امینی: نباید نقش پارلمان محلی در ایجاد صلح را نادیده گرفت

شهر: نایب رییس شورای شهر تهران گفت: نباید نقش دولت ها و پارلمان های ملی و شهری را برای ایجاد زیرساخت های صلح و عدالت اجتماعی نادیده گرفت. 

به گزارش خبرنگار شهر، سید ابراهیم امینی، نایب رییس شورای شهر تهران در نشست روز جهانی صلح که در ساختمان شورای شهر تهران برگزار شد، گفت: در مضامین و اصطلاحات علوم انسانی تعریف واحد، جامع و قابل قبولی برای همگان در مورد آزادی عدالت و صلح وجود ندارد و در علوم سیاسی و فلسفه و حقوق تعاریف متعددی از آنها بیان شده است.
او ادامه داد:صلح اصطلاح جدیدی نیست ولی دارای تعاریف متعددی است و در گذر زمان، برداشت بشر  از صلح دگرگون شده است. در گذشته صلح را نقطه مقابل جنگ تلقی می کردند اما با بالا گرفتن قدرت منطق و مناسبات جهانی و کاهش قدرت زور در روابط بین الملل و کاسته شدن از جنگ های خانمان برانداز معنای صلح نیز دستخوش تغییر شد.
امینی گفت: راه حل رفع تعارض بین ملت ها نه ستیزه جویی و جنگ افروزی که ایجاد موازنه بین ملت ها در عرصه بین الملل است. اگر به چنین شرایطی دسترسی نداشته باشیم و مانند آنچه شاهد هستیم زبان زور در عرصه بین الملل بخواهد با یکجانبه گرایی حرف خود را به کرسی بنشاند و در جریان اخیر در شورای امنیت و اصرار دولت امریکا برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران از طریق سازمان ملل و شورای امنیت شاهد بودیم شرایط پیچیده ای ایجاد می شود.
این عضو شورای شهر با برخی دانشمندان بین المللی اشاره کرد و گفت: باید در عرصه بین الملل به نهادهای مدنی و سازمان های مردم نهاد و بازیگران مستقل بین المللی نقش داد تا با حضور انها از خودکامگی هایی که شاهد هستیم جلوگیری شود. بر همین اساس در منشور ملل متحد حفظ و برقراری صلح در عرصه داخلی و بین المللی از اصلی ترین اهداف این منشور قرار گرفت و در اعلامیه جهانی حقوق بشر به عنوان مهم ترین سند حقوق بشر جهان رسیدن به ازادی و صلح جهانی در گرو کرامت و عدالت یکسان انسان ها فارغ از تبعیض شناخته شده است. 
امینی ادامه داد: سید محمد خاتمی رییس جمهور اسبق کشور که روز گفتگوی تمدن ها به پیشنهاد او از سوی سازمان ملل پذیرفته شده در کتاب گفتگوی تمدن می گوید؛ گفتگوی تمدن ها می خواهد زندگی با تبعیض و جنگ را در زندگی بشر به پایان برسد و راه جدید با صلح و اشتی در زندگی بشر ایجاد شود. با این نگاه نقش دولت ها و پارلمان های ملی و شهری را نباید برای ایجاد زیرساخت ها نادیده گرفت. در شورای پنجم تلاش هایی در این جهت صورت گرفت.
او ادامه داد: اقدامات حقوق بشری مانند حق دسترسی به حمل و نقل عمومی و مشارکت شهروندان در اجرای امور شهر که فروش تراکم و بلند مرتبه سازی به کمترین حد در شورای پنجم رسید که شورا از این منظر به صورت هدفمند تلاش داشت ریه های تنفسی تهران را حفظ کند.
امینی گفت: در زمینه دسترسی آزادانه به اطلاعات برگزاری تمام جلسات شورای شهر علنی برگزار شد و مصوبات محرمانه ممنوع شد. شفافیت آرای نمایندگان مردم در پارلمان محلی تصویب شد. در زمینه حقوق شهروندان، مناسب سازی معابر برای سالمندان  انجام شد. در کمیسیون حقوقی به دنبال شهر دوستدار کودک و سالمند هستیم. اقدامات اساسی برای توان افزایی سمن ها انجام شد. طرحی برای حقوق افراد دارای معلولیت در دستور داریم که به زودی در صحن به تصویب می رسد.

حضور زنان با صلح همراه است

در ادامه این مراسم حسین میرمحمدصادقی، رییس کرسی حقوق بشر و صلح در یونسکو گفت: روز جهانی صلح در سال ۲۰۲۰ با تلفات جانی و تنش های ناشی از ویروس کرونا همراه است. بحران کرونا   را برخی باعث ناهنجاری و برخی عامل تقویت دولت ها برای همکاری تلقی می کنند.
او ادامه داد: برقراری صلح نیازمند همکاری همه دولت ها است . در روند صلح زنان همواره نقش اساسی داشتند. از مادری تا کار آفرینی و کارگری از استعداد و انگیزه های لازم برای مشارکت در روند صلح سازی برخوردار هستند.
مقصودی به هفته دفاع مقدس و نقش زنان ایرانی نیز اشاره کرد و گفت: هر جا جنگ و خونریزی وجود داشته حقوق زنان بیش از همه پایمال شده است و هر جا زنان بوده اند صلح و دوستی حاکم شده است.
او ادامه داد: مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز زن را دارای حقوق یکسان با مردان می داند.
او گفت: کووید ۱۹ از این جهت اهمیت دارد که با سرعت گسترده شد و جهانی را در آستانه آشوب اقتصادی فراگیر قرار داد. کشور ما که تحت شدیدترین تحریم های ناعادلانه قرار دارد متاثر از این آشوب اقتصادی جهانی کرده است.

۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 4712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =