۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 4236

در راستای تحقق بودجه غیرنقد انجام شد

تامین ۱۱۰۰ میلیارد تومان درآمد غیر نقد شهرداری تهران از محل فروش املاک

مدیریت جدید شهری در وصول بودجه غیرنقد ضعف ندارد، شهرداری کنونی مخالف شهرفروشی است
تامین ۱۱۰۰ میلیارد تومان درآمد غیر نقد شهرداری تهران از محل فروش املاک

شهر: معاون شهردار تهران می‌گوید: شهرداری تهران تا پایان شهریور امسال به تعهد سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی خود در بودجه غیرنقد عمل خواهد کرد.

به گزارش شهر، به تازگی برخی نسبت به آنچه «کم کاری شهرداری تهران در وصول بودجه غیر نقد» خوانده اند، انتقاد کرده اند. این در شرایطی است که عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر، تاخیر در وصول بودجه غیرنقد شهرداری تهران را ناشی از زمان‌بر بودن مراحل به حساب نشاندن منابع حاصل از فروش املاک و زمین دانست و توضیح داد: اگرچه در دوره‌های قبل املاک خوب فروخته شده و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد، اما این به معنای ضعف مدیریت جدید شهری در وصول بودجه غیرنقد نیست و به تعهداتی که در بودجه امسال شهرداری وجود دارد، عمل خواهد شد.

امامی ادامه داد: بودجه غیرنقد مانند بودجه نقد نیست که فورا به حساب خزانه واریز شود، بودجه غیرنقد از مرحله مذاکره تا قیمت گذاری از طریق کارشناسی و یا مزایده ملک پروسه‌ای زمان بر دارد. 

او با بیان اینکه شهرداری تهران یکی از ثروتمندترین شهرداری‌های کشور است که املاک و اعتبارات زیادی دارد، گفت: اعتقاد داریم بودجه باید چالشی و رقم بالایی باشد تا سیستم خود را به سطح بالاتر بکشد، به طوری که افزایش بودجه غیرنقد سال ۱۳۹۷ نسبت به رقم تصویب شده در سال ۱۳۹۸ قابل مقایسه با بودجه غیرنقدی که برای امسال مصوب شده نیست، درواقع این میزان تقریبا ۱۰ برابر شده است. این در شرایطی است که املاک خوب فروخته و یا به سایرین واگذارشده است، اما با این حال شهرداری و معاونت مالی کار خود را انجام می‌دهد و متعهد است که تا پایان نیمه نخست سال یعنی پایان شهریور بخشی از بودجه که تحققش برعهده ماست محقق شود.

معاون شهردار تهران در پاسخ به این پرسش شهر که میزان تعهد برای تحقق بودجه غیرنقد چقدر است، بیان کرد: حدو ۲ هزار میلیارد تومان از محل پروژه‌های سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران و حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هم فروش حاصل از املاک به بانک‌ها است. این میزان محقق شده اما به دلیل پروسه طولانی هنوز در حساب های شهرداری مستقر نشده است. 

افزایش اختیارات شهرداران مناطق

امامی یکی از اقدامات برای افزایش بودجه غیرنقد را تفویض اختیار به شهرداران مناطق عنوان کرد و گفت: به شهرداران مناطق این اختیار و اجازه داده شده تا املاک کمتر از ۱۰۰ متر واقع در منطقه‌شان را متناسب با کاربردهای تجاری، مسکونی و یا کاربردهای دیگر طبقه بندی و این املاک را به سرمایه تبدیل کنند یا بفروشند و یا به پیمانکاران بدهند. بنابراین حتما اگر در پایان نیمه نخست سال، بیش از تعهدمان در بودجه غیرنقد تحقق پیدا نکند، حداقل به تعهدمان در همان میزان مشخص شده عمل خواهد شد. 

بودجه غیرنقد به معنای شهرفروشی نیست

او در پاسخ به اینکه آیا اصرار بر افزایش بودجه غیرنقد به معنای بازگشت به دوره گذشته و درآمدزایی با شهرفروشی است، توضیح داد: فروش املاک و پروژه‌ها در حد تامین تعهدی است که به شهرداری بر اساس بودجه واگذار شده است و شهرداری تهران در دوره جدید هیچ گاه بر خلاف قوانین و مقررات شهرسازی عمل نکرده و قصدی برای حرکت در مسیر گذشته هم ندارد. درواقع قرار نیست شهرفروشی انجام شود.

بودجه های سالانه شهرداری به بخش نقد و غیر نقد تقسیم می‌شود و که برغیرنقد مربوط به تهاتر و فروش املاک است. 

 خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 4236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =