۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 4230
آیین رونمایی طرح ملی شهر فعال کشور

طرح ملی شهر فعال کشور با حضور پیروزحناچی شهردار تهران ، مسعودسلطانی فر وزیر ورزش و جوانان و جمعی از مدیران ورزشی کشور و شهرداران کلانشهرها رونمایی شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران پیروز حناچی، شهردار تهران با بیان اینکه طرح شفا موضوع مهمی است و مهمتر اینکه این طرح با نگاه ایجاد مشارکت برای تحقق آن دنبال می‌شود گفت: با همکاری شهرداری‌ها هر اقدام مشابهی می‌تواند محقق شود و بدون همکاری شهرداری‌ها، این طرح‌ به نتیجه کامل نمی‌رسد.
رئیس مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در ادامه با بیان اینکه زندگی شهرنشینی عارضه‌هایی دارد،گفت: از یکسو بر ترافیک و آلودگی که در کلانشهرها تجربه می‌کنیم و تبعات سنگینی دارد واز سوی دیگر، فقدان تحرک که منجر به افزایش وزن، دیابت، فشار خون و ... می‌شود، همگی در نتیجه تحرک نداشتن شهروندان و نبود توسعه همه جانبه در شهرها در دهه های گذشته است.
او افزود: در تهران وضعیت حادتر از سایر استان‌ها است و باید دید برای جلوگیری از آن چه کاری باید انجام داد. زمانی که شاهد هستیم شیوه مدیریتی منجر به افزایش آمارها شده، عقل حکم می‌کند که به عقب برگردیم ودر برنامه ها تجدید نظر کنیم. 
شهردار تهران بیان کرد: کاری که در تهران و در برخی از شهرها در حال انجام است، توسعه مسیر دوچرخه‌سواری ،پیاده راهها وجاده های سلامت است که ارزان‌ترین شیوه است؛ این یک علامت برای تغییر مسیر است. می‌خواهیم سرنوشت زندگی شهروندان را تغییر دهیم. همه می‌توانیم وارد این تبدیل جریان شویم. امیدوارم در یکی از این سه‌شنبه‌ها وزیر ورزش وجوانان ورئیس کمیته ملی المپیک را سوار بر دوچرخه ببینم.
او با بیان این نکته که باید ورزش همگانی را تبدیل به یک جریان اجتماعی کنیم چرا که وقتی شهروندانی بانشاطی داشته باشیم، به بسیاری از درمان‌ها نیاز نداریم و «شفا» در دستان خودمان است. بنابراین امیدوارم این طرح تأثیر مستقیم بر زندگی شهروندان داشته باشد.

توسعه ورزش کشور با همکاری همه محقق می‌شود
مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان در آیین رونمایی از طرح ملی شهرهای فعال نیز با تقدیر از عملکرد و حمایت شهرداری ها در زمینه زیر ساخت های ورزش در کلانشهرها گفت: امروز در کشور بیش از ۶۱ هزار مکان ورزشی وجود دارد که در دولت تدبیر افزایش ۵۰ درصدی داشته است و تا پایان دولت به رشد ۷۰ درصدی در اماکن ورزشی خواهیم رسید.  از این تعداد ۱۵هزار اماکن ورزشی متعلق به وزارت ورزش است.
او افزود: سلامت یک جامعه در گرو تحرک بدنی است و می‌دانیم کاهش هزینه درمانی منوط به فعالیت بدنی است.  باور داریم موفقیت در فرآیند حرکت عمومی کشور در گرو جامعه سالم است. یکی از موضوعات مهم تقسیم کار ملی برای توسعه ورزش است.
سلطانی‌فر بیان کرد: اگر در قالب شورای ورزش همگانی کشور، این برنامه را پیش ببریم و سایر دستگاه‌ها را نیز در این رسالت دخیل کنیم می‌توانیم ضریب بهره‌وری را در تحرک بدنی جامعه افزایش دهیم.
کمال مرادی، دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران هم در این مراسم با بیان اینکه شهرهای فعال یک منبع سرمایه‌گذاری در توسعه هر چه بیشتر سرمایه های زیست محیطی انسانی اجتماعی و اقتصادی است گفت: تاثیر شهرهای فعال بر جنبه های مختلف زندگی شهری احساس می‌شود و مهمترین مقوله در آن توجه به تمام گروه های سنی مختلف از هر جنس میباشد و هدف آن اشاعه ارتباطات شهرهای دوستدار فعالیت بدنی و ورزش است که انشالله با مشارکت شهرداری ها کلانشهرها و سایر شهرداری یا محقق می‌شود 
 او رونمایی از پروژه های شهر های فعال ایران را به عنوان گام مهم تحقق فعالیت بدنی برای شهروندان برشمرد و نقش شهرداریها را به عنوان حامیان اصلی ورزش برای مردم مهم ارزیابی کرد. 
 مرادی در ادامه به شاخص های شهر فعال اشاره کرد و گفت: پیاده روی بازی ورزش دوچرخه و تناسب و آمادگی جسمانی به عنوان پنج شاخص مهم شهر فعال است که بر اساس حروف و استاندارد فعالیت بدنی تعریف شده است و امیدواریم بر اساس شاخص‌های موجود و به طور متوازن و متعادل با مشارگت شهرداری تهران گام های اساسی برداشته شود.
در حاشیه این مراسم که رئیس کمیته ملی المپیک،رئیس فدراسیون ورزش های همگانی به همراه شهرداران کلانشهرهای اصفهان،مشهد،تبریز،یزد،همدان،اراک وکرج حضور داشتند ضمن اعطای احکام اعضای شورای سیاستگذاری شهرهای فعال، شهرداران یزد و همدان بیشترین نقش را در توسعه ورزش داشتند و به عنوان شهرهای فعال احکام خود را از  پیروز حناچی شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران و سلطانی فر وزیر ورزش وجوانان دریافت کردند.

۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 4230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =