۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
کد خبر: 4476

مدیرعامل شرکت خدمات اداری شهر

واکنش به ادعای جذب سیاسی نیرو در شهرداری تهران

جذب دستیاران با استخدام بدون آزمون ۳۰ هزار نیرو در گذشته فرق دارد
واکنش به ادعای جذب سیاسی نیرو در شهرداری تهران

شهر: مدیرعامل شرکت خدمات اداری شهر با تشریح جزئیات آزمون جذب دستیاران ارشد مدیران ارشد شهرداری تهران، نسبت به برخورد سیاسی با این آزمون واکنش نشان داد.

سید مصطفی قاضی‌زاده هاشمی، مدیرعامل شرکت خدمات اداری شهر وابسته به شهرداری درباره اهمیت آزمون جذب دستیاران مدیران ارشد شهری، گفت: آخرین باری که شهرداری تهران اقدام به برگزاری آزمون برای جذب نیروی انسانی کرده است به بیش از ۳۰ سال قبل برمی‌گردد. البته در آزمونی هم که در دهه ۷۰ برای جذب نیرو در شهرداری برگزار شده، جذب به صورت محدود صورت گرفته است. هیچ‌گاه در شهرداری تهران جذب دستیار برای مدیران شهری که بخواهد به صورت عادلانه و بدون هیچ رانتی باشد، صورت نگرفته است.

او با بیان اینکه طرح جذب دستیار مدیران ارشد شهرداری تهران واکسنی در برابر کرونای مزمن رانت جذب نیرو است، گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت جوانان متخصص و افراد علاقمند به حوزه‌های شهری، افزایش بهره‌وری سازمانی و جذب عادلانه، شایسته‌سالارانه و نخبه‌گرایانه در شهرداری از اهداف مهم این آزمون است و همه شهروندان تحصیل‌کرده با رعایت شرایط سنی می‌توانند در آن شرکت کنند.

شهرداری تهران رو به پیری است؛ جذب ۲۰۰ دستیار مدیران ارشد شهری حرکتی عملی در راستای جوانگرایی است 

قاضی‌زاده هاشمی افزود: میانگین سنی مدیران و کارکنان در شهرداری تهران بالا رفته است و شهرداری پایتخت رو به پیری است. باید اعلام کنم که در شهرداری تهران در رده سنی زیر ۳۰ سال مدیر نداریم و در رده سنی ۳۰ تا ۳۲ سال فقط ۷ مدیر حضور دارند. در حال حاضر شهرداری تهران دارای ۶۰ هزار و ۳۹۲ نیروی کارمندی و کارگری رسمی و قراداری است که تنها ۳ هزار و ۸ نفر این نیروها یعنی ۴.۹۸ درصد آنها دارای سن زیر ۳۲ سال هستند. بنابراین نیاز به جوانگرایی داریم.

او ادامه داد: اجرای طرح جذب دستیاران مدیران ارشد شهرداری تهران بیانگر این است که اداره کلانشهری مانند تهران با چالش‌های عدیده پیش رو، فقط با کار تخصصی و دانش روز و جوانگرایی و تلفیق آن با تجربه مفید، میسر است. بنابراین شهرداری تهران که در حوزه‌های مختلف تخصصی پسماند، حمل‌ونقل، اجتماعی و ... خدمات شبانه‌روزی به شهروندان ارائه می‌دهد باید سازمانی پویا باشد و با جوانگرایی و جذب نیروهای متخصص، خون جدیدی وارد این سازمان بزرگ کنیم.

منشأ قانونی جذب جدید در شهرداری تهران 

مدیرعامل شرکت خدمات اداری شهر درباره قوانین و مصوباتی که به این آزمون شأنیت قانونی می‌دهند نیز به همشهری آنلاین گفت: برگزاری این آزمون متناسب با قوانین و مصوبات شورای شهر تهران از جمله بند ۲ ماده ۹ برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران و بند ۵ تبصره ۲۰ بودجه ۹۹ شهرداری و همچنین مصوبه هیات دولت درباره جذب دستیار برای مدیران است. مصوبه شورای شهر تهران به شهرداری تهران اختیار می‌دهد تا به نسبت ۵۰ درصد ظرفیت افرادی که سالانه از شهرداری خارج یا بازنشسته می‌شوند نسبت به جذب نیرو اقدام کند. همچنین دولت در سال‌های ۹۴ و ۹۶ تصویب‌نامه‌هایی دارد که در آنها ضوابط تامین دستیاران دستگاه‌های اجرایی را مشخص کرده است.

او افزود: البته شهرداری تهران در آزمون جذب دستیاران مدیران ارشد، تصمیم به جذب در سطح سقفی که مصوبه شورای شهر تهران اجازه داده است، ندارد؛ بلکه فقط حدود ۲۰۰ نفر به عنوان دستیاران معاونان شهردار، شهرداران مناطق، مدیران کل، مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌ها و به طور کلی مدیران استراتژیک شهرداری تهران استخدام می‌شوند.

شهرداری تهران در دوره جاری مدیریت شهری چقدر سبک شد؟  

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که برخی جذب نیروی جدید در شهرداری را مغایر با سیاست چابکسازی می‌دانند، بیان کرد: دوره فعلی مدیریت شهری، شهرداری تهران را در سال ۹۶ با ۶۹ هزار نیرو تحویل گرفت این درحالیست که آمار نیروی انسانی رسمی و قراردادی شهرداری تهران در حال حاضر کمتر از ۶۱ هزار نیروی انسانی است. با این حال، شهرداری تهران همچنان نیرو زیاد دارد و باید نیروهایش را کم هم بکند و روند کاهش تعداد نیروها در شهرداری تهران در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت خدمات اداری شهر گفت: شهرداری تهران به دنبال این است که تا جای ممکن از نیروهای داخل شهرداری برای پیشبرد امور شهر استفاده کند ولی برای جایگاه‌هایی که حساسیت وجود دارد و لازم است افرادی به کار گرفته شوند که به ساماندهی تصمیم‌سازی مدیران کمک کنند، باید بهترین افراد انتخاب شوند. بنابراین فرآیند آزمون و ارزیابی را برای جذب دستیاران مدیران پیش‌بینی کردیم تا افراد متناسب با رشته تحصیلی و شرایط سنی در این آزمون شرکت کنند و در نهایت برگزیدگان آزمون به کار گرفته شوند.

او در واکنش به برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای مبنی بر اینکه این آزمون برای جذب سیاسی نیرو در شهرداری تهران است به همشهری آنلاین گفت: علاقمند به برخورد سیاسی در موضوعات شهری نیستیم و شهرداری تهران نباید سیاسی باشد. آنچه در این آزمون اتفاق می‌افتد جذب ۲۰۰ نیروی متخصص و جوان از میان شهروندان کشور طی فرآیندی کاملا عادلانه، شفاف و بدون رانت است. این جذب با جذب حدود ۳۰ هزار نفر در گذشته که بدون برگزاری آزمون و بدون هیچ فرآیند شفافی صورت گرفته، متفاوت است.

قاضی‌زاده هاشمی در بخش دیگر این گفتگو درباره حوزه اختیارات و مسئولیت‌های دستیاران مدیران شهرداری تهران، به مواردی نظیر کمک فکری و همکاری بی‌واسطه با مدیر ارشد شهری، تحلیل و ساماندهی فرآیند تصمیم‌سازی و نظارت بر عملکرد زیرمجموعه مدیریت مربوطه اشاره کرد.

دستیاران مدیران شهرداری با چه نوع قراردادی و همتراز چه پستی در شهرداری استخدام می‌شوند؟

او درباره نوع قرارداد و همترازی پستی که دستیاران مدیران ارشد شهری در آن قرار می‌گیرند نیز گفت: قرارداد دستیاران به صورت قرارداد کار معین است و این دستیاران متناسب با طبقه‌بندی که در شهرداری وجود دارد و بر اساس مصوبات شورای اداری و استخدامی، همتراز مدیران پایه شهرداری محسوب می‌شوند. برگزیدگان آزمون جذب دستیاران مدیران شهرداری تهران قرار است تا سال ۱۴۳۰ در شهرداری شاغل باشند.

او در پاسخ به اینکه آیا کارکنان شهرداری تهران امتیاز خاصی نسبت به دیگر شرکت‌کنندگان در این آزمون خواهند داشت، ادامه داد: کارکنان شاغل در شهرداری تهران که در این آزمون شرکت می‌کنند هیچ امتیاز خاصی نسبت به سایر شهروندان شرکت کننده نخواهند داشت.

دستیاران مدیران ارشد شهرداری کی استخدام می‌شوند؟

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرعامل شرکت خدمات اداری شهر در پایان درباره اینکه برگزیدگان نهایی این آزمون چه زمانی به استخدام شهرداری درخواهند آمد، نیز گفت: اجرای آزمون از صدور فراخوان و برگزاری تا اعلام نتایج و صدور کارنامه بر عهده تعاونی سازمان سنجش آموزش کشور است. پس از برگزاری آزمون، برگزیدگان اولیه به اندازه ۳ تا ۴ برابر ظرفیت پذیرش معرفی می‌شوند. سپس این افراد متناسب با علاقمندی و تخصص‌شان انتخاب می‌کنند که علاقمند به فعالیت و دستیار شدن در چه حوزه‌ای هستند و در ادامه در فرآیند مصاحبه حضوری و کانون ارزیابی که با هماهنگی شهرداری و توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود شرکت می‌کنند. این فرآیند تا اواخر پاییز امسال به طول می‌انجامد و پیش‌بینی می‌شود دستیاران در اوایل زمستان امسال مشغول به کار شوند.

۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
کد خبر: 4476

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =