جریمه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی ساختمان‌های اشخاص حقوقی

شهر: مجموع پرونده‌ها درباره اشخاص حقوقی مانند دستگاه‌های دولتی و نظامی در کمیسیون ماده ۱۰۰، یک هزار و ۱۶۵ پرونده بوده و مبلغ جریمه هم حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش خبرنگار شهر، امیر مغانلو، مدیرکل امور اجرایی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تهران در نشست خبری که به صورت آنلاین و از سوی معاونت معماری و شهرسازی برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار شهر درباره میزان و تعداد پرونده‌های نهادها و دستگاه‌های دولتی در کمیسیون ماده ۱۰۰ توضیح داد: دو درصد از کل آرایی که صادر شده درباره اشخاص حقوقی است.

او ادامه داد: اشخاص حقوقی مالکان ساختمان‌های دولتی، نظامی، بیمارستان‌ها، شرکت‌ها، کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان، بانک‌ها و ... هستند. مجموع پرونده‌ها درباره اشخاص حقوقی یک هزار و ۱۶۵ پرونده رای بوده و مبلغ جریمه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ است. مساحت تخلف هم دو میلیون متر مربع است.

مغانلو با بیان اینکه تخلفات اشخاص حقوقی دو حالت دارد و در هر حالت به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می‌شود، گفت: برخی ساختمان‌ها بدون پروانه هستند، در واقع بسیاری از دستگاه‌ها بر اساس نظام فنی اجرایی، پروانه و مجوز ساخت را از شهرداری دریافت نمی‌کنند. اینها املاک بدون پروانه محسوب و تخلفشان احصا می‌شود. حالت دوم، ساختمان‌هایی هستند که پروانه ساخت دارند اما ساخت و ساز انجام شده با پروانه مغایرت دارد.

به گفته او؛ بخشی از آرا اجرا شده و هم مشمول جریمه و هم قلع و اعاده بوده اما رویکرد ما به واسطه اینکه این دستگاه‌ها از منابع عمومی دولت در کشور ارتزاق می کنند این است که سعی می‌کنیم رای‌های تخریب و اعاده اجرا نشود. 

درآمد ۵۸ میلیارد تومانی در ۶ ماه

مدیرکل امور اجرایی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تهران، درباره میزان جریمه‌ها در کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز توضیح داد: در ۶ ماه گذشته از آرائی که در کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر شده، ۸۶ درصد به صورت کامل رای قلع و اعاده بوده و ۶ درصد آرای قلع و اعاده همراه با جریمه بوده است. ۹ تا ۱۰ درصد هم جریمه صادر شده است.

او این را هم گفت که؛ درآمد ۶ ماهه نخست از محل جریمه‌های کمیسیون ماده صد،‌ ۵۸ میلیارد تومان بوده است که به نسبت بودجه به شدت ناچیز است.

تخلف بیمارستان امام خمینی

گلپایگانی درباره نظارت بر ساخت ساختمان‌ها با نمای تمام شیشه‌ای هم گفت: محدودیت در بناهای شاخص وجود دارد و بر اساس مصوبه ای که در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شده، یکسری محدودیت‌ها برای ساختمان با نمای تمام شیشه‌ای از نظر قانونی اعمال شد، مثلا در دریافت پروانه و یا  در حوزه بناهای شاخص در کمیته نمای مناطق محدودیت‌هایی وجود دارد؛ اما اینکه  نمای ساختمان کاملا شیشه‌ای باشد مورد تایید نیست و پروانه برای آنها صادر نمی‌شود.

به گفته او؛ البته چند مورد در تهران وجود دارد مانند؛ بیمارستان امام خمینی (ره)، ساختمانی که در حال ساخت است متاسفانه پروانه نگرفته است و در دوره مدیریت شهری گذشته کار را آغاز کرده است. اما در دوره جدید شهرداری، مکاتبات زیادی با مدیریت بیمارستان و وزیر بهداشت و بهداشت و درمان انجام شده است. با این حال نهادهای دولتی لازم است برای انجام کار و ساخت و ساز حتما فرایندهای قانونی را طی کنند. این مورد به دلیل اینکه در دوره مدیریت گذشته رخ داده بود، در عمل انجام شده قرار گرفتیم، اما در سایر مراکز اجازه آغاز ساخت و ساز بدون پروانه و رعایت نکردن الزامات قانونی از جمله رعایت ضوابط و مقررات مربوط به نما را نمی پذیریم.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 4725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =