوده‌ای که نیاز به تعویض کاتالیست داشته با تخفیف مناسب به آنها در حدود ۳۰ درصدکاتالیست ارائه داده است.  البته تقاضای تاکسیرانان چندان زیاد نبوده و دراین طرح تنها ۵۰ تا ۶۰ تاکسی جهت دریافت کاتالیست مراجعه کرده‌اند.

مقدم ضمن اشاره به افزایش نرخ انجام معاینه فنی، توضیح داد: سازمان حمایت از مصرف‌کننده و شورای رقابت در این زمینه موضوعاتی را در نظر گرفته‌اند و پیشنهادات به وزارت کشور ارسال شده است این موضوع در حال نهایی شدن است و در روزهای آتی به نتیجه خواهد رسید. در مورد میزان افزایش نرخ انجام معاینه فنی با توجه به شرایط جامعه تصمیم‌گیری می‌شود ولی این افزایش نرخ حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد خواهد بود.

به گزارش شهر و به نقل از فارس، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: راه‌اندازی ۴ خط جدید معاینه فنی در سال جدید در دستور کار قرار داشته اما به دلیل شرایط کرونا شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این راستا با مشکلاتی مواجه شده‌اند از جمله اینکه یکی از شرکت‌ها اعلام کرد خود و خانواده‌اش درگیر کرونا شده‌اند و تا بهبود وضعیت‌شان فعلاً اقدامی انجام نمی‌دهند. به طور کلی شرکت‌های سرمایه‌گذار از راه‌اندازی خط جدید منصرف نشده‌اند ولی تنها این موضوع با تأخیر همراه شده است. در حال حاضر ۵۶ خط معاینه فنی در تهران فعال است که ۱۷ مرکز ثابت و ۸ مرکز سیار است که مراکز سیار در ذیل مراکز ثابت ارائه خدمات می‌دهند.

او در پاسخ به این پرسش که از ابتدای سال معاینه فنی چند دستگاه موتورسیکلت انجام شده است، گفت: علی‌رغم افزایش قیمت موتورسیکلت همچنان راکبان موتورسیکلت‌ها قانون‌گریز هستند و در ۶ ماهه نخست امسال فقط ۱۴ راکب موتورسوار جهت دریافت گواهی معاینه فنی و بررسی تست‌های آلایندگی موتورهایشان به مراکز مربوطه مراجعه کرده‌اند که این رقم نسبت به سال گذشته که در کل سال ۲۰۰ مورد بود به شدت کاهش یافته است. متأسفانه راکبان موتورسیلکت برخلاف رانندگان خودروها به دلیل نداشتن معاینه فنی روزانه جریمه نمی‌شوند و به نظرم باید وزارت کشور و  پلیس راهور تدابیری در این زمینه بیندیشند تا جهت مقابله با آلودگی ایجاد شده از سوی موتورسیکلت‌سواران اقدام شود. ۱۰ خط مکانیزه موتورسیکلت در پایتخت وجود دارد ولی متأسفانه میزان مراجعات بسیار اندک است.

۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 4172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =