۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 4695
هدف، شکستن تابو ساخت و ساز در جماران است

شهر: یک فعال حوزه شهرسازی با بیان اینکه ساخت و ساز در جماران دستبرد به تاریخ تهران عنوان کرد و مقاومت شهرداری تهران در مقابل بلندمرتبه سازی در ملک ریاست جمهوری را قابل تحسین دانست.

مجتبی بیگدلی، رئیس سازمان انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور در گفتگو با خبرنگار شهر، با بیان اینکه محله های تجریش، سعدآباد  و جماران از زمان قاجار قدمت تاریخی و جهانی دارند و در دنیا این مناطق را می‌شناسند، بر لزوم مقاوت مدیریت شهری در مقابل ساخت و ساز در محله جماران تاکید کرد.

این استاد دانشگاه معتقد است: هر نهاد یا شخص و حتی ریاست جمهوری اگر کاری خلاف قوانین و مقررات انجام دهد باید از آن جلوگیری شود، دولت به جای آنکه در حوزه میراث تاریخی و فرهنگی جایگاه خطیر خود را بازسازی کند، خود به این آثار تجاوز می کند. از طرف دیگر مجلس شورای اسلامی که باید پاسدار حقوق ملت باشد چرا در مقابل ساخت و ساز دولت در جماران سکوت کرده است.

او با بیان اینکه تهران دیگر ظرفیت ساخت و سازهای بلند مرتبه را ندارد، گفت: دولت اگر به وظایف قانونی خود درباره مترو حمل و نقل عمومی عمل میکرد، هم اکنون این فجایع رخ نمی داد.

به گفته بیگدلی؛ اگر یک نهاد دارای قدرت ساخت و سازی در جماران برخلاف طرح تفصیلی انجام دهد، به طور قطع سایر ساکنان محله هم حق دارند چنین کاری انجام دهند؛ اما هدف دولت، شکستن تابو ساخت و ساز در جماران است تا این خط قرمز از بین برود.

این فعال حوزه مسکن و شهرسازی از مدیریت شهری خواست، مصمم و قاطع در مقابل ساخت و ساز ریاست جمهوری در محله تاریخی جماران ایستادگی کنند و بیان کرد: شهردار تهران نگران سمت و جایگاه خود نباشد و با کمال قدرت بایستد حتی تا مرحله‌ای که وزیر کشور بخواهد حکم عزلش را بدهد بایستند و نگران میزش نباشد.  شاید از لحاظ سیاسی با شهردار تهران هم عقیده نباشیم، این مقاومت او قابل تحسین است.  

رئیس سازمان انبوه‌سازان مسکن و ساختمان کشور، ادامه داد: برخی محله‌ها و مناطق مظاهر برجسته فرهنگی  و موزه‌های زنده هستند، بنابراین حق نداریم به بهانه میل گرد و بتن و آهن بدنه تاریخ تهران را جراحی کنیم، این دستبرد به تاریخ تهران است.

اواخر بهار امسال بود که برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به ساخت و ساز در یک زمین متعلق به نهاد ریاست جمهوری در محله جماران هشدار دادند. بر اساس طرح تفصیلی، ساخت بیش از دو طبقه در محله جماران ممنوع است. اما گویا دولت بر ساخت و ساز در این منطقه اصرار دارد که شهرداری تهران این اقدام را خلاف مقررات و مداخله و تخریب بافت تاریخی جماران می‌داند و از موضع خود کوتاه نمی‌آید. همین چالش سبب شد تا برخی از بروز اختلاف میان دولت و شهرداری صحبت کنند.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 4695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =