هزینه ساخت خط ۱۰ مترو از ۱۹ هزار میلیارد تومان به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید

شهر: هزینه ساخت خط ۱۰ مترو تهران با ۳۵ ایستگاه در هفت ماه گذشته برابر با ۱۹ هزار میلیارد تومان بود اما امروز این رقم به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و وضعیت افزایش قیمت دوباره آن در آینده نیز قابل پیش‌بینی نیست.

به گزارش شهر، سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت خط ۱۰ و توسعه شمالی خط ۷ مترو تهران با بیان اینکه خط ۱۰ یکی از طولانی‌ترین و اصلی‌ترین خطوط متروی تهران است، افزود: این خط از نظر بار مالی نیز بزرگ‌ترین پروژه‌ای است که به صورت عمده با امکانات داخلی ساخته می‌شود. این خط هفت نقطه تبادل دارد و می‌تواند سفرهای مترو را افزایش دهد.

او در ادامه افزود: وعده داده شده تا پایان امسال ۱۲ ایستگاه افتتاح شود و امکان دارد که حتی به ۱۴ ایستگاه مترو نیز برسد. امید است که با تأمین مالی از منابع اوراق مشارکت و TOD و مجتمع‌های ایستگاهی و همچنین کمک‌های نقدی و غیرنقدی شهرداران مناطق، تا پایان امسال ۱۴ ایستگاه افتتاح شود.

هاشمی با بیان اینکه تعدادی از این ایستگاه‌ها بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، یادآور شد: هزینه برآورد شده برای ساخت خط ۱۰ در هفت ماه گذشته برابر با حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان بود. اما این رقم امروز به ۳۰ هزارمیلیارد تومان رسیده و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده این هزینه چه میزان خواهد شد.

او درباره تأمین منابع مالی ساخت این خط گفت: حدود سه هزار میلیارد تومان منابع مالی از طریق اوراق مشارکت برای سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ تأمین شد، اما به زودی نامه شهردار تهران درباره اجازه انتشار چهار هزار میلیارد تومان برای اورهال کردن ۴۴ قطار متروی فرسوده به دست شما می‌رسد.

معاون شهردار تهران با اشاره به فرسودگی قطارهای مترو گفت: قطارهای مترو به جهت فرسودگی مشکلاتی را برای شبکه ایجاد می‌کند. امید است که برای نوسازی قطارها از سازمان برنامه و بودجه کمک مالی گرفته شود.

دولت به موضوع ۶۳۰ دستگاه واگن ورود پیدا کند

او خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره سرانجام ۶۳۰ دستگاه گفت: بانک مرکزی به تازگی نماینده خود را برای قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن به چین اعزام کرده و نیاز است شما و دولت به این مسأله ورود کنید چرا که براساس وظایف قانونی شهرداری‌ها بیشتر از این نمی‌توان برای این قسمت تلاش کرد.

هاشمی به وضعیت اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها نیز اشاره کرد و یادآور شد:  مترو تهران هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن کسری دارد که در صورت تأمین، به جای دو میلیون سفر، حداکثر هفت میلیون سفر در روز می‌تواند انجام شود.اتوبوسرانی نیز ۴هزار دستگاه اتوبوس کسری دارد. سن اتوبوس‌های شهر بیش از ۱۲ سال است و باید در این زمینه نیز از دولت کمک مالی گرفته شود و مشکل آن را از محل اوراق مشارکت حل کرد. اکنون ۱۰۰ درصد هزینه اتوبوس‌ها را شهرداری تهران می‌پردازد که خارج از توان مدیریت شهری است.

معاون شهردار تهران درباره واگن سازی تهران، گفت: واگن سازی تهران که در حال تعطیلی است و شهرداری و دولت باید برای حل این مشکل دست به دست یکدیگر دهند.

او درباره وضعیت مترو پرند نیز توضیح داد: تفاهمی با وزارت راه انجام و عددی در بودجه در نظر گرفته شده که دستور تخصیص آن به زودی داده خواهد شد. شهرداری باید قراردادی منعقد کند. هر قرارداد یک میلیون دلار هزینه دارد و اگر کمک دولت نباشد شهرداری نمی‌تواند در این حد هزینه کند.

هاشمی  با اشاره به کاهش درآمدهای حمل و نقلی تهران با شیوع ویروس کرونا، گفت: در شرایط کرونا درآمدهای ناچیز اتوبوسرانی و مترو نیز کاهش یافته است و دولت نیز تاکنون کمک هزینه‌ای نپرداخته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره وضعیت تاکسی‌ها، بیان کرد: ۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در تهران وجود دارد. اگر ایران خودرو همکاری کند و دولت نیم نگاهی به موضوع نوسازی داشته باشد، امسال نوسازی ۱۵ هزار دستگاه تاکسی انجام خواهد شد.

خبرنگار: ریحانه جاویدی

۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
کد خبر: 4268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =