اگر تأمین واگن و اتوبوس حل نشود، سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت دچار فروپاشی خواهد شد

شهر: متوسط عمر اتوبوس‌های تهران ۱۲ سال و عمر مجاز اتوبوس ۱۰ سال است یعنی همه اتوبوس‌های تهران فرسوده‌اند. مترو نیز واگن‌های ۲۴ ساله دارد که باید تعمیرات اساسی و نوسازی شوند.

به گزارش شهر، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت خط ۱۰ مترو و توسعه شمالی خط ۷ مترو با  اشاره به تاریخچه حمل و نقل ریلی در  کشور، گفت: نخستین خط ریلی ایران بین پیر بازار و بندر انزلی در سال ۱۲۲۷ و آخرین خط ریلی هم در قزوین- رشت ساخته شده و در این ۱۷۰ سال، ۱۰ هزار و ۳۰۰ کیلومتر طی سه حکومت قاجار و پهلوی و جمهوری اسلامی ساخته شده است. میانگین ساخت مترو ۶۰ کیلومتر در سال بوده که بسیار پایین است.

او با بیان اینکه در مترو سالیانه نیز ۵ کیلومتر به صورت متوسط ساخته شد، افزود: البته این میزان نصف برنامه بوده اما در بزرگراه به جای ۴۵۰ کیلومتر، ۵۰۰ کیلومتر ساخته شد یعنی بیش از برنامه و این نشان می‌دهد که به حمل ونقل خودرو محور به جای حمل و نقل عمومی بها داده شده است.

هاشمی ضمن اشاره به تصویب طرح تات، گفت: طبق این مصوبه ساخت تونل بر عهده  شهرداری گذاشته شد و ساخت ایستگاه نیز با مجتمع های ایستگاهی تأمین می‌شد و تجهیزات برعهده دولت گذاشته شد. شهرداری بخشی از کار خود را انجام داد اما دولت تجهیزات را تأمین نکرد و در حال حاضر حدود ۹۰ کیلومتر، متروی ساخته شده و تجهیز نشده وجود دارد. البته دولت اعتبار را تصویب کرده اما عملیاتی و اجرایی نشده و کارخانجات ساخت واگن های کشور تعطیل‌اند، اما مصوبه تأمین دو هزار واگن ، به مدت چهار سال معطل مانده است. انتظار می‌رود که در همین دولت این مسأله عملی و مصوبات تأمین واگن و اتوبوس اجرایی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اگر مساله تأمین واگن و اتوبوس حل نشود، سیستم حمل ونقل عمومی تهران دچار فروپاشی می‌شود، گفت: متوسط عمر اتوبوس‌های تهران ۱۲ سال است و عمر مجاز اتوبوس ۱۰ سال، یعنی همه اتوبوس‌های تهران فرسوده‌اند. مترو نیز واگن‌های ۲۴ ساله دارد که باید اورهال و نوسازی شوند اما به دلیل فقدان منابع مالی روی زمین مانده است.

او در ادامه افزود: با اصرار آقای قالیباف خط ۷ مترو به قرارگاه خاتم الانبیا داده شد و درحال حاضر پرونده به دادگاه رفته و بازرسی کل کشور اعلام جرم کرده که چرا مترو را به سپاه دادید که ساخته شود و اگر اینطور قرار باشد، دیگر نمی‌توان خطوط مترو را برای ساخت به قرارگاه داد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان سخنان خود بیان کرد: امید است آقایان روحانی، نوبخت، جهانگیری و همتی جلسات ویژه، سریع و پشت سرهمی بگذارند و مشکل مترو و اتوبوس تهران را حل کنند، هربار که جلسه می‌گذارند کار از چاله ای درمی‌آید و به چاله بعدی می‌افتد و چند ماه معطل می‌ماند.

۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷
کد خبر: 4271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =