ضرورت تقویت بودجه مناسب سازی شهرداری‌ها

شهر: باتوجه به اینکه طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، لایحه بودجه سال آینده در نیمه دوم هر سال بررسی و تنظیم می‌شود، رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور تأکید کرد که باید ردیف بودجه مناسب سازی شهرداری‌ها در سال آینده افزایش یابد.

ابراهیم کاظمی مومن سرائی، رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در گفتگو با شهر، ضمن اشاره به تکالیف قانونی شهرداری‌های درباره مناسب سازی‌، بیان کرد: طبق آیین‌نامه اجرایی ماده ۳ قانون حمایت از معلولان، ۶ موضوع مهم به عنوان تکالیف قانونی شهرداری‌ها ذکر شده است.

او با بیان اینکه اگر شهرداری‌های سراسر کشور قوانین و مقرراتِ حوزه مناسب سازی را انجام دهند، بخش اعظمی از مشکلات مناسب سازی کشور حل خواهد شد، افزود: در دوازدهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور موضوعات مهم و پیشنهادات خوبی مطرح شد. شهرداری تهران با تدوین طرح جامع مناسب سازی، نقشه راه خوبی برای مسیر مناسب سازی پایتخت طراحی کرده است.

کاظمی مومن سرائی در ادامه گفت: باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور، مشکلات بودجه‌ای، آموزشی، فرهنگی و ... بسیاری بر سر مناسب سازی شهرها وجود دارد اما  برگزاری این جلسات نشان می‌دهد که عزم تمامی معاونان شهردار تهران برای مناسب سازی شهر جمع شده است.

او با بیان اینکه برگزاری این جلسات سبب می‌شود که مصوبات پیشنهادی تصویب و در نهایت ابلاغ شود، توضیح داد: پس از ابلاغ به شهرداری‌ها باید نظارت بر اجرای مصوبه‌ها توسط ستاد صورت گیرد. طی چند ماه آتی یا نهایت یک سال پیش‌رو می‌توان شاهد این بود که شرایط مناسب سازی در شهر تهران بهبود و سرعت بیشتری یافته باشد. هر زمان که تهران در مسیر مناسب سازی حرکت کند و سرعت بگیرد دیگر استان‌های کشور هم در همین مسیر حرکت می‌کنند.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور از انجام مکاتبات ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور با دولت و ریاست جمهوری به منظور نگاه ویژه‌تری برای تصویب و تخصیص بودجه به امر مناسب سازی خبر داد و گفت: ردیف بودجه مناسب سازی شهرداری‌ها باید تقویب شود و عدد بزرگ‌تری به مناسب سازی شهرها تخصیص یابد. هرجایی که فرهنگ و اراده‌ای برای مناسب سازی وجود داشته، کار مناسب سازی انجام شده است. مناسب سازی شهر تنها برای معلولان نیست بلکه همه آدم‌ها یک روزی به سن سالمندی و ناتوانی می‌رسند.

آیین‌نامه اجرایی ماده (۳) قانون حمایت از معلولان - ماده ۱۰ مربوط به وظایف قانونی شهرداری‌ها

ماده ۱۰- شهرداری ها و دهیاری های سراسر کشور موظفند جهت مناسب سازی و دسترس پذیری محیط، معابر، اماکن و وسایل حمل و نقل عمومی و مبلمان شهری اقدامات زیر را انجام دهند:

۱- هم سطح سازی، مناسب سازی و نصب خط هدایت نابینایان در پیاده روها و تأمین محل ویژه توقف (پارک) خودروی افراد دارای معلولیت در محل توقف حاشیه خیابان ها و توقفگاه های عمومی.

۲- نصب چراغ های راهنمای مجهز به علایم صوتی ویژه افراد نابینا و کم بینا در تقاطع ها.

۳- انجام اقدامات و تمهیدات لازم برای فرهنگ سازی در جامعه پیرامون رعایت ضوابط مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برای افراد دارای معلولیت.

۴- فعال سازی سامانه اطلاع رسانی و دریافت شکایات مردمی در خصوص مشکلات مناسب سازی و دسترس پذیری معابر و محیط های شهری و اقدام در جهت رفع موانع موجود.

۵- مشروط کردن صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان کار برای تمامی ساختمان ها و اماکن عمومی از جمله مجتمع های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی به رعایت ضوابط مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برای افراد دارای معلولیت در مورد دسترس پذیری افراد دارای معلولیت توسط مجری.

۶- مناسب سازی و دسترس پذیری همه پایانه ها، ایستگاه ها، تأسیسات سامانه ها و ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری منطبق با قوانین داخلی و استانداردهای بین المللی برای افراد دارای معلولیت، تأمین امکان بهره مندی این افراد از ناوگان حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی و آموزش کارکنان خود جهت همیاری عملی و صحیح با مسافران دارای معلولیت.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 4516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =