مساله حمل و نقل عمومی در این دوره اولویت بوده است

شهر: شهردار تهران گفت: بحث حمل و نقل از ابتدای شروع دوره جدید مدیریت شهری از الویت های شهرداری تهران بوده و با وجود مشکلات مالی زیاد، خط 6 و 7 متروی تهران تکمیل شد.

به گزارش شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در نشستی  با حضور جامعه‌شناسان درباره رویکرد مدیریت شهر تهران در دوره مدیریتی خود گفت: در این دوره تلاش بر این است که با نگاه اجتماعی وارد مدیریت شهر شد اما در شهرداری با مشکل بدنه سنگین و تطابق نداشتن دخل و خرج در منابع مالی مواجه هستیم با این حال موضوع تنوع طبقات اجتماعی و اقشار مختلفی که در شهر تهران وجود دارد باید مورد توجه قرار گیرد و فضایی ایجاد شود تا مسائل اجتماعی در نگاه مدیریت شهری، پررنگ باشد. دولت تصور می کند شهرداری غنی است و  به آن کمک مالی نمی‌کند در حالیکه شهرداری با بدهیهای انباشته روبرو است.

با وجود مشکلات مالی خط 6 و 7 مترو کامل شد

حناچی درباره موضوع حمل و نقل شهر تهران و معضلات آن بیان کرد: بحث حمل و نقل از ابتدای شروع این دوره از شهرداری از پروژه‌های اولویت‌دار بود، در تامین منابع مالی این حوزه به شدت مشکل داشتیم بانک‌ها تعامل لازم را با شهرداری ندارند، مثال آن هم بانک آینده است که برای پرداخت ۹۱۰ میلیارد تومان پول شهرداری که از محل فروش اوراق مشارکت تامین شده است، بهانه‌هایی مطرح می‌کنند، با این حال خط ۶ و ۷ مترو در این دوره کامل شد. در بحث مترو اصلی‌ترین مشکل زیرساخت نیست بلکه مشکل تامین واگن است، ۶۳ واگن مترو قرار بود از چین تهیه کنیم که قرارداد آن انجام  شده اما تحریم‌ها همه چیز را تحت تاثیر قرار داد.

اختیارات شهرداری باید زیاد شود

حناچی افزود: نگاهی به ساختار شهرداری‌های دنیا نشان می‌دهد که اختیارات این نهاد برای اداره شهر بسیار وسیع است اما در تهران اختیاراتی که وجود دارد محدود بوده و با وجود اینکه چندین بار تلاش شد تا دامنه اختیارات شهرداری وسیع‌تر شود اما این اتفاق رخ نداد. با این حال در این دوره از شهرداری اقداماتی انجام شده که شاید مهمترین آن توجه به این بود که گره معضلات تهران کورتر و وضعیت از آنچه بود خراب‌تر نشود. در دوره مدیریت جدید شهرداری تلاش شد پروژه‌ها در مدت زمان کم و سریع تمام شود و آن دسته از طرح‌های نیمه کاره هم که متوقف شده‌اند، به این دلیل است که برای ادامه آن‌ها تردید داریم.

تصویب قوانین جدید برای درآمد پایدار

حناچی در ادامه درباره تصویب دو لایحه جدید در مجلس بیان کرد: اتفاق دیگری که در دوره جدید رخ داد تصویب لایحه منابع مالی پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و همچنین لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده است که منابع مالی پایدار شهرداری را افرایش می‌دهد. پیش از این سهم شهرداری سه درصد از مالیات بر ارزش افزوده و سهم دولت ۶ درصد در نظر گرفته شده بود اما اکنون در این لایحه سهم شهرداری به چهاردرصد افزایش یافت که در آخرین مراحل ابلاغ است.

تلاش برای ایجاد فضای انسانی در شهر

شهردار تهران گفت: در این دوره تلاش شد فضای شهر انسانی شود، از جمله اقدامات در این زمینه همان  باور به دوچرخه‌سواری است که البته هیچ کدام از اعضای دولت حتی وزیر ورزش هم حاضر نشد ما را در رکاب زدن همراهی کند با این حال مردم نسبت به این موضوع حساسیت مثبت نشان می‌دهند.

کاهش ساخت و ساز

او افزود: تلاش شد ساخت و ساز در تهران کاهش یابد، هرگز این حجم از ساخت وساز در مرکز شهرهای پیشرفته وجود ندارد اما در تهران روزانه ۴۰ هزار تن نخاله ساختمانی داریم که اگر به عدد امحای محیط‌زیست تبدیل شود، رقم وحشتناکی را نشان می‌دهد.

طرح ترافیک اجرا می شود

شهردار تهران درباره تعیین تکلیف طرح ترافیک افزود: تغییراتی که به دلیل کرونا در طرح ترافیک اعمال شد بعد از عید فطر تغییر می‌کند و از هشت صبح تا ساعت ۱۶، یعنی در ساعت میانی روز ضوابط اعمال می‌شود. در این دوماه که کرونا شیوع پیدا کرد، ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع مالی شهرداری در حوزه حمل و نقل از دست رفت و ادامه این روش ممکن نیست. البته همه شهرهای دنیا چنین معضلی دارند با این تفاوت که از دولت کمک گرفتند اما در تهران دولت تصور می‌کند شهرداری غنی از منابع مالی است. با این وجود تلاش شهرداری بر این است که با هزینه کمتری شهر را اداره کنیم. شرایط پیش از کرونا هم بحرانی بود و حالا بحرانی‌تر شده است، چرا که درآمد کاهش پیدا کرده و هزینه‌ها بیشتر شده است.

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =