از تصمیم گیری درباره سه شنبه ها تا ماجرای استخدام ها در شهرداری

شهر: اعضای شورای شهر تهران در جلسه روز یکشنبه – ۳۰ شهریور- کلیات طرح «الزام شهرداری تهران به تهیه رمزینه پاسخ سریع ( Q.R.Code )برای آثار معماری ارزشمند معاصر، بافت و بناهای تاریخی و گردشگری و مکان رویدادهای شهر تهران» را با ۱۴ رای تصویب کرد و همچنین با بررسی پرونده باغات و نامگذاری معابر در جلسات سه شنبه شورای شهر تهران موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار شهر، در جلسه روز یکشنبه شورای شهر تهران (دویست و سی و هفتمین جلسه شورای شهر تهران) پس از استماع تذکرهای اعضای شورای شهر در موضوعات مختلف، پیشنهادی مبنی بر این که جلسات روز سه شنبه که در حال حاضر به گفته برخی اعضا یکی در میان تعطیل است، به طور دائم برگزار شود و به موضوع باغات و نام گذاری اختصاص پیدا کند، مطرح شد.

اعضای شورای شهر با لغو تعطیلی سه شنبه ها موافقت کردند اما برخی معتقد بودند باید موضوعات دیگری مانند حسابرسی ها در درستور جلسه قرار گیرد.

بهاره آروین در مخالفت با این پیشنهاد گفت: همانگونه که آقای میرلوحی گفتند، وقت زیاد گذاشتن روی یک مساله لزوما به معنای کارایی بیشتر نیست و خیلی وقت ها عکس آن است.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با بیان اینکه اساسا به فرایند بررسی پرونده باغات در صحن علنی شورا انتقاد دارد، گفت: چرا باید در شورای شهر پایتخت این همه زمان برای بررسی پرونده باغات بگذاریم؟ خواهشم از دوستان این است که مرور کنند و ببینند در کدام شهر دیگری هفته ای یک جلسه از شورا مختص پرونده باغات است.

او اضافه کرد: بعضا شاهد پرونده‌های چالش‌برانگیزی هم هستیم که در نهایت بازگشت به کمیسیون دارند و پس از مدتی دوباره برای بررسی مجدد به صحن می‌آیند. پس فرایند ما برای رسیدگی به بحث باغات درست نیست و بایستی اصلاح شود.

آروین با اشاره به  اینکه شورای شهر پایتخت با این حجم بالای کار نباید پرونده‌های باغات را بررسی کند، توصیح داد: پیشنهاد من این است که در سال آخر شورا یک تصمیم خیر برای دنیا و آخرت بگیریم و برای شورای بعد هم آن را پایه‌گذاری کنیم تا اساسا این همه وقت شورا پای این پرونده ها نرود. متاسفانه در دوره‌های قبلی شورا روندی اشتباه وجود داشته و ما هم در حال ادامه دادن آن هستیم.

عضو شورای شهر تهران افزود: می‌توانیم جلسه یک هفته در میان شورا را در روزهای سه‌شنبه برای رسیدگی به اجرای سایر مصوبات شورا اختصاص دهیم. مشکل وقت گذاشتن در روزهای سه‌شنبه نیست. مشکل این است که آیا این وقت را به صورت بهینه صرف می‌کنیم؟

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در موافقت با این موضوع توضیح داد: بررسی پرونده باغات و مشکلات مردم وظیفه شورای شهر تهران است.

او ادامه داد : سه سال فرصت داشتیم روند بررسی باغات را اصلاح کنیم. بسیاری از اعضای شورا استدلال می کنند که فرآیند تشخیص و تعیین باغات باید اصلاح شود اما اصلاح این روند زمان‌بر است و اعضای شورا تاکنون این اصلاح را انجام ندادند.

او ادامه داد: معتقدم اگر ۲۱ عضو شورای شهر نیز بسیج شوند تا آیین نامه باغات را اصلاح کنند؛ آیین‌نامه‌ای که در شورای استان ها و مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است باز هم زمان برای این کار کافی نیست.

اعطا با بیان اینکه ‌نمی توانیم فرایند تشخیص باغات را به دلیل اشکالاتی که در آیین‌نامه وجود دارد مختل کنیم، گفت : اعضای شورای شهر کار مهمتری بجز رسیدگی به مسائل جاری شهروندان که تشخیص باغات نیز از آن جمله است، ندارند.

او ادامه داد: ماندن پرونده های باغات در شورای شهر مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند که باید هرچه سریعتر به این پرونده‌ها رسیدگی شود.

 سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه گاهی برخی پرونده‌ها سه ماه در نوبت صحن می مانند، گفت: ما منتقد هستیم که چرا فرایند صدور پروانه گاهی تا یک سال طول می‌کشد از سوی دیگر با پرونده هایی مواجه هستیم که سه ماه در نوبت صحن هستند این برخورد دوگانه چه معنایی دارد.

او از اعضای شورای شهر تهران خواست تا به پیشنهاد کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری مبنی بر اختصاص جلسه های سه شنبه شورای شهر به رسیدگی سریعتر به پرونده باغات شهر تهران رای مثبت دهند.

در ادامه محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر پیشنهاد داد در این جلسات نام گذاری معابر هم در دستور کار قرار گیرد که این پیشنهاد هم مورد موافقت گرفت.

در جریان بررسی این پیشنهاد محسن هاشمی به شوخی گفت: ما دو نوع نامگذاری داریم یکی نام هایی که فوت کرده و عجله ای برای نام گذاری ندارند و یک سری نام ها که در قید حیات هستند و برای نام گذاری آنها باید عجله کنیم.

درنهایت پیشنهاد اختصاص جلسات یک هفته در میان شورا در روزهای سه‌شنبه به پرونده‌های باغات با ۱۱ موافق و ۵ مخالف به تصویب رسید.

تهیه طرح های بناهای ارزشمند با تکیه بر مکان های خاطرات

اعضای شورای شهر همچنین بررسی طرح «الزام شهرداری تهران به تهیه رمزینه پاسخ سریع ( Q.R.Code ) برای آثار معماری ارزشمند معاصر، بافت و بناهای تاریخی و گردشگری و مکان رویدادهای شهر تهران» را مورد بررسی خود قرار دادند.

علی اعطا، رئیس کمیته معماری و طرح های شهری در توضیح این طرح گفت: این طرح پیشنهاد مشترک کمیته معماری و طرح های شهری و کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران است.

او با بیان اینکه این طرح مستند به بند ۲۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها در خصوص تشریک مساعی برای حفظ آثار تاریخی است، گفت: این طرح به بند سوم ماده ۴۶ برنامه پنج ساله شهرداری تهران که شهرداری را به تهیه طرح های بناهای ارزشمند با تکیه بر مکان های خاطرات جمعی ملزم می کند، مستند شده است.

اعطا ادامه داد: این طرح بر اساس ماده ۷۲ برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران تهیه شده که بر اساس آن شهرداری تهران به، به روزرسانی سامانه های آمار و اطلاعات در زمینه گردشگری و بافت های ارزشمند و مکان رویداد ها با همکاری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی ملزم شده است.

او با بیان اینکه در این طرح روی بحث تولید محتوا و بازبینی برخی تولید محتوای انجام شده تاکید شده است، افزود: بسیاری از تولید محتوای انجام شده به صورت یکپارچه نیست و این طرح شهرداری را ملزم می‌کند در برنامه یکپارچه به تولید محتوا بپردازد. برای نمونه این طرح به مناسب سازی برای توانیابان و تولید محتوا در این خصوص توجه دارد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت مشارکت بخش خصوصی و کسب و کار نوین در اجرای این طرح گفت: یکی از نکات مورد توجه در این طرح سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی است. بهتر است سامانه‌های اجرای این طرح شبیه دانشنامه های جدید امکان ویرایش اطلاعات از سوی کاربران را داشته باشد.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از توضیح علی اعطا با ۱۴ رای کلیات طرح «الزام شهرداری تهران به تهیه رمزینه پاسخ سریع ( Q.R.Code ) برای آثار معماری ارزشمند معاصر، بافت و بناهای تاریخی و گردشگری و مکان رویدادهای شهر تهران» را تصویب کردند.

در ادامه اعضای شورای شهر به بیان پیشنهاد خود درباره جزئیات پرداختند. چهار نفر از اعضای شورای شهر پیشنهاد دادند که به جای فرصت شش ماهه به شهرداری تهران برای اجرای این مصوبه، فرصت دو ماهه داده شود و با این‌که گلپایگانی، نماینده حاضر شهرداری در جلسه شورا با این فرصت کم مخالفت کرد اما اعضا به این پیشنهاد رای مثبت دادند و برهمین اساس فرصت دو ماهه‌ای به شهرداری داده شد تا این مصوبه را اجرایی کنند.

همچنین مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر پیشنهاد داد که مقابل منازل و مکان‌رویدادهای شهری المان یا احجام شهری همچون مجسمه نصب شود که این پیشنهاد نیز به تصویب رسید.

بار دیگر مسجدجامعی پیشنهاد داد که در این مصوبه به درختان شاخص و گونه‌های گیاهی و نادر قدیمی توجه شود و در دفاع از این پیشنهاد خود گفت: در شهر تهران درختان شاخص وجود دارد. به عنوان مثال در بیمارستان مسیح دانشوری یک درخت عجیب به نام گردوی آمریکایی وجود دارد که در ایران نادر است یا در امامزاده یحیی چنار هزارساله داریم و یا در شمیرانات درخت آدامسی داریم که باید به این گونه‌ها نیز توجه شود. این پیشنهاد مسجدجامعی نیز به تصویب رسید.

در ادامه حجت نظری پیشنهاد داد: فضاهای دارای میراث معنوی نیز در این طرح مورد توجه قرار گیرند. برخی فضاها همچون محل شهادت شهید مطهری برای مردم و شهر مهم است و این فضاهای دارای میراث معنوی باید در راستای افزایش تعلق خاطر مردم به تهران مورد توجه قرار گیرد. این پیشنهاد نظری به تصویب رسید.

بهاره آروین نیز این پیشنهاد را مطرح کرد که محتوای چند رسانه‌ای برای افراد کم ‌توان و نابینا تهیه شود همچنین گفت ایجاد المان‌ها و غیره باعث ایجاد سد معبر نشود و درخواست کرد که این خوانش میراث فرهنگی و طبیعی تهران روی دیوار یا جداره‌هایی که سد معبر نمی‌کند، نصب شود. او در پیشنهاد دیگری گفت که باید محتوای صوتی و چند زبانه در مورد آثار معماری ارزشمند ایجاد شود که هر سه پیشنهاد آروین به تصویب رسید.

در پایان نیز مسجدجامعی پیشنهاد داد که از توان و ظرفیت سازمان‌ها و وزارتخانه های حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی و منابع طبیعی برای شناسایی آثار ارزشمند استفاده شود که این پیشنهاد نیز به تصویب رسید.

پیشنهادهای مطرح شده از سوی اعضا به رأی گذاشته شد و در نهایت ادامه بررسی این مصوبه به جلسه آینده موکول شد.

شهرداری وظیفه استخدام ها را به درستی انجام داده است

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر نیز در حاشیه دویست و سی ‌و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره جلسه امروز توضیح داد و گفت: امروز از ساعت ۷:۳۰ صبح جلسه هم اندیشی خود را آغاز کردیم و عمده بحث با شهردار تهران در این جلسه درباره تذکرات اعضا بود. در طول سه سال نزدیک ۷۰۰ تذکر به شهرداری داده شده که حدود ۱۰۰ تذکر هنوز پاسخ داده نشده و بخشی از تذکرات هم مشکل داشت به دلیل اینکه اعضا از پاسخ ها قانع نشده اند.

او ادامه داد: بر همین اساس اعضا علاقه داشتند که در مورد نحوه تذکرات و پیگیری مدیران شهرداری نسبت به تذکرات صحبتی داشته باشند که امروز این صحبت ها انجام شد و شهردار در این خصوص پاسخ دادند؛ چون در سال اخر هستیم اعضا معتقدند که باید تذکرات اجرایی شود.

او ادامه داد: در جلسه هم اندیشی امروز مدیران محله ای بحث دیگری بود که با توجه به کمبود وقت برای جلسه آینده ماند و پس از آن نیز صحن علنی شورا آغاز شد که با تذکرات زیاد اعضا در حوزه های مختلف همراه بود؛ پس از آن نیز وارد دستور کار شدیم و ابتدا یک فوریت تبصره ای از مصوبه گردشگری و پرداخت هزینه های ساخت و ساز پروژه های گردشگری مورد بررسی قرار دادیم که نهایتا به تصویب رسید.

هاشمی گفت: در دستور بعدی ، بحث المان های شهری و مکان های مهم شهر تهران از نظر میراث فرهنگی و حتی تنوع گونه های شهر مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد سریعا نسبت به تهیه رمزینه برای المان های شهری از طریق QR کد اقدام شود.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره نگرانی از پرداخت حقوق کارکنان شهرداری تهران و مسائل مالی این مجموعه که توسط یکی از اعضای شورای شهر تهران (رسولی) مطرح شده بود، گفت: آقای رسولی منظورشان این بود که قانون بودجه ابلاغ شده و باید شهرداری فعال شود و قانون بودجه را اجرا کند. درآمدی که در قانون دیدیم شهرداری بدست آورد و اگر کمکی لازم دارند باید به صورت لایحه برای شورا ارسال کنند تا این کمک انجام شود.

هاشمی در مورد استخدام های جدید شهرداری تهران نیز گفت: درباره کارکنان شهرداری تهران در قانون برنامه سوم شهر تهران و بودجه آمده است شهرداری باید سالانه ۶ درصد از نیروهای خود را کم کند؛ اما این امکان را هم دارد که بتواند نیروی جدید بگیرد، اما برایند این رفت و آمد نیروها باید این گونه باشد که کلا کمتر از ۴ درصد سالانه کم شود و تاکنون شهرداری این کار را به خوبی و با موفقیت انجام داده است.

او ادامه داد: در شورای سوم حدود ۷۰ هزار نفر نیرو در مجموعه شهرداری تهران وجود داشت که امروز به کمتر از ۶۲ هزار نفر رسیده؛ لذا شهرداری وظیفه خود را به درستی انجام داده است و می تواند دست به چنین اقداماتی بزند.

بسته محرک اقتصادی شهرداری بازبینی می شود

او درباره بسته محرک اقتصادی ناشی از شیوع کرونا ویروس نیز گفت: این بسته برقرار است، اما مقداری اثر خود را از دست داده لذا مقرر شد بازبینی شود، اما هنوز به صحن شورا نیامده است.

رییس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره استقبال از مهر و اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: بحث کرونا ویروس حمل و نقل عمومی را تضعیف کرد و اکثرا اعلام می شود کاری کنیم فعلا مردم از مترو و اتوبوس استفاده نکنند؛ چرا که یکی از نقاط پرتحرک انتقال ویروس می تواند حمل و نقل عمومی باشد؛ در نتیجه در مورد ماه مهر و حمل و نقل عمومی اتفاقی ویژه نیفتاد.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 4590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =