آمادگی شهرداری منطقه ۶ برای اجرای طرح کاپ در ادارات و سازمان ها

در آئین انعقاد تفاهم نامه همکاری اجرای طرح مدیریت پسماند(کاپ) شهرداری تهران با وزارت صمت که در محل ساختمان شهرداری منطقه ۶ به امضا رسید بر آمادگی مدیریت شهری این منطقه برای اجرای طرح کاپ در سازمان ها، وزارتخانه ها و دوائر دولتی این محدوده تأکید شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۶، تورج فرهادی شهردار منطقه با تاکید بر اینکه پیش از اجرای طرح کاپ مخازن زباله بدون متولی بودند، عنوان کرد: بدون متولی بودن مخازن به این معنی است که هرکسی به خود این اجازه را می داد به طور مستقیم یا با استفاده از افراد نیازمند، زباله های قابل بازیافت را جمع آوری کند و به فروش برساند. اگرچه در حال حاضر شرایط بازیافت نسبت به گذشته بهتر شده است، هنوز هم میزان پسماندی که باید وارد چرخه بازیافت شود در مقایسه با کشورهای توسعه یافته کم تر است.

او با تاکید بر رویکرد فرهنگی شهرداری تهران به موضوع پسماند و اجرای طرح کاپ گفت: در قالب این پروژه قرار است مخازن به داخل خانه ها هدایت شوند و تفکیک در مبدا اتفاق بیفتد.

فرهادی بیان کرد: منطقه ۶ به واسطه حضور ارگان ها، وزارت خانه ها، بیمارستان ها و دانشگاه ها حدود یک میلیون جمعیت شناور دارد و به همین دلیل تلاش می کنیم تا اجرای پایلوت طرح کاپ را علاوه بر شهرک والفجر در مکان های عمومی هم پیاده سازی کنیم.

شهردار منطقه ۶ با اعلام آمادگی برای ارائه امکانات لازم به وزارت صمت به منظور اجرای طرح کاپ بیان کرد: در تهران روزانه ۳ بار زباله ها جمع آوری و دو بار شهر نظافت می شود، این آمار اما در کشورهای توسعه یافته به شکل هفتگی است. به همین دلیل هم شهرداری منطقه ۶ با تمام توان اجرای طرح های پسماندی را پیگیری می کند.

کاپ به وزارت صمت هم رسید

 در ادامه این نشست مهدی اصفهانی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه موضوع پسماند را می توان از جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و حتی دسترسی به انرژی های نوین بررسی کرد، گفت: در حوزه مدیریت پسماند از میان ۱۴۸ کشور در جهان، ایران در رتبه ۶۸ قرار دارد که این امر نشان می دهد در این زمینه نیازمند تبلیغات و سهیم کردن شهروندان هستیم.

او افزود: با اجرای طرح کاپ تمامی نهادهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی برای مدیریت بهتر پسماند پای کار آمدند، اما جای مشارکت تک تک خانواده ها و فرهنگ سازی برای حضور آن ها خالی است.

اصفهانی با تاکید بر اینکه باید در زمینه فرهنگ سازی از کودکان شروع کنیم، گفت: موضوع مدیریت درست پسماند برای ما بسیار بااهمیت است و اگر بتوانیم این موضوع را به خوبی در جامعه جا بیندازیم از محیط زیست برای نسل های آینده محافظت کرده ایم، آن هم در شرایطی که برای تولید هر تن کاغذ باید ۱۵ درخت تنومند قطع شود.

امکان همکاری گسترده شهرداری و صمت در بخش های مختلف مربوط به بازیافت

در ادامه این برنامه، صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه یکی از ملاک های سنجش و رتبه بندی شهرها در دنیا موضوع پسماند، نظافت و رفت و روب است، اظهار کرد: به منظور اجرای الگوی جدید مدیریت پسماند، در حال حاضر طرح کاپ را در بسیاری از مناطق از جمله منطقه ۶ پیگیری می کنیم. البته در گذشته هم اقداماتی برای بهبود مدیریت پسماند صورت گرفت که به شکل سیستمی نبود.

او در توضیح این موضوع گفت: در طرح کاپ ۶ محور را به طور جدی مورد توجه قرار داده ایم؛ ابتدا تفکیک پسماند از مبدا در منازل و ادارات و ...، در مرحله بعد اصلاح روند فشرده سازی و شیرابه گیری در ایستگاه های میانی و در گام سوم ساماندهی پسماندهای حجیم که برای این موضوع راه اندازی غرفه های الکتروکاپ را در دستور کار قرار دادیم. مراحل بعد نیز شامل هوشمندسازی مدیریت پسماند در قالب اقداماتی چون افتتاح مرکز مانیتورینگ، آموزش و فرهنگ سازی و ارتقای رویه مدیریت زباله سوزهاست.

علیپور خطاب به معاون وزارت صمت تاکید کرد: البته یک گام قبل از اجرای طرح کاپ وجود دارد که بحث تولید است و در اختیار شهرداری هم نیست. در این زمینه با همکاری وزارت صمت می توان برای تولیدکننده پسماند صنعتی و ... مسئولیت اقتصادی و اجتماعی تعریف کرد. به طور مثال، در این زمینه می توان موضوع مالیات برای بسته بندی را مورد توجه قرار داد تا از درآمد آن برای بحث بازیافت استفاده کرد.

او در پایان گفت که با توجه به ظرفیت منطقه ۶ و  فعالیت ارگان های مختلف در آن، می توان با سازمان های بسیاری برای اجرای طرح کاپ همکاری کرد و به تدریج شاهد کاهش مشکلات بود.

 

۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۵
کد خبر: 4264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =