تهران، به شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو پیوست

در پی فراخوان بین‌المللی یونسکو به‌منظور عضویت شهرهای مختلف جهان در پروژه شهرهای یادگیرنده و انجام تشریفات مربوط به این رویداد، شهر تهران به‌طور رسمی به عضویت این شبکه درآمده و گواهینامه رسمی آن به پیروز حناچی، شهردار تهران اعطا شد.

به گزارش شهر، محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، با اشاره به اهمیت امر یادگیری در زیست جهان امروز و تاکید بر تفاوت میان شهرنشینی و شهروندی اشاره داشت که یادگیری امری اکتسابی است که زمان، کیفیت، الگوها و ابزارهای به روز و کارآمد آموزش، بعنوان ارکان اساسی، این مهم را معنادار کرده و امکان پایداری آن را فراهم می‌سازند، از همین‌رو ایجاد زیرساخت‌های آموزشی متنوع و تمرکز بر موضوعات مبنایی و استمرار فرآیند  آموزش موجب خواهد شد تا شهروندان از زیستن صرف در کالبد شهر به افرادی پویا، متعهد و خلاق که در تعامل همیشگی با شهر و دیگر شهروندان قرار دارند تبدیل شوند.

گفتگوی میان شهر و شهروند، مسئولین شهری و شهروندان و شهروندان با یکدیگر که از مولفه‌های اصلی شهر یادگیرنده است نه از گذر مبانی نظری صرف بلکه تنها از طریق آموزش گام به گام و نهادی کردن این آموزش در دو سطح نهادهای شهری و شهروندان ممکن خواهد شد، چرا همه این موارد از گذر یک فرآیند یادگیری بیرون خواهد آمد و وقتی در یک شهر با اقشار مختلف از فرهنگ‌های مختلف و گروه‌های اجتماعی متفاوت روبرو هستیم، بسیاری از نکات اولیه یاد گرفته شده، از هم گسسته می‌شود و نیازمند یادگیری مجدد و مواجهه با مسائل جدید است، به همین دلیل بحث شهرهای یادگیرنده با هدف ایجاد گفت‌وگو بین شهروندان، مشارکت مردمی، بسیج منابع و تجهیز شهر برای یاد گرفتن و یاد دادن مطرح است.
جوادی یگانه در ادامه افزود: شهرداری تهران با محوریت اداره کل آموزش‌های شهروندی، فراهم کردن فرصت های آموزشی برای کلیه شهروندان از طریق ارائه اطلاعات و دانش در خصوص موضوعات مختلف حقوق و تکالیف شهروندی، ایمنی و سلامتی، حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست و پسماند در قالب برگزاری دوره‌های آموزشی، کمپین‌های تغییر رفتار، برپایی نمایشگاه، اطلاع رسانی از طریق بیلبوردها و سایر ابزارهای اطلاع رسانی وهمکاری با سازمان های غیردولتی فعال در حوزه آموزش، جامعه مدنی و همکاری بین بخشی با سایر نهادها و ارگان های سیاستگذار در این خصوص و با هماهنگی کامل همه اعضای مذکور جهت جلوگیری از هر گونه موازی کاری به ارتقای یادگیری مادام العمر کمک می کند.
 دیوید آتچورینا مدیر موسسه شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو این رویداد را به دکتر حناچی تبریک گفته و از این اتفاق ابراز خرسندی کرد.
او ضمن اعلام حمایت از عضویت شهر تهران در این شبکه، افزود: امید است با عضویت تهران در این شبکه جهانی، امر یادگیری مادام‌العمر سرعت بیشتری پیداکرده و در کنار هم بتوانیم از طریق سیاست گذاری های دوجانبه، یادگیری و همکاری‌های متقابل بین شهرهای عضو را ارتقا دهیم. این اقدام مهم، همچنین می‌تواند به ایجاد ظرفیت و شکل‌گیری ابزارهای جدیدی برای توسعه، اجرا و نظارت بر استراتژی‌های شهرهای یادگیرنده کمک شایانی کند.
مدیر موسسه شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو همچنین بر اهداف این نهاد بین‌المللی در رسیدن به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد، به‌ویژه اطمینان از آموزش باکیفیت فراگیر و عادلانه، صترویج فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر برای همه و ایجاد شهرها و سکونتگاه‌های انسانی در دسترس، ایمن و پایدار تأکید کرده و به شهردار تهران برای پیوستن به این شبکه مهم تبریک گفت.
متعاقب برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی شهرهای یادگیرنده در سال ۲۰۱۵ به میزبانی مکزیک، یونسکو درصدد برآمد تا شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده را راه‌اندازی نماید. هدف از ایجاد این شبکه، ارتقای یادگیری مادام‌العمر و افزایش سطح آگاهی شهروندان، جهت ایجاد شهرهای یادگیرنده پایدار از طریق توانمندسازی فردی و اجتماعی، توسعه اقتصادی، پیشرفت فرهنگی و توسعه پایداراست.

خبرنگار: نوشا دبیری مهر

۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
کد خبر: 4651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =