حمل و نقل ریلی راه حل تمرکز جمعیت در کلانشهرها است

شهر: شهردار تهران راه حل مشکل تمرکز جمعیت در کلانشهرها را استقرار جمعیت در مساحت پیرامونی شهر دانست و گفت: حمل و نقل عمومی نقش اصلی را در انتقال جمعیت به مرکز شهر ایفا می‌کند.

به گزارش شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم آغاز عملیات اجرایی خط ۱۰ مترو تهران، اصلی‌ترین معضل کلان شهرها به ویژه شهر تهران را تمرکز جمعیت و فعالیت در آن ذکر کرد و افزود: البته این مشکل همه کلان شهرهاست. راه حل این مشکل نیز استقرار جمعیت در مساحت پیرامونی شهر است که حمل و نقل عمومی نقش اصلی را در انتقال جمعیت به مرکز شهر ایفا می‌کند. همچنین حمل و نقل ریلی اصلی‌ترین راه حل این مسئله است. همه کلانشهرها تلاش کرده‌اند که اقتصاد مرتبط با حمل و نقل ریلی را فعال کنند تا بتوانند آن را گسترش دهند. مدیریت شهری نیز اتصال حمل و نقل ریلی به شهرها را دنبال کرده و مسیر ریلی پردیس را نیز در دستور کار  خود قرار داده است.

حناچی در ادامه گفت: داخل محدوده شهر تهران ۲۴۰ کیلومتر مسیر وجود دارد که همین میزان برای ساخت و ساز در دستور  کار قرار گرفته است. امروز ساخت ۴۰ کیلومتر از آن مسیر آغاز می‌شود.

شهردار تهران با اشاره به جزئیات پروژه ساخت خط ۱۰ مترو تهران، توضیح داد: از ویژگی‌های خط ۱۰ مترو این است که بخشی از سیاهچاله‌های شهر را پوشش می‌دهد. یکی از این سیاه چاله‌ها منطقه خاک سفید و یکی دیگر نیز نمایشگاه بین‌المللی است که هرسال در زمان‌های برگزاری نمایشگاه‌ها این محدوده تبدیل به یک معضل ترافیکی می‌شد. هر چند برنامه این است که نمایشگاه‌های بزرگ به شهر آفتاب منتقل شود اما زمان برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی نیز در این منطقه مشکلات ترافیکی ایجاد می‌شود. خط ۱۰ مترو این محدوده را نیز پوشش خواهد داد. همچنین دانشگاه شهید بهشتی و واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد همگی در مسیر این خط مترو قرار دارند و ایستگاه‌های تبادلی این خط می‌تواند در بهره وری سایر خطوط مترو  نقش تبادلی داشته باشد.

او در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: آن زمان که شهرداری منابع مالی دراختیار داشت از فرصت‌ها استفاده نکرد و امروز که با مشکل منابع مالی مواجه است، انتظار می‌رود دولت به شهرداری کمک کند. تأمین اعتبار مالی چنین پروژه‌های کلانی در توان مدیریت شهری نیست و حاکمیت می‌تواند با ایجاد مکانیزم‌های درستی، این پروژه‌ها را به نتیجه برساند.حمل و نقل و شهرسازی دو بال یک مجموعه هستند که باید به یکدیگر کمک کنند. سکونت ۴۵۰ هزار نفر در محدوده منطقه ۲۲ بارگذاری شده است. این در صورتی است که هیچ برنامه‌ای برای حمل و نقل ریلی آن وجود نداشته و در مقابل مناطقی هستند که حمل و نقل ریلی دارند اما به میزان کافی توسعه نیافته‌اند. باید از همه ظرفیت‌های شهرسازی برای تولید ثروت و منابع استفاده کرد.

حناچی در ادامه گفت: اداره کلان شهری مانند تهران توسط مسئولان محلی امکان پذیر نیست و حاکمیت باید به آن کمک کند مسائلی مانند آلودگی و حمل و نقل ریلی از جمله مسائلی هستند که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند آن را انجام دهد. 

شهردار تهران ضمن اشاره به برنامه شهرداری برای مقابله با آلودگی هوا، یادآور شد: این برنامه‌ها شامل برقی کردن منابع آلوده کننده مانند اتوبوس، تاکسی و مترو است که توسط مدیریت شهری پیگیری می‌شود.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸
کد خبر: 4269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =