تخصیص ۸۵۰۰ میلیارد تومانی دولت برای توسعه مترو در کلانشهرهای کشور

شهر: رئیس سازمان برنامه و بودجه از آمادگی بازدید برای کارخانه واگن سازی تهران خبر داد و گفت: دولت ۸هزار ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه مترو در شهرهای کشور در نظر گرفته و با توجه به برنامه ارائه شده از سوی شهرداری سهم تهران مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش شهر، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت خط ۱۰ مترو و توسعه شمالی خط ۷ مترو تهران با بیان اینکه باید از سمت دولت برای قدردانی در زمینه خدمتی که به مردم بزرگ تهران ارائه می‌شود، فردی در این جلسه حاضر می‌شد گفت: حضور من از طرف دولت در این مراسم به عنوان عامل مشارکت در فعالیت قطار شهری تهران است. دولت خود را موظف می‌داند برای رفاه حال شهروندان از طریق ریل و مترو مشارکت داشته باشد. سال گذشته درخواست هزار و ۴۰۰ تا هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از طریق اوراق مشارکت وجود داشت که با وجود مشکلات مالی دولت به تعهد خود عمل کرد.

او در ادامه افزود: دولت براساس تبصره ۱۸ به سهم خود عمل کرده و باز هم برای کمک رسانی آمادگی دارد. کمک رسانی به توسعه مترو وظیفه دولت در شهر تهران است اما در کلانشهرهای دیگر مثل تبریز، شیراز، مشهد و حتی کرج هم مشارکت دارد و به تعهدات خود برای سال ۱۳۹۹ عمل می‌کند. دولت ۸هزار ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه مترو در شهرهای کشور در نظر گرفته و با توجه به برنامه ارائه شده از سمت شهردار تهران سهم پایتخت مورد توجه قرار می‌گیرد.

نوبخت با اشاره به توسعه بیش از ۱۰ هزار کیلومتری خطوط ریلی در کشور، گفت: این آمار مربوط به سال۱۳۹۲ بوده و پس از آن دولت توانست مرکز استان همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و رشت هم به شبکه سراسری ریلی وصل کند. امسال استان کردستان هم به شبکه سراسری وصل می‌شود و دولت در حال اتصال مثلث گردشگری کشور است.

رئیس سازمان برنامه بودجه، یادآور شد:  با توسعه ۷۰۰ کیلومتری ریلی تا پیش از پایان دولت، چابهار به عنوان بندر اقیانوسی غیر تحریمی از طریق زاهدان به شبکه ریلی وصل می‌شود، که این اقدامات،  گوشه‌هایی از اقدامات دولت در حوزه ریلی است و حداقل هزار و ۹۰۰ کیلومتر یعنی نزدیک ۲۰ درصد آن امسال تحویل  ملت ایران داده خواهد شد.

او ضمن اعلام آمادگی برای توسعه خط ۷ و آغاز عملیات خط ۱۰ مترو، افزود: در ارتباط با واگن سازی هفته آینده آمادگی بازدید وجود دارد چرا که تمامی این زیرساخت‌، نیاز به واگن دارد و ریل به تنهایی مشکل ما را حل نمی‌کند.

نوبخت گفت: با توجه به روابط خوب دولت و شهرداری تهران، منابع لازم برای توسعه خطوط مترو تأمین می‌شود. دولت هر سال از منابع عمومی، منابعی را صرف عمران و نوعی اجرای طرح‌های تملک دارایی می‌کند. برای سال جاری  حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در بودجه ما کنار گذاشته شده که از این رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان به تهران تخصیص داده شده است. علاوه بر این ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای کمک به قطار شهری و  متروی کلان شهرها اختصاص داده شده که سهم تهران از این رقم قطعاً قابل توجه خواهد بود.

او با بیان اینکه تاکنون شهرداری تهران رقمی برای اجرای این طرح به ما اعلام نکرده است، گفت: به محض اعلام رقم و اولویت تهران و همچنین به محض دریافت این درخواست با توجه به روابط صمیمانه دولت و شهرداری تهران، بلافاصله به تخصیص مبلغ اقدام خواهد شد. 

نوبخت در ادامه درباره چگونگی تأمین واگن‌های مورد نیاز کشور، گفت: سیاست دولت فعال کردن واحدهای داخلی در این زمینه است. در شهر تهران یک واحد تولیدی کلان قرار دارد و هفته آینده از آن واحد بازدید خواهد شد. در شهرهای دیگر نیز کارخانجاتی وجود دارد که می‌توان با استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ آنها را فعال کرد. به تناسب خطوط ریلی جدید نیاز به واگن نیز وجود دارد که می ‌وان با استفاده از فرزندان ملت در این کارخانجات این مشکل را حل کرد. هفته آینده به واگن سازی می‌روم تا قراردادی در این زمینه امضاء شود. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره بازسازی اتوبوس‌های شهری، تأکید کرد: با شهرداری تهران تفاهم نامه مکتوبی امضاء شده تا براساس آن بتوان اتوبوس‌های تهران را تعمیرات اساسی یا بازسازی کرد.

خبرنگار: ریحانه جاویدی

۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۶
کد خبر: 4272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =