لزوم احیای نهاد راهبری و پایش طرح های توسعه شهری

شهر:تشکیل نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری که از مهمترین موضوعات کمیسیون شهرسازی و معماری در دوره پنجم شورای شهر تهران بود آنگونه که انتظار می رفت ، پیش نرفت و رییس آن چند ماه پس از تشکیل استعفا داد.

زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در گفتگو با شهر با اشاره به آخرین وضعیت فعالیت نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری  و اهمیت این موضوع برای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: یکی از دلایلی که در تهران دچار آشفتگی طرح ها شده بودیم و به طرح تفصیلی عمل نشده، این بود که نهاد پایشی و نظارتی که باید روی این طرح ها نظارت کنند مورد توجه قرار نگرفته است.

او با بیان اینکه وظیفه  نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری پایش مداوم شهر و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی است، عنوان کرد: اواخر پاییز سال گذشته با حضور شهردار تهران، رییس شورای اسلامی شهر و وزیر راه و شهرسازی  تفاهمنامه سه جانبه تشکیل نهاد به امضا رسید. همچین بر سر انتخاب شورای علمی، اعضای نهاد و رییس آن هم تفاهماتی انجام شد.  البته پس از تشکیل نهاد آن سرعتی که در روند فعالیت آن انتظار می رفت ، اتفاق نیفتاد.

عضو کمیته شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: دلایل مختلفی مطرح شد که یکی از آنها نبود ظرفیت های لازم برای پشتیبانی از فعالیت ها بود، این موضوع از طریق کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، شهردار تهران و معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران به منظور ایجاد ظرفیت های پشتیبانی مورد پیگیری قرار گرفت.

نژاد بهرام ادامه داد: یکی دیگر از علل مطرح شده از سوی رییس نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری این بود که در بدنه شهرداری نسبت به فعالیت نهاد باور مناسبی وجود ندارد، ممکن است در سطح ارشد باور مناسب نسبت به تشکیل نهاد وجود داشته باشد اما در لایه های پایینی این باور وجود ندارد که موجب می شود کار به کندی پیش رود.

او با اشاره به دیگر عوامل ناموفق بودن نهاد اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات این بود که نهادی در گذشته شکل گرفته بود و با جریان طرح تفصیلی حرکت می کرده، منحل می شود و جمع کردن نهاد مجدد کار سختی می شود. تشکیل نهاد در برنامه پنج ساله شهر تهران پیش بینی شده و در بودجه سال ١٣٩٨ و ١٣٩٩ هم برای بودجه لازم در نظر گرفته شده بود اما تحولات چشم گیری در حوزه مربوطه اتفاق نیفتاد.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه رفتن آقای فرجامی تا حدودی بیش از پیش بر نگرانی ها افزود، گفت: آقای فرجامی برای تشکیل نهاد بسیار مشتاق بود و زمانی که استعفا داد نشان می دهد که تمام ظرفیت‌هایی که منجر به فعال شدن نهاد می شده، محقق نشده است. در حال حاضر معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در صدد یافتن فردی مناسب برای به عهده گرفتن ریاست نهاد است

او با بیان اینکه شهرداری تهران براساس تعهدی که به شورا داده باید هر چه سریع تر نسبت به تشکیل نهاد اقدام کند، اضافه کرد: نهاد به صورت فراسازمانی فعالیت می کند و تنها متعلق به شورا و شهرداری تهران نیست بلکه به وزارت راه و شهرسازی هم تعلق دارد به همین منظور در اسرع وقت باید فردی مورد تایید مدیریت شهری و وزارت راه و شهرسازی ریاست نهاد را بر عهده بگیرد.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 4526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =