خطر تردد سوخت رسان ها در شهران از مخازن سوخت بیشتر است

شهر: رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری معتقد است خطر تردد سوخت رسان ها در شهران بیشتر از خطر مخازن سوخت است که باید مسیری خارج از شهر برای آنها ساخته شود.

رضا کرمی محمدی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در گفتگو با خبرنگار شهر، درباره انبار سوخت شهران و حاشیه هایی که برای  آن ایجاد شده است در پاسخ به این سوال که آیا این انبارها جابجا می شوند؟ گفت: بعید است این انبارها جابجا شوند، چون سوخت رسانی غرب تهران را باید انجام بدهند و جابجایی آنها، سخت است. در بازدیدی که کارشناسان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، از این انبارها داشتند، معلوم شد که اقدامات لازم برای ایمنی سازه های این مخازن خوب بوده هر چند هنوز کامل نشده است، مثلا یکی از اقدامات استفاده از حداکثر ۲۰ درصد ظرفیت مخازن بود که همین طور عمل می کنند. اما مشکل هم اکنون خود مخازن سوخت نیستند، بلکه خودروهای حامل سوخت هستند که هم اکنون از مسیری تردد می کنند که از داخل شهران عبور می کند و باید برای آنها مسیری دیگر از پشت شهران در نظر گرفته شود. اگر شرکت نفت، بودجه لازم را به شهرداری بدهد، این مسیر جایگزین هر چه زودتر ساخته خواهد شد، خطر تردد خودروهای سوخت رسان از داخل شهران خطرناک تر از خود مخازن است. باید به پشت شهران منتقل شود که یک پل در مسیر ساخته شود و در این صورت خطر آن کم می شود. یکی از مشکلات ما در مدیریت بحران، نبود متولی واحد برای این سازه های خطرساز در شهر است و این که برای تصمیم گیری درباره این سازه ها با تعدد نهادهای تصمیم گیر مواجه ایم.

مدرسه آماده با همکاری وزارت آموزش و پرورش و کشور

کرمی درباره پروژه «مدرسه آماده» هم گفت: سازمان به نمایندگی از شهرداری تهران تفاهمنامه ای با وزارتخانه های آموزش و پرورش و  کشور امضا و زیرساخت هایی آن را با کمک آنها فراهم کرده است تا کلاس های مربوط به مقابله با بحران برای دانش آموزان به صورت مجازی بدون هیچ مشکلی برگزار شود، سامانه این آموزش، هم اکنون آماده رونمایی است و می تواند در کل کشور اجرا شود. این آموزش ها صرفا برای دانش آموزان نیست، بلکه کادر آموزشی مدارس و اولیای دانش آموزان را نیز می تواند شامل شود. البته این سامانه آموزشی بخش هایی به صورت اجرایی مانند برگزاری مانور دارد که فعلا به خاطر کرونا متوقف شده اما در بخش های غیراجرایی مدارسی که شاخص های کیفی بالاتری را در آموزش داشته باشند یک کمد تجهیزات امدادی از سازمان هدیه دریافت خواهند کرد. در سال گذشته ۳۵ کمد به مدارس اهدا شد امسال هم تاکنون ۱۲ کمد اهدا شده است.

سیل تجریش حادثه تلخ سالهای دور

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران درباره حادثه سیل تجریش گفت: درباره سیل در تهران چند نکته حائز اهمیت است یکی این که کوه های شمال تهران از نظر زمین شناسی بافت فرسوده ای دارد که در برابر وقوع بارش های شدید، سنگ ها همراه آب به حرکت در می آید و مسیرهای حرکت آب و کانال ها را مسدود می کند نمونه روشن این اتفاق در سیل تجریش بود که یکی از علت های وقوع آن بسته شدن کانال حرکت آب با سنگ هایی بود که سیلاب از بالادست آورد. نکته بعدی این است که در تهران دو نوع سیل ممکن است رخ دهد. یکی به وسیله بارندگی زیاد است که منجر به جاری شدن آب می شود یکی هم حجم بالای بارندگی در واحد زمانی کمی مثل یک ساعت است که تبدیل به سیلی بزرگ می شود در مورد اول در صورتی که کانال ها به شکل اصولی لایروبی شده باشند سیل خسارتی به بار نمی آورد. در شکل دوم، لایروبی ها جواب نمی دهد و سیل با خود تنه درخت و سنگ می آورد و کانال ها را می بندد.

سازمان برای مقابله با بحران سیل، سامانه هشدار سیل را با کمک پژوهشگاه هواشناسی تهیه و در روددره ها نصب کرده است، این سامانه ها احتمال وقوع سیل پنج روز قبل از وقوع را پیش بینی می کند که کمک زیادی در جلوگیری از تلفات و خسارات یا کاهش آن دارد، در تهران حدود ۲۰۰ گلوگاه سیل وجود دارد که تلاش شده است به شکل درست لایروبی شود.

تهران و زلزله

کرمی درباره بحران زلزله و خسارات احتمالی آن هم گفت: با توجه به این که در تهران بافت فرسوده زیادی وجود دارد، در صورت وقوع زلزله بسیاری از این ساختمان ها فرو می ریزد. البته از وقتی الزام به رعایت ایمنی ساختمان ایجاد شده است کیفیت ساختمان ها خیلی بهتر از قبل است. اما هنوز مشکلاتی هست مثل این که در صورت وقوع زلزله یکی از مشکلات فروریختن نماهای ساختمان هاست که بسیار خطرآفرین است اینها نشان می دهد که برای مقابله با زلزله نیاز به کارهای خیلی بیشتری هست.

او درباره نصب سامانه های هشدار سریع زلزله گفت: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، هم اکنون علاوه بر چهار شتاب نگار که قبلا روی گسل مشا بوده است ۲۲ شتاب نگار دیگر هم نصب کرده است، با توجه به قیمت بالای این شتاب نگارها هم اکنون مشکلی که وجود دارد سرقت این شتاب نگارهاست که متاسفانه چند مورد اتفاق افتاده است این سامانه می تواند احتمال وقوع زلزله را اعلام کند که برای آمادگی سازمان های ذیربط موثر البته فعلا امکان استفاده از آن برای خبر کردن مردم نیست، اما مثلا می توان به بیمارستان ها و سازمان های خدمت رسان هشدار ۱۵ ثانیه قبل از زلزله را داد. البته یک سامانه تخمین خسارت هم در تهران نصب شده است که در زمان بحران کمک زیادی به نیروهای خدمات رسان می کند به این شکل که می تواند در عرض پنج دقیقه میزان خسارات وارد به مناطق مختلف تهران به تفکیک را ارائه دهد که در هدایت نیروهای امدادی به کانون های بحرانی نقش مهمی دارد.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران درباره سوله های آماده برای زلزله هم گفت: هم اکنون ۱۰۰ پایگاه در تهران وجود دارد که ضمن داشتن آمادگی لازم برای مقابله با بحران در ۷۲ ساعت اولیه استفاده های دیگری هم از آنها می شود مثلا چند پایگاه در اختیار ورزش بانوان قرار دارد.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 4621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =