وجود 2 هزار ملک ناایمن در منطقه 12

در حالی که متوسط نوسازی بافت فرسوده در مناطق تهران ۴۰ درصد است، این رقم در منطقه 12 به 14 درصد کاهش می یابد. شورای شهر تهران یکی از جدی ترین دلایل این امر را هم پوشانی بافت تاریخی و بافت فرسوده و مشکلات ناشی از آن اعلام می کند.

به گزارش خبرنگار شهر، زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر در تذکری در خصوص مشکلات منطقه ۱۲  گفت:ما در منطقه ۱۲ تهران با مشکلات معتددی جدی روبرو هستیم.به رغم اینکه کانون سیاسی و اقتصادی کشور در این منطقه حضور دارد،یکی از قوه ها در اینجا مستقر است ولی ما در اینجا یک مسئله خیلی جدی داریم.

او با بیان اینکه ١۴ محله در منطقه ١٢ وجود دارد، اضافه کرد: هرکدام از اینها می توانند قلب تهران باشند و کانون شکل گیری تهران شاید یکی از همین محله ها بوده است. یکی از جدی ترین مسائل این منطقه بحث فرسودگی است، بر اساس تحقیقات شاید منطقه ۱۰ اولین منطقه فرسوده شهرداری تهران باشد اما به لحاظ مساحت منطقه ۱۲ اولین منطقه فرسوده تهران است.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان اینکه در حدود شش محله این منطقه ١٢ میزان نوسازی بافت فرسوده ۱۴درصد است، عنوان کرد: درحالیکه در بقیه مناطق تهران به طور متوسط ۴۰ درصد است. این دغدغه و نگرانی برای ما انقدر زیاد است که باید ببینیم علت آن در بررسی های صورت گرفته یکی از جدی ترین علت هایش هم پوشانی بافت تاریخی و بافت فرسوده روی همدیگر است. 

عضو کمیسیون شهرسازی بیان کرد: سالهاست که در طرح تفصیلی و پیشنهادات متعددی که سازمان نوسازی مطرح کرده موضوع ارائه لایحه حق انتقال توسعه عنوان شده است.حق انتقال توسعه یعنی یک فرصتی که می تواند در نوسازی بافت، حرکت جدی را به خرج دهد اما متاسفانه تا این لحظه این اتفاق صورت نگرفته است.

نژاد بهرام با بیان اینکه با کاهش  شدید جمعیت  در منطقه ١٢ روبرو هستیم، عنوان کرد: علت اصلی کاهش جمعیت در این منطقه موضوع کاهش ارتقا ارزش سکونت است یعنی ارزش سکونت در این منطقه کاهش پیدا کرده و مردم تمایل به ادامه زیست ندارند هرچند که خانه ها نوساز شده باشند . 

او با بیان اینکه خانه های نوساز  به انبار تبدیل شده اند، گفت: مشکل بعدی در واقع امنیت است که حدود دوهزار ملک نا ایمن، حدود ۱۴۰ پلاک پرخطر و ۸۵ پلاک بسیار پرخطر در این منطقه شناسایی شده است که در این زمینه یک اقداماتی از سوی شهرداری صورت گرفته اما کافی نیست.

در ادامه جلسه مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران پس از استماع گزارش رابط شورایاری منطقه ۱۲ عنوان کرد: اهم مشکلات و مسائل محلات منطقه 12 با تدبیر موثر ستاد هماهنگی شورایاری ها در تهیه سند تحویل و تحول محلات با همکاری شورایاران شناسایی شده است. 

او ادامه داد:  با رای اعضای شورای شهر تهران، در تبصره 35 بودجه سال 1399 شهرداری تهران مکلف شد در اجرای بند 8 ماده 40 برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران و اجرایی کردن سند توسعه محلات شهر تهران از محل اعتبارات توسعه  محلات نسبت به پیش‌بینی و برنامه‌ریزی اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس محلی بر اساس سند توسعه محله و نیازهای اهالی محله با استفاده از نظرات و مشارکت شورایاری محله اقدام کند.حداکثر تا پایان خردادماه فهرست پروژه‌های اجرایی هر محله را با اخذ نظر مشورتی شورایاری محله تعیین و فهرست مذکور را به همراه رونوشت صورتجلسات متضمن نظر شورایاری به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

ناهید خداکرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران در ادامه خطاب به رابط منطقه ١٢گفت:  با توجه به بافت فرهنگی تاریخی و به خصوص موزه‌هایی که در منطقه۱۲ موجود است  برنامه‌ای دارید که آیا افراد منتخب محلی در قالب راهنماهای تور گردشگری و محلی، برای موزه‌های محلات منطقه ۱۲ انتخاب شوند تا توریست‌ها را راهنمایی کنند و راجع به تاریخچه محل و موزه صحبت کنند؟ 

خدا کرمی اضافه کرد: این کار ضمن اینکه احساس مفید بودن به فرد داوطلب می‌دهد، تاریخ شفاهی محلات را در خاطره‌ها ماندگار و سپس ثبت می‌کند. اگر چنین برنامه‌ای دارید که چه بهتر و در غیر اینصورت روی آن مطالعه شود و افراد داوطلب به خصوص بازنشستگان به کار گرفته شوند.

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 455

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =