مدل اقتصادی مترو منطقه ۲۲ نهایی شد

شهر: خطوط جدید ۱۰، ۹ و ۱۱ مترو می تواند به گسترش حمل و نقل عمومی و تسهیل دسترسی در منطقه ۲۲ منجر شود. این خطوط در طرح تفصیلی و طرح جامع حمل و نقل ریلی مصوب شده و پس از ابلاغ مدل اقتصادی توسط شرکت مترو، امسال حفاری مترو در این منطقه آغاز می شود.

علی نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲ در گفتگو با شهر، با بیان اینکه سه خط از چهار خط جدید مترو تهران به منطقه ۲۲ متصل است، گفت: خط ۱۰ مترو که از شرق تهران آغاز می شود و شمال آن را طی و از منطقه ۲۲ عبور می کند و تا وردآورد ادامه دارد. خط ۹ که تقریبا حالت شمالی، جنوبی دارد و از منطقه ۲۲ عبور می کند و همچنین خط ۱۱ که ایستگاه مبدا آن در چیتگر واقع شده است.

او مهمترین اقدام درباره حل مشکل دسترسی و گسترش حمل و نقل عمومی در منطقه ۲۲ را مشخص شدن خطوط مترو در مطالعات مربوط به طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران دانست و عنوان کرد: این طرح باید در شورای هماهنگی ترافیک شهر و استان تهران و هم در شورای عالی هماهنگی امور ترافیک شهرداری تهران در وزارت کشور به تصویب می رسید که در انتهای سال گذشته در شورای هماهنگی امور ترافیک شهرداری تهران در وزارت کشور به تصویب رسید و در حال حاضر منطقه ۲۲ در زمینه خطوط مترو در طرح تفصیلی و همچنین در طرح جامع حمل و نقل ریلی، طرح مصوب دارد.

نوذرپور با بیان اینکه اجرای این طرح با منابعی که در این مقطع در اختیار شهرداری است، دشوار خواهد بود، گفت: در جلسه ای که با ذینفعان بزرگ منطقه تشکیل شد، آنها علاقمند به همکاری در ساخت خط و به ویژه ساخت ایستگاه ها شدند. مدل اقتصادی در این باره مطالعه و به شرکت مترو پیشنهاد داده شد و این شرکت این مدل اقتصادی را بازنگری و تغییراتی در آن ایجاد کرد و به نظر می رسد که آن مدل نهایی شده است. در صورتی که این مدل به منطقه ابلاغ شود می توان با ذینفعان جلساتی را برگزار و بر اساس آن مدل صورتجلسه هایی تنظیم کرد تا این صورتجلسه ها منجر به انعقاد قرار دادهایی شود.

 به گفته نوذرپور این قراردادها بخشی از منابع را تامین می کند ولی مترو برای آغاز این پروژه نیاز به نقدینگی و زمین دارد. قرار است که منطقه زمینی را در اختیار مترو قرار دهد و با کمک های مالی منطقه، دستگاه حفاری که در میدان کتاب سعادت آباد مستقر است مسیرش را تا منطقه ۲۲ ادامه دهد.

شهردار منطقه ۲۲ در آخر یادآور شد:پیش بینی این است که امسال این دستگاه شمال منطقه را در می نوردد و این طرح کلید خواهد خورد. پس از آن باید با فراهم کردن ملک و زمین برای ذینفعان، آن ها را در این مقوله و در ساخت ایستگاه ها فعال کرد. البته دولت هم در این زمینه وظایفی دارد و بر اساس قانون باید تا ۵۰ درصد کمک کند ولی عمده کمک ها به شهرهای بزرگی مانند مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و اهواز معطوف شده و کمک به شهرداری تهران در این دولت و دولت های قبل بسیار کمتر از مصوبات قانونی بوده است.

خبرنگار: علی سی پی

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 475

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =