اقدامات مناسب سازی سال گذشته در هفت خط مترو تهران

شهر: سال گذشته اقدامات مناسب سازی بسیاری از جمله نصب و راه اندازی آسانسور، شیب ویژه معلولان و ... در ایستگاه‌های خطوط هفت‌گانه تهران انجام شد.

به گزارش شهر، از ابتدای روی کارآمدن دوره پنجم مدیریت شهری مناسب سازی معابر، ساختمان‌ها، پروژه‌های عمرانی، حمل و نقل عمومی، بوستان‌ها و هرگونه فضای شهری دیگر رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت؛ اینگونه که پیروز حناچی، شهردار تهران مناسب سازی فضاهای شهری را از اولویت‌های اساسی شهرداری عنوان می‌کند.

طبق تأکید شهردار تهران بر مناسب سازی فضاهای شهری براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، سال گذشته قرار شد که هر ایستگاه متروی جدیدی هنگام بهره برداری به منظور رعایت حال معلولان و افراد کم توان مجهز به پله برقی و آسانسور باشد. از همین رو تمامی ایستگاه‌های جدید با پله برقی و آسانسور به بهره برداری می‌رسند و در صورت تکمیل نشدن آسانسور، شرکت مترو متعهد شده که ظرف مدت سه ماه پس از بهره برداری نسبت به راه اندازی آسانسور در این ایستگاه‌ها اقدام کند.

سال گذشته به جز نصب آسانسور در تعدادی از ایستگاه‌ها، اقدامات فراوان دیگری برای تسهیل عبور و مرور معلولان در هفت خط مترو اجرا شده است.

نصب شیب معلولان و ساخت مسیر ویژه نابینایان

یکی از این اقدامات مناسب سازی فراهم شدن امکان رفت و آمد با صندلی چرخدار در تمامی گیت‌های آسانسوری ایستگاه‌های خط ۲ مترو است. پیش از این اقدام، اندازه تمامی ورودی های آسانسور برای عبور صندلی چرخدار استاندارد و مناسب سازی شده نبود. همچنین آسانسورهای چهارگانه در ایستگاه‌های کرج و گلشهر در خط ۵ مترو نصب شد.

اقدام دیگر سال گذشته، نصب شیب ویژه معلولان در محوطه ایستگاه شوش جنب ورودی غربی در خط یک و شیب ویژه معلولان در ورودی شماره ۲ غربی ایستگاه فدک در خط ۲ مترو است. درضمن ورودی جنوبی ایستگاه تهرانپارس واقع در خط ۲ مترو نیز همسطح شده است.

هندریل برای راه پله‌های ایستگاه صادقیه، تابلو و هند ریل در ورودی جنوبی و تابلو ورودی شمالی ایستگاه دانشگاه علم و صنعت، تابلو در ورودی شمالی و جنوبی ایستگاه شهید باقری، تابلو و نرده در ورودی آسانسور جنوبی میدان ۴۷ ایستگاه سرسبز در خط ۲ مترو نصب شده است.

همچنین شیب ویژه معلولان و هندریل جهت حفط ایمنی مسافران در ایستگاه آزادگان واقع در خط ۳ مترو نصب شده است.

اقدامات مناسب سازی در ایستگاه‌های خط ۴ مترو در سال گذشته شامل کفسازی اجرای مسیر ویژه نابینایان در ورودی شماره یک ایستگاه شهرک اکباتان در خط ۴، هم‌تراز کردن رمپ خیابان با ورودی شمالی و اتصال شیب ویژه از خیابان به شیب مترو ورودی جنوبی ایستگاه بیمه و همچنین نصب سنگ مسیر روشندلان در محوطه بیرونی ورودی تاکسیرانی است.

ایجاد مسیر ویژه نابینایان و ایجاد شیب ویژه معلولان در ورودی ایستگاه دولت آباد، اجرای مسیر ویژه نابینایان در ورودی ایستگاه بعثت از جمله اقدامات مناسب سازی خط ۶ مترو است.

سال گذشته در خط ۷ مترو شیب ویژه معلولان در ایستگاه‌های میدان صنعت، دانشگاه تربیت مدرس، رودکی، میدان محمدیه و بسیج نصب شد. همچنین راه اندازی آسانسور ایستگاه میدان محمدیه و بسیج جزو این اقدامات است

ارائه کارت بلیت تخفیف دار به اقشار خاص

براساس مصوبه هرساله شورای اسلامی شهر تهران، کارت بلیت مترو و اتوبوس تخفیف دار به اقشار خاص ارائه می‌شود. صدور کارت بلیط ویژه جانبازان بالای ۲۵ درصد جانبازی به صورت کاملا رایگان، صدور کارت منزلت برای سالمندان بالای ۶۰ سال با تخفیف ۹۰ درصد، صدور کارت بلیت رایگان مخصوص معلولان و نابینایان و همچنین صدور کارت بلیت ویژه افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی با تخفیف ۵۰ درصد از جمله اقدامات شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در این زمینه است.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 4429

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =